ia_marre
Nu har det gått snart ett dygn sedan jag omskolade tagetesplantorna och jag vattnade på de när jag planterade igår och var ju rädd att det skulle bli för torrt... Nu när jag kände på de känns jorden dock fortfarande blöt och ganska kompakt och jag är som en hönsmamma för de små liven! De ser ut att må bra, men jag är rädd att de ruttnar. Hur känsliga är de? Det är ju ganska svalt där jag har de också och krukorna är stora och det torkar därför inte så fort... Ska jag flytta de till ett varmare ställe med ty 22 grader så det torkar upp? Där de står nu är det ca 13-14 kanske och de har trivts fint och vuxit lagom fort. Hjälp, detta med frösådd tar livet av mig...
Lady Hamilton
Har du möjlighet kan du ställa krukorna på typ tidningspapper eller annat sugande. Men igentligen tror jag inte att det är någon större fara rolleyes.gif
ia_marre
Nja jag vet inte om det vore tricket. Det droppar ju inte av krukorna utan det blöta är på övre delen av krukan om du förstår. Ett par av krukorna har dessutom inget hål undertill... sad.gif Jag har iallafall lecakulor längst ner... Får väl hoppas att det inte är ngn fara, men du tycker inte jag ska sätta de varmare, det kanske blir en större chock, men det är det enda jag kan komma på som hjälper, men de har ju vuxit så fint där de nu står... unsure.gif
Lady Hamilton
CITAT (ia_marre @ 07-05-2005, 10:51)
Det droppar ju inte av krukorna utan det blöta är på övre delen av krukan om du förstår. Ett par av krukorna har dessutom inget hål undertill...  :(  Jag har iallafall lecakulor längst ner... Får väl hoppas att det inte är ngn fara, men du tycker inte jag ska sätta de varmare, det kanske blir en större chock,... unsure.gif

unsure.gif Inga hål i krukorna........ Det är mindre bra, även om du har lecakulor i botten........Överskotts vattnet har då ingenstans att ta vägen wink.gif Ja tyvärr jag har inget bättre att komma med.
smile.gif Men lugn.......... Snart kommer nog svar att komma från någon av de övriga.

P.S. Visst kan sätta de varmare men glöm då inte ljuset...........annars kan de "ränna i väg" Förresten....... det är bra att nypa bort de första knopparna på tagetes OM du vill ha kraftigare plantor D.S.
kerstin z5-6
Tagetes är tålig , följ Hamiltons råd -det går säkert bra smile.gif
ia_marre
Tack för svar från en riktig nybörjare, men redan frälst... Jag vet att det borde finnas hål i krukan, men jag fick slut på krukor med hål och ville ge resten av plantorna en chans! Jag ska lugna mig och se vad som händer! Tack för alla råd. Förresten, jag har köpt näringspinnar till de små liven, när är det dags för dem?
kerstin z5-6
2 v efter omplantering -den räcker med en halv pinne i varje kruka-sen ska de väl ut
Glöm inte att avhärda dem -lycka till
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon