Full version: Blommande ormbunke
rosita
Jag fick frön till en blommande ormbunke av en väninna, sådde dem och de tog sig! Jag har lagt in bilden i mitt album, eftersom jag inte lyckades lägga in bilden här i rutan. Är det någon som vet namnet, eller det går kanske inte att se vad det blir av den i detta tidiga skede?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag kan inte se ditt album du verkar inte ha länkat det till din forumprofil.

Men Roseninkarvillean (Incarvillea delavayi) brukar säljas under namnet blommande ormbunke (vilket är ett löjligt namn med tanke på att inga ormbunkar kan få blommor de förökar sig ju med sporer)

Här hittas bilder
http://images.google.se/images?q=Incarvill...lr=&sa=N&tab=wi

Roseninkarvillean är härdig på många håll men hos mig brukar den inte trivas
rosita
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,07-05-2005, 08:13)
Jag kan inte se ditt album du verkar inte ha länkat det till din forumprofil.

Men Roseninkarvillean (Incarvillea delavayi) brukar säljas under namnet blommande ormbunke (vilket är ett löjligt namn med tanke på att inga ormbunkar kan få blommor de förökar sig ju med sporer)

Här hittas bilder
http://images.google.se/images?q=Incarvill...lr=&sa=N&tab=wi

Roseninkarvillean är härdig på många håll men hos mig brukar den inte trivas

Nu kan du se mitt album!!!
kerstin z5-6
än syns bara hjärtbladen -ta ny bild när orginalen dyker upp -nästa bladpar smile.gif
Caprice
Om det är en Incarvillea delavayi, vilket det antagligen är, så blommar den rikligt.. Finns i flera färger och blir ca 60-70 hög..
Härdig till ca zon 3, såg att du bor i zon 1, så hos dej är den sannolikt härdig...
Plantera den i full sol..

Den säljs ofta under namnet blommande ormbunke, precis som Åsa säger så är det lite fånigt... Ska väl låta lite exotiskt..
Den ser inte ut som en ormbunke på något sätt...

Men den är fin..!

Caprice
kerstin z5-6

Härdig till zon 5-6 laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
bladen är flikade -kanske därav hittepånamnet blommande ormbunke .... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon