Full version: Den starkaste?
Christoffer
Vill bara kolla om detta är rätt...

Är Havannapepparn "Red Savina" den allra starkaste pepparn
på jorden?
pisanggoreng
Så här skriver www.chileplants.com

HABANERO-RED SAVINA ™ - extremely hot; 1.5 to 2.5 inches long by 1 to 1.5 inches wide; Habanero Type; matures from green to red; in the Guinness Book as the hottest chile known. **Cross Country Nurseries is a licensed grower of the Red Savina ™ Habanero (PVP 9200255). Transplants are provided for the home gardener. Seeds from these peppers can not be legally saved to sell to others. You must plan to use these peppers for your own use.; Long Season; C.chinense.

Så enligt Guinness är den det. smile.gif
Christoffer
Oj! Den verkar rentav livsfarlig om man inte får sälja den!!!
Åsa, mälardalen zon 2
Njae det är nog inte styrkan som gör att man inte får sälja den det är nog så att det finns patent på växten
Det står "Cross Country Nurseries is a licensed grower of the Red Savina ™ vilket innebär att de äger rättigheterna till denna växt när det gäller att föröka och sälja kommersiellt.
Christoffer
Aha! Det ekonomiska som styr.
Fast är den så himla stark, så ska man nog vara försiktig ändå.
Har bara provat pequin hittills, och den är alldels för stark för mig.

Någon som har ätit "Red Savina"?
Lassila
Habanero är en riktigt otäck jävel, jag minns att jag lagade chilli till 100 personer och för normal styrka räckte en frukt för att smaksätta allt detta, sen lyckades jag peta i mungipan efter jag hade hackat den och jag kan säga att det gjorde oooont sad.gif

Numera när jag använder habanero så har jag vinylhandskar på mig tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Jag ahr ätit Savinan :-) och lever ännu ;-)

Och det beror helt på när man odlar själv hur stark den blir, den blir int eper automatik dunderstarkast utan mkt värme och skötsel för att utveckla riktiga aromen :-)

Annars gillar jag den oranga bäst, den har en god rökig fruktig smak!
Christoffer
Oj! Den lät hemskt stark! Och jag som tycker att pequin är hemskt
stark.

Men var kan man köpa frön till "Red Savina"?
Jag hittar de inte från svenska fröfirmor.
noora
http://www.ortagarden.com/

De har ett väldigt stort sortiment av chilifröer och örtfröer, bl.a. red savina. De har även ett recept på habanero-sås som blev väldigt bra. En tesked räcker till att krydda en hel gryta smile.gif
Christoffer
O-tack!
Gurkan
Man vänjer sig Cristoffer, det är bara att bita ihop och se glad ut, alla tycker att det bränner när man inte är van.

Den orange-gula habaneron är underbart god, massor med smak och massor av styrka. Jag har odlat piri-piri med bra resultat, dom är bara 2cm långa och lätta att torka och sen smula ner i det man ska krydda och dom ger också MYCKET hetta. Tyvärr mognar dom väldigt sent, sept-december.

Ha gärna ett glas yoghurt till hands om du ska provsmaka nåt rykande hett. Det lindrar mycket. Eller gör en "lassi", blanda t.ex. mangojuice och naturell yoghurt, is och några korn salt. Försök inte skölja bort det med öl eller läsk, det bli bara värre.

Akta bara så att inte brandvarnaren går igång när det börjar komma rök ur öronen.

laugh.gif
Gurkan
Ortagarden.com skröt i sitt senaste nyhetsbrev om en vit habanero som skulle vara FRUKTANSVÄRT stark. Kanske kan den mäta sig med Savinan ? Hittar den inte i katalogen nu såklart ... men "vanlig" Habanero duger nog om du vill prova att grilla smaklökarna lite.
Christoffer
De tipsen ska jag ta till mig, och så får jag gömma brandvarnaren! laugh.gif

Nyligen läste jag att Jalapeño har 2500-5000 scoville, Red Savina 577000 och rent capsaicin 16 miljoner scovillegrader!!!

Det blir ju nästan som ett gift!!! unsure.gif
Johan, zon II
Det finns en amerikan som säljer "världens hetaste chilisås" som sägs vara rent capsaicin...

http://www.hotsauceblog.com/hotsaucearchiv...product-review/
http://www.sweatnspice.com/proddetail.php?prod=429
http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/4530739.stm
Christoffer
Det där (ovanstående länkar) låter riktigt farligt, men ändå intressant.

Det här lät ju lite oroväckande:

"I bought this and I must say that it is so hot that it is not hot??? I took 7-10 crystals and put it on my tongue and it felt peppery hot but only in the spot where the crystals touched… I was disappointed,(even though that spot felt hot for an hour) then I took one drop of “The Source” and I could not feel anything… If you have ever taken “any” of “The Source” you know you how it should feel and taste I mean it should be nothing but F****** Hot!!! I swear that this stuff is so hot that it must pop the buds it touches; I could eat anything and not even have an aftertaste after these crystals… I just hope that the taste buds grow back because I miss the taste of my other hot sauces…

Comment by Steve Williams — 5/16/2005 @ 11:39 pm
"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon