anna-k
Jag var nyligen i Amsterdam och kunde inte låta bli att köpa tulpanlökar. Men nu är frågan vad jag ska göra med dem. Plantera nu eller spara tills i höst? Tappar de rytmen helt om de planteras nu? Om jag sparar dem tills i höst - hur förvarar jag då lökarna? Finns det någon som har erfarenhet av detta?
Tacksam för svar!
Ina
Jag har, slarvig som jag är, vi flera tillfällen glömt att plantera lökar jag har köpt på hösten. Tulpaner brukar klara det och blommar då lite senare på sommaren. Sen kommer dom med blom vid rätt tid nästa vår.
Aja
Så Ni menar att man kan chansa och peta ner tulpaner nu?
Ina
Jag petade ner några häromveckan... Förutsättningen för att det ska vara någon ide att göra det är att lökarna fortfarande känns fasta. Har dom torkat ihop är det ingen mening med att anstränga sej.
Jag hade i höstas köpt flera påsar med tulpanlökar och det var en av dem som hade trillat mer bakom en byrå där påsarna legat. När jag hittade den häromsistens helgen var lökarna fortfarande hårda, några av dem hade fått en liten grön "spets" och de flesta hade fått en liten rotkrans. Ser det ut så är det bara att sätta igång att plantera...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon