Posse
En äldre vänninna beställde en utlandsresa för några veckor sedan. Resan ska börja ett par veckor in i juni, men nu har hon fått problemet att hennes hörapparater börjat glappa såpass att det blir rundgång stup i kvarten. När hon ringde till stället där hon fått hörappareterna utprovade för ett antal år sedan, svarade de att väntetiden för att få komma på omrovning är TRE MÅNADER! huh.gif

Väninnan är förstås jätteledsen sad.gif om hon ska behöva företa den efterlängtade utlandsresan med mer eller mindre kassa hörappater... Finns det några chanser att få hörapparaterna fixade på andra ställen?
unsure.gif
ninnisky
Var bor hon? Har viss erfarenhet av vänners problem och vart dom vänt sig!!!
Posse
CITAT (ninnisky @ 06-05-2005, 20:32)
Var bor hon?

I en stockholmsförort.
ninnisky
där hon provat ut hörapparaterna ska finnas en hörcentral för akuta fall och dit ska hon kunna vända sig dagligen. Hon ska absolut inte avboka sin resa - utan begära hjälp om inte annat så via något sjukhus vanliga akut.
Posse
CITAT (ninnisky @ 06-05-2005, 20:39)
där hon provat ut hörapparaterna ska finnas en hörcentral för akuta fall och dit ska hon kunna vända sig dagligen. Hon ska absolut inte avboka sin resa - utan begära hjälp om inte annat så via något sjukhus vanliga akut.

Personligen befarar jag att omfattningen av problemet inte anses "tillräckligt" akut. unsure.gif
ninnisky
då hon fick sin hörapparat utprovad ska hon också fått en adress dit hon ska vända sig vid eventuella problem. Detta gäller också om det var en tid sedan.
Tyvärr, som i all annan sjukvård, måste man stå på sig.... men en hörapparat, om den är medicinskt brättigad, behöver ses över till och från. Dessutom finns idag möjlighet att få digitala hörapparater utprovade -- men det kanske inte är lämpligt strax innan en resa eftersom det är en lång väntekö och en viss tillvänjningstid.

Önskar henne lycka till!
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 06-05-2005, 20:50)
CITAT (ninnisky @ 06-05-2005, 20:39)

Personligen befarar jag att omfattningen av problemet inte anses "tillräckligt" akut. unsure.gif

Väninnan borde åka till hörcentralen och där berätta att problemet är väldigt jobbigt... att hon inte orkar med det vardagliga pga rundgång.

Helst ska hon "skarva" (överdriva problemet) det måste man ibland om man ska tas på allvar.
Hon ska absolut inte avboka resan och inte heller åka och riskera att må dåligt pga krånglande hörapparat.

Hälsa henne lycka till!
Snöflinga
Här i Örebro finns audiologen på U.S.Ö. dit kan man gå när problem uppstår och få det fixat medan man väntar. Dessutom mycket trevligt bemötande rolleyes.gif
Posse
Har man rätt att söka hjälp med krånglande hörapparat även på andra orter än hemorten? Orter där väntetiden kanske inte alls är så lång. unsure.gif
Snöflinga
Vet ej, men ring och fråga ...........
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 06-05-2005, 23:09)
Har man rätt att söka hjälp med krånglande hörapparat även på andra orter än hemorten? Orter där väntetiden kanske inte alls är så lång. unsure.gif

Sök på ditt (väninnans) läns Landsting på nätet... där ska finnas info.
Annars så tycker jag som jag också tidigare sagt .... att din väninna ska åka in till Hörcentralen och där lägga fram sitt problem.
Posse
CITAT (Felix matte @ 06-05-2005, 23:15)
CITAT (Posse @ 06-05-2005, 23:09)

Sök på ditt (väninnans) läns Landsting på nätet... där ska finnas info.

Det verkar mystiskt krångligt det här... på landstingssidan stod det om http://www.vardnu.nu Där försökte jag använda en sökfunktion, ställde in "Hörapparat" i en rullgardinsmeny, samt Stockholm och fick resultatet:
CITAT
Hittade ingen vårdgivare med det aktuella urvalet.

wacko.gif
*Felix matte*
Kanske hittar du något på DEN HÄR sidan

ellerHÄR
Posse
CITAT (Felix matte @ 07-05-2005, 11:03)

ellerHÄR

Tackar så mycket för tipsen! smile.gif

Det stod helt olika väntetider beroende på om man har "förtur" eller inte, men vad jag såg inget om hur man får sådan? unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Posse @ 07-05-2005, 22:41)
CITAT (Felix matte @ 07-05-2005, 11:03)

ellerHÄR

Tackar så mycket för tipsen! smile.gif

Det stod helt olika väntetider beroende på om man har "förtur" eller inte, men vad jag såg inget om hur man får sådan? unsure.gif

Strunta i förtur.. be väninnan åka dit... då är det genast mycket svårare för dem att avvisa henne.
Susanna
Posse, det finns en butik på Sveavägen i Stockholm som lagar krånglande hörapparater. Tror den heter Lic Audio eller något liknande. Ligger någonstans mellan Frejgatan och Vanadisvägen. När jag trampade (!) på min apparat så att den gick i två delar fick jag den lagad på en vecka. De har avtal med Landstinget. Ring dit och kolla.
farbror B
En gång till, hörde inte frågan?
Posse
Tyvärr har det inte fixat sig ännu för vänninan. Hon for oanmäld till LIC, Dalagatan i Stockholm, men där kollade de visst bara som hastigast att själva apparaterna fungerade optimalt. Någon kontroll av hur "propparna", insatserna, passade gjordes inte och påstods ej kunna göras där heller.

När hon sedan ringt till ett ställe som heter Hörsam, Sveavägen, uppgav det att kölistan är typ 4-5 månader lång.

Jag tycker alltsammans låter jättekonstigt - särskilt med tanke på hur snabbt t.ex. tandläkaren klarar av göra en avgjutning.... kan det ta 5-10 minuter?

Det borde väl bara vara att pula in en "klutt" i hörselgången, få en avgjutning av den och gjuta en ny propp, eller.... unsure.gif

Tacksam för fler tips!
*Molly*
Din väninna kan ringa till Hörseltekniska på Roslagsgatan 19 , Sthlm.
Tel 158480, kl. 9-12.
De gör insatser (proppar) till hörapparater. Förmodligen har de också väntetid men fråga kan hon ju alltid göra.
Posse
CITAT (Molly @ 19-05-2005, 12:16)
Tel 158480,  kl.  9-12.
De gör insatser (proppar) till hörapparater. Förmodligen har de också väntetid men fråga kan hon ju alltid göra.

Tack för tipset som jag skall vidarebefodra. smile.gif
Har du möjligen någon slags personlig erfarenhet av Hörseltekniska? unsure.gif
*Molly*
CITAT (Posse @ 19-05-2005, 13:31)
CITAT (Molly @ 19-05-2005, 12:16)
Tel 158480,  kl.  9-12.

Tack för tipset som jag skall vidarebefodra. smile.gif
Har du möjligen någon slags personlig erfarenhet av Hörseltekniska? unsure.gif

Jadå, jag får mina insatser till hörapparaten gjorda där smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon