Full version: ÅBRODD
lena g
Hur gör jag med min Åbrodd wink.gif
Jag fick den i somras och den han bli stor och fin. I höstas gjorde jag inget, borde jag klippa ner den helt eller bara lite??? Jag bor i zon 5
hälsningar Lena G
zaaritha
Jag vet--egentligen inte--men; klippte ej ner min åbrodd!
Den gror nu o verkar ha en frisk livsvilja.............
Fenja
Om du vill ha den stor och kraftig ta bara bort döda och skadade grenar. Du kan klippa ner den hårt också, men det är inget som du måste.
Mvh
Fenja
Ingrid på Västkusten
Jag klipper min hårt hårt så blir den jättebuskig! Men det beror på jag vill ha den halvliten och kompakt :-))
smajlizz
Brukar inte klippa ner min iaf, men den börjar bli stor och få väldigt långa grenar så dom kanske borde klippas lite..? Brukar klippa lite på sommarn till buketter och så men den växer så det knakar ändå smile.gif
Lotta B
Jag klipper ner min åbrodd till hälften ungefär och den trivs och blir fin.
andersen
En fråga vad har man åbrodd till?jag har sett den men är det bara till bränvin man har den?
Fenja
CITAT (andersen @ 09-05-2005, 19:24)
En fråga vad har man åbrodd till?jag har sett den men är det bara till bränvin man har den?

Åbrodd innehåller liksom malört skadliga ämnen, varför den ska med försiktighet. Det är som du säger Andersen en eminent brännvinskrydda med en god citronsmak. En gammal sed är att använda åbroddkvistar i linneskåpen för att ge vällukt åt innehållet och hålla skadeinsekter borta (mal). Åbrodd fanns också med i kyrkbuketten som kvinnorna förr hade med sig till kyrkan för att inte somna under högmässan. Kyrkbuketten innehöll utöver åbrodd t ex doftsalvia, liljekonvalj och hägg. Den har även används inom örtmedicin som galldrivande, menstruationsökande, antiseptisk och sårläkande.
Om man sätter åbrodd i hästarnas grimmor håller det mygg borta på sommarbetet. Detta fungerar utmärkt även på människor, en krans kanske?
Mvh
Fenja
andersen
Tack Fenja.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon