Fialotta
Vilken härlig dag!
Har krattat ris o löv och städat i trädgården, tjälen är
fortfarande kvar i rabatterna, men det hindrade inte mig,
har inte sett några knoppar av påskliljorna ännu...men jag
njöt i alla fall...nu är våren på G rolleyes.gif rolleyes.gif

Oj, vilken energi jag fick......vi ses på Älvsjömässan på
Lördag rolleyes.gif
Eva St
Håller med dig. Hade min första trädgårdsdag igår underbart skönt.
Idag var det inte lika skönt kan jag säga tror att varenda trädgårdsmuskel gått i ide under vintern och fick ett fruktansvärt bryskt uppvaknande när jag satte fart med trädgårdsbestyren igår. Men träningsvärk botas ju med träning sägs det ju - så på´t igen bara så blir det säkert bra. En sak är i alla fall säker och det är som att vakna på nytt när det är dags att få börja i trädgården och få gå på upptäcksfärd och se allt börja om igen och veta att nu är våren och sommaren snart här!!!
Eva St
Monica M zon 4
Jag har också krattat! Härligt att kratta i solsken och höra på fåglarna. laugh.gif
Hannele
För tidigt...
Almdalen
Här är en till som krattat det mesta av helgen. Jag har fällt stora träd och har nu sågpån överallt, samlar och lägger på kompost ,men vilka mänder det blir. Gräset har blivit ordentligt räfsat men jag har också grusgångar som inte är så fina mer. Det går inte att räfsa upp spånet där då får jag allt gruset med, så vad skall man göra? Har ni några tips?
sleep.gif
Ingegerd
Ina
Här kommer präktproppen!! Vi krattade förra helgen... wink.gif Mina blåsor har nästan läkt nu... rolleyes.gif
Eva i Norrköping
Ingegerd, spånet brukar försvinna ner så småningom. Såvida det inte är jättestora högar du har? Fast då är det väl bara att ta upp med händerna, så mycket det går. Eller skaffa en sån där grus-sil, som man kan sikta grus och stenar från jorden med. Som ett stort såll.
Eva i Norrköping
Förresten krattade jag förra helgen med! Vad annat kan man göra när det är 12 grader varmt, och alla små lökar börja sticka upp...? Helt enkelt ljuvligt!
abborrmaster
kratta e ju inge rolit unsure.gif
Ina
CITAT (abborrmaster @ 23-03-2003, 20:48)
kratta e ju inge rolit  :unsure:

Det går ju i och för sig att hålla sig för 'kratt..... laugh.gif biggrin.gif tongue.gif rolleyes.gif smile.gif blink.gif
Eva i Norrköping
Jomen det ÄR roligt! Det är så kul att se vad som tittar upp där under löven. Och sen blir det så fint när det är klart. Fast det är ett himla slitgöra - särskilt när man som jag inte tog upp särskilt mycket i höstas. Men det var ju för att låta allt få ett värmande täcke, och för att maskarna ska ha lite att mumsa på.
Ina
Det är inte bara tråkigt... håller faktiskt med dig, Eva!! Det blir så himla fint och sen hittar man mängder med roligt nytt under alla bruna gamla löv! Fast jag får alltid lite dåligt samvete! Tänk om dom små blombebisarna hade behövt sova lite till och jag rycker av dom täcket för tidigt!! unsure.gif
Hannele
Jag krattar inte alls; strör bara lite svart jord över,
så att det ser snyggare ut i rabatterna! rolleyes.gif
Iris i V-botten
Ååååååååååh!
Vad jag avundas er som får kratta redan......jag kan gärna ta några blåsor i händerna.....bara gräsmattan kunde komma fram snart ....
sad.gif
Ina
CITAT (Hannele @ 23-03-2003, 21:46)
Jag krattar inte alls; strör bara lite svart jord över,
så att det ser snyggare ut i rabatterna! rolleyes.gif

laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif laugh.gif

Jag har väl ca 1000 kvm gräsmatta som varje vår är full av eklöv.... Kan du inte komma till mej och strö lite jord också, Hannele!?!?! wink.gif laugh.gif
Hannele

Jag köper hellre en bra bok till dej... tongue.gif
Ina
CITAT (Hannele @ 23-03-2003, 22:07[color=green)
Jag köper hellre en bra bok till dej...  :P

Tackar och bockar!!! Då slipper jag ju titta på löven!!!
Annki
Ojoj! Inte kratta ännu i Stockholm syd. Än kan vintern få ett anfall och komma tillbaka. Och då mår växterna säkert mycket bättre av lite löv och torrt gräs omkring sig. Dessutom hittar inte rådjuren de första späda knopparna lika snabbt.

Jag tillbringade en kort stund på Tulipa-utställningen i Bergianska. Det var inte så dumt det heller. Men det var väldigt mycket folk där, vilket förtog en del av nöjet. Tycker fortfarande att Ballerina är den vackraste tulpan som finns. Och den mest väldoftande. smile.gif
abborrmaster
CITAT (Annki @ 23-03-2003, 23:10)
Ojoj! Inte kratta ännu i Stockholm syd. Än kan vintern få ett anfall och komma tillbaka. Och då mår växterna säkert mycket bättre av lite löv och torrt gräs omkring sig. Dessutom hittar inte rådjuren de första späda knopparna lika snabbt.

Jag tillbringade en kort stund på Tulipa-utställningen i Bergianska. Det var inte så dumt det heller. Men det var väldigt mycket folk där, vilket förtog en del av nöjet. Tycker fortfarande att Ballerina är den vackraste tulpan som finns. Och den mest väldoftande. smile.gif

bra tongue.gif smile.gif biggrin.gif
Adri-Anne
CITAT (Ina @ 23-03-2003, 20:22)
Här kommer präktproppen!! Vi krattade förra helgen...  ;)  Mina blåsor har nästan läkt nu... rolleyes.gif

En präktpropp till.
Förra helgen var det. biggrin.gif biggrin.gif Var du ute på förmiddagen eller
eftermiddagen Ina??
I fall att vi skulle tävla om vem som var proppigast tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Helen i Skåne
Här har det också krattats och skrattats. Solen har lyst alldeles underbart och fräknar och smålökar tittar fram. Maken är totalt värkbruten och har turen att vara på jobbet idag så att han kan vila upp sig... wub.gif
Jag älskar alla våra tallar men MÅÅÅÅÅNGA barr blir det. Hade jag haft ett öre för varje barr hade jag varit triljadär nu och hade kunnat köpa ALLA blommor jag önskade. Vi har fått ihop ca tio sopsäckar med barr. Någon som vet något bra man kan göra med dem, mer än att åka till tippen med dem?
Har rensat rabatter och hittat massor av sniglar, med hus, som har legat och sovit bland löv och växtrester. Himla pyssel att flytta sniglar hela tiden när man ska kratta. Hittade många tomma skal som jag sparat, antar att det dräller av nakna sniglar någonstans som letar nytt hus... rolleyes.gif
Eva i Skåne
När jag var yngre tyckte jag också det var pest att behöva hjälpa till och kratta löv. Men man blir äldre och klokare unsure.gif wink.gif för nu är det inte så tråkigt längre. Att det blir så fint efteråt uppväger det tråkiga. Jag har flera ställen på tomten med högt gräs och ängsblommor. Där ser det ut som man kammat gräset när det är räfsat och veckan efter syns det så tydligt vilken bit man gått över. Där börjar det växa mycket fortare wub.gif

PS jag brukar använda ett par tjocka (gamla) mockahandskar med med luddigt foder. Det skonar händerna ganska bra. wub.gif
Hannele
"med högt gräs och ängsblommor"

Om du inte slår din äng på hösten, försvinner ängsblommorna... unsure.gif
Ina
CITAT (Adri-Anne @ 24-03-2003, 06:55)
En präktpropp till.
Förra helgen var det. biggrin.gif  :D Var du ute på förmiddagen eller
eftermiddagen Ina??
I fall att vi skulle tävla om vem som var proppigast tongue.gif  :P  :P

Vi tävlar!!!
Vi krattade lördag och söndag, förmiddag och eftermiddag båda dagarna!

wink.gif tongue.gif laugh.gif
Betty
STÖÖÖÖÖN... Lyllo er som har en krattningstävling ...vi har bara en massa snö... wink.gif
Ina
Dessutom hade min "gube" krattat när jag var på Botaniska i Göteborg!! laugh.gif
lena.g
Håller med Ingrid,
lyckostar som har krattat, här i Umeå får vi nog vänta en månad till sad.gif
men det kommer... wub.gif
Lena
Betty
CITAT (lena.g @ 25-03-2003, 20:54)
Håller med Ingrid,  
lyckostar som har krattat, här i Umeå får vi nog vänta en månad till   sad.gif
men det kommer... wub.gif
Lena

??? biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon