fiffigafrun
Vi har ett "problemhörn" på vår tomt som ger för mkt insyn från gatan och gör att altanen där känns trist o blåsig. Har funderat på någon form av halvhögt plank m överliggare eller nåt m klätterväxter eller nåt. Samt några större buskar (ev schersmin) vid hörnet av altanen.

Vill "lumma" till det ordentligt här då närliggande skog består av jättehöga aspar med smala, kala stammar = blåshörna. Men man bör ändå kunna "gå in" på altanen denna väg.

Har någon nått bra förslag på lösning här? Växter etc.. Bilder på fina plank/vindskydd etc? Gärna lite rejäljare än de färdigköpta...
Se mitt AoT fotoalbum
Om ni nu kan se något p g a all snö som vi fortfarande har här uppe i z6...
Sylvia
I senaste nr av AoT var ju bild på det tidigare avhandlade halvhöga planket med en spalje på, kolla! Annars kan man också bygga en snickrad lövsal, en paviljong alltså, med hjälp av pergola+spalje. Ritning till en sådan finns t.ex. i boken Handbok för trädgården av Leif Qvist, boken fanns på bokrea och finsn säkert i biblioteket också.
Hannele

Bygg en lövgång/pergola för klätterrosor, klematisar, murgröna, vildvin
så att alla på trottoaren blir gröna av avund...
rolleyes.gif Måtten.
fiffigafrun
Sylvia, jag har kollat spaljeplanket i senaste AoT och det skulle kunna vara nåt tror jag...

Hannele, pergolas (plural?) gillar jag men problemet är att vår tomtgräns går endast 1 m från husknuten även om resten är allmäning.

Kom gärna med fler förslag!

Men växtvalet? Kan jag ha humle där, på utsidan av planket? Eller pipranka, men den är nog inte tillräckligt härdig kanske...
Hannele
1 m - hur breda axlar har ni...?? tongue.gif
fiffigafrun
Ja, Hannele du vet väl att vi är mkt bredaxlade här uppe i norr av allt snöskottande... tongue.gif
Nä, skämt o sido tror du inte att det kan vara för skuggigt för att få den pergola överväxt med massor av grönt. Det är ju z6 vi pratar om här + en mkt hög aspdunge som skymmer solen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon