Full version: Oregano och timjan
Balkongodlarn
Hej!
Har köpt plantor av Timjan och Oregano. Ska man plantera om dem i större krukor eller klarar de sig i de något mindre krukor man köper dem i?
violina
Visst klarar de sig men man får hålla mer koll på dem med vattning. Det blir större och finare plantor om de får större krukor. smile.gif
Fenja
Luft försiktigt ur plantorna ur krukorna och kolla hur rötterna ser ut. Är det knökfullt med fötter och knappt någon jord som syns så bör du plantera om dem. Ser rotpartiet som jag skriver här ovan, skär eller klipp ett kryss i rotsnurret, lite upp på sidorna med, så breder rötterna ut sig och tar upp vätska och näring bättre. Har riktigt octur kan ett rejält rotsnurr i princip strypa plantan. Börja gödselvattna 3-4 vecor efter omplanteringen.
Om du har planer på att övervintra dina kryddor går det bättre att göra i en stor kruka. Du kan plantera dem tillsammans i ett större kärl om du vill, det kan bli snyggt, oreganon blir runt 40 cm och timjan är krypande. Båda bliommar i lila, om det inte är någon särskild sorts timjan du köpt - de kan blomma i andra färger.
Mvh
Fenja
Chrihanna
Jag undrar en liten sak, om oreganon blir upp till 40 cm, bör jag ge den en spalje eller liknande att klättra i? Det känns som att de jag sått är så "klena" men de kanske styvnar upp? Nu är de ca 1 dm.
timjantove
Oreganom blir en stadig buskplanta. Nyp gärna av topparna till maten eller thé nu och då så grenar den sig ännu bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon