Lotta B
07-05-2005, 09:59
Jag fick en temynta igår, en 'Prairienacht', som skall vara lila. Är det någon som vet (eller har en bild på) vilken nyans av lila det kan vara?. Det finns så många lila nyanser...
Jag har försökt att hitta temynta, mondarda didyma 'Prairienacht', men kan inte hitta det sortnamnet. Är du säker på att det är rätt sortnamn? Om du söker bilder på temynta genom google.se så kan du få en uppfattning om i vilken lila nyans det rör sig om på de flesta.
Mvh
Fenja
Kan nog vara en sån här :
http://canningperennials.com/acatalog/Onli...ght____618.html
Nyanser på en datorskärm är dock svåra att lita på...beror på så många felkällor (kamera, bildbehandling, skärm) etc. För mig ser den här färgen ut ungefär som många andra temyntor jag sett. Fin alltså
Lotta B
09-05-2005, 07:43
Tack så mycket. Det är inte en Monarda Didyma utan en Monarda hybrida. Knepigt att det stod Prairienacht på etiketten och inte Prairienight, men den kanske är importerad från Tyskland. Vad bra att ni kunde hjälpa mig för jag kunde inte hitta en enda bild.
Här är bilder på monarda hybrida. Hur har du sökt som inte hittat några bilder? Du får flest träffar om du söker på det latinska namnet.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.