Full version: kryddor..
lina86
hej. behöver lite hjälp nu eftersom detta är i stort sett första gången jag odlar något.. har plenterat olika kryddor (i gamla äggkartonger) och undrar nu hur jag ska gå till väga i fortsättningen?? VAD göra, HUR göra och NÄR göra det??

har planterat:
fänkål
koriander
citrongräs
kryddtimjan
lavendel
rosmarin
basilika
oregano
mejram
anis
citronmeliss
dragon

vad ska jag alltså göra nu när det har börjat komma upp?? allt har börjat växa utom rosmarinen..
har planterat rätt så många frön i varje "kruka", måste det gallras eller vad..
tacksam för svar, kan som sagt inte så mycket alls..
Fenja
När de kommit upp och fått några karaktärsblad, det är bladen som kommer efter de två första som kallas hjärtblad, så brukar man skola om dem. Vanligtvis skolas de om en och en i varsin kruka. Men kryddtimjan och basilika brukar jag ta 3-4 stycken av i varje kruka. Jag gissar att du kan sätta citrongräset i grupp, jag har aldrig odlat det. Ställ krukorna ljust och gärna svalt så ränner de inte i väg och blir långa och ranka, Toppning gör att de skjuter nya sidogrenar och blir täta och fina. 3-4 veckor efter omskolningen börjar du gödselvattna dem.
Lycka till!
Mvh
Fenja
lina86
tack så mycket!!!!!!! men ska jag varkligen bara sätta en "stjälk" i varje kruka.. när man köper t ex basilika färdig i kruka så är det ju massor av stjälkar i jorden..
Fenja
Basilikan grenar och buskar upp sig när man toppar så det ser ut som om det är en massa stjäklar. Men om du vill kanske du kan sätta en tre, fyra i samma kruka...
Mvh
Fenja
Jill-Ulrika
CITAT (lina86 @ 07-05-2005, 11:46)
hej. behöver lite hjälp nu eftersom detta är i stort sett första gången jag odlar något.. har plenterat olika kryddor (i gamla äggkartonger) och undrar nu hur jag ska gå till väga i fortsättningen?? VAD göra, HUR göra och NÄR göra det??

har planterat:
fänkål
koriander
citrongräs
kryddtimjan
lavendel
rosmarin
basilika
oregano
mejram
anis
citronmeliss
dragon

vad ska jag alltså göra nu när det har börjat komma upp?? allt har börjat växa utom rosmarinen..
har planterat rätt så många frön i varje "kruka", måste det gallras eller vad..
tacksam för svar, kan som sagt inte så mycket alls..

Jag vill inte oroa dig i onödan, jag är också relativt novis på området odling men en otrevlig erfarenhet jag gjort med mina såddar som även jag satt i äggkartonger torkade ut rusktigt snabbt. De sög upp vattnet ur jorden sad.gif

Sen när jag väl skulle plantera om mina småplantor hade några av rötterna satt sig i äggkartongen så några revs av vid omplanteringen. unsure.gif
rosita
kan man inte plantera hela rundelen av äggkartongen som de sitter i? Det blir ju jord av kartongen snabbt och rötterna går lätt igenom, så slipper man förstöra några rötter. huh.gif rolleyes.gif
susan.e
Verkar logiskt..
Jill-Ulrika
CITAT (rosita @ 22-05-2005, 18:59)
kan man inte plantera hela rundelen av äggkartongen som de sitter i? Det blir ju jord av kartongen snabbt och rötterna går lätt igenom, så slipper man förstöra några rötter. huh.gif rolleyes.gif

Kan man säkert men jag tyckte äggkartongen sög upp förmycket vatten och blev ganska läbbig tillslut unsure.gif
ingrid fuxwall
Om rötterna fastnat i kartongen sätt då ner allt i en kruka och klipp bort överflödet, det ska man nog alltid göra så att rotsystemet inte störs.

ingrid
kellysblues
CITAT (lina86 @ 22-05-2005, 13:55)
men ska jag varkligen bara sätta en "stjälk" i varje kruka.. när man köper t ex basilika färdig i kruka så är det ju massor av stjälkar i jorden..

De örter man sår själv brukar bli mycket buskigare än de man köper, om du menar sådan man köper från grönsaksdisken i mataffärer. Godare också, för den delen. :-)

Hade citronmeliss, oregano och röd basilika på friland ett par år och alla buskarna där var nästan meterhöga och lika stora i omkrets.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon