Mell
Hej,

Söker med ljus och lykta efter en marktäckare / mattbildande växt som kan passa intill vår syrenberså (svårt att klippa gräs vis sidan om och bakom, för tajt).

Men problemet är att jag gärna vill ha ngt. med blommor, gärna blå eller lila, och som gillar kvällssol/halvskugga.
Och den får gärna blomma under maj-juli, eller längre.
Många önskemål *ler*.

Alla förslag är välkomna!
Har tittat på flox (mossflox oxh krypflox), men en del säger att de trivs ok i halvskugga andra säger sol. Någon som har erfarenheter av dessa?

Tacksam för svar.

Mvh. Mell
Betty
Brunnera macrohpylla – Kaukasisk förgätmigej ’Jack Frost’ har silverkrakelerade ganska stora hjärtformade blad, små sirliga klarblå blommor i maj – juni. Höjd ca 30 cm, trivs i skugga/halvskugga.
Jag flyttade min Phlox douglasii ’Chracker Jack’-kuddflox, från halvskugga till sol och då blommade den mycket bättre.
Åsa - Alingsås
Ååh, Jack Frost är superfin, den har jag! Ska se om jag kan ta en bild, den håller på och blommar nu! Min står i sol någon timme på morgonen och sedan i skugga till runt kl. 15 eller så och verkar trivas ypperligt där.

MVH, Åsa!
Rossi
I och för sig fel färg men Rosenbräcka är underbart vacker!
Caprice
Rekommenderar blodnäva, vackert bladverk hela sommaren och den blommar ifrån slutet av maj till september, med huvudflor i juni-juli...
Den är ceriselila. Finns även en vit blodnäva...

Caprice
Mell
Tack för flera fina förslag :-)

Nu blir det svårt att välja, det kanske kan bli en kombination. Jag får fundera lite.

Kom gärna med flera förslag om ni kommer på något.

Mvh. Mell
Tesa
Rosenplister...växer nästan varsomhelst...och breder ut sig ordentligt, snabbt..finns även vitblommande
zaaritha
Brunört?
MB1965
Vinca minor- trivs fin fint vid norrväggar osv smile.gif
Åsa - Alingsås
Här är min Kaukasisk Förgätmigej "Jack Frost". Den har precis börjat blomma på ena sidan, men har massor av knoppar. Den är ljuvlig!

MVH, Åsa!
svanqvistj
Hejsan!

Jag har rosenplister som marktäckare i både skugga och sol (se bild inlägg ovan). Den är fin med silvergröna blad med mörk kant och lila blommor. Den sprider sig mycket snabbt. Men en varning är på sin plats, man kan inte ha den i en rabatt där tar den över.

Nettan
Ewa L
Skulle också vilja slå ett slag för Vintergröna, Vinca Minor eller Major. Finns även med vita blommor resp varigerade blad. Nästan oslagbar tycker jag.

Fler förslag:
Ormöga. Fullständigt ljuvliga blå blommor på våren. Finns även vit. Spridningsvarning!

Eller ännu hellre Kaukasiskt ormöga. Som har randiga blommor i blått och vitt och blommar just nu hemma hos mig och kommer att hålla på tills frosten tar den. Tror dock att den är pippligare med solen än den vanliga. Dvs mer åt det skuggiga hållet.

Hasselört använder jag överallt där inte blomningen är viktig.

Även Rosenplister....

Finns massor. wub.gif wub.gif wub.gif
Åsa - Alingsås
En fråga om ormöga... Är det så att den ser ut nästan precis som förgätmigej? För jag såg en bild någonstans på ormöga och tänkte för mig själv "Är inte det förgätmigej?" I vilket fall har jag både vit och blå variant i en rabatt som jag tänkte flytta på någon annanstans. Bra att veta att de sprider sig... Men visst är de fina! smile.gif

MVH, Åsa!
Ewa L
De är nog ganska lika eftersom min dotter trodde att de var Förgätmigej. Men Ormögat har mer intensivt blå färg.

Ormöga:

Kaukasiskt Ormöga:

Förgätmigej:
Rossi
Kaukasisk förgätmigej är jättefin! Den är underbart söt att ta in i kruka också. Här kommer en liten bukett som jag plockade i trädgården i helgen:

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon