|
ia_marre
07-05-2005, 15:24
Min svärmor har på sommaren en växt i krukor utomhus som blir så stora och fina och verkar tåliga... Jag skulle vilja ha en sån men vet ej vad de heter. De har en ganska tjock, fet rödgrön stam som grenar sig med stoora rödaktiga blad med flikar längst ut. De har inga blommor som jag kan minnas, men växer fort med stöd av pinne och blir ca en meter drygt kanske... Vet ngn?
Kolla upp Ricin, det verkar likt det (gissar bara)
tror också på ricin.
mvh zazu
ia_marre
07-05-2005, 16:35
Ni är fantastiska! Jag tyckte att min beskrivning var omöjlig, men ni prickade rätt med en gång, visst är det Ricin!!! En sådan skall jag då leta efter! TACK!!!!!
Du skulle behövt så den i februari-mars för att den skulle hinna till sommaren. Men har du tur, kan du hitta den färdigdriven i ngn plantskola eller på torget.
ia_marre
07-05-2005, 17:00
Ja min svärmor brukar köpa den som liten planta så hon kan nog hjälpa mig hitta den!
 Och så här ser blomman ut hos Ricin
Diabolique
07-05-2005, 22:02
CITAT (Kajsa @ 07-05-2005, 21:51)  Och så här ser blomman ut hos Ricin Är det bara jag som tycker att den verkar vara rätt så lik hampa?
kerstin z5-6
07-05-2005, 22:04
Nej inte särskilt
Diabolique
07-05-2005, 22:08
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-05-2005, 23:04) Nej inte särskilt Ok, jag har sökt runt lite och de är inte så lika som jag föreställde mig. Hampa verkar ha tunnare, grönare blad med djupare flikar.
CITAT (Kajsa @ 07-05-2005, 21:51)  Och så här ser blomman ut hos Ricin Kajsa! Var hittar man den rödbladiga ricinen? Sååå fin.
FRÖHär har du den, Impecta. Men prova att så nu, en varm sommar kan den dra på ordentligt, men den tar mycket plats med sina jätteblad. Och stjälken var som ett kvastskaft, så kraftigt och hårt.
Tackar! Har letat och letat....  men bara hittat den grönbladiga, har 6 stycken på tillväxt just nu. Får nog inte plats med flera så jag sparar din länk och info till nästa vår för röda ska jag bara ha!
Jättesnygg! Är ricin giftig?
Japp, Ricin är giftig. Tror dock att det bara är "frukten" och fröna. Räcker med 3 frön för att döda en människa (tror jag). Antar att det dock inte är så överhängande risk för förgiftning. I vår kommun har de Ricin i kommunala parker - å det går det ju inte om det är livsfarligt.
Har för mig att innehav av ricinolja är olagligt (man gör oljan av fröna). Denna olja kan användas till lampolja och diverse olagliga saker.
Diabolique
08-05-2005, 18:31
CITAT (ejjan @ 08-05-2005, 19:19) Har för mig att innehav av ricinolja är olagligt (man gör oljan av fröna). Denna olja kan användas till lampolja och diverse olagliga saker. Nej, faktiskt så är det helt lagligt att inneha ricinolja. Det säljs på apoteket tack vare sin laxerande effekt. Jag blev tipsad om ricinolja av en klasskamrat från Indien. Hon berättade att måna i Indien använder ricinolja för att massera och stimulera hårbotten för bättre hårtillväxt, och eftersom jag håller på att spara ut håret så ville jag ge det ett försök. Oljan är trögflytande, lite seg. Och inte särskillt trevlig att ha i hårbotten så jag har bara provat det ett par gånger. Läs mer om ricinolja här på på Shenet!
kerstin z5-6
08-05-2005, 18:35
nej det är inte olagligt -och många vanliga trädgårdsväxter är minst lika giftiga som Ricin ....
Tänkte kolla upp det då jag minns några skriverier om det - ångrade mig dock snabbt när sida efter sida var mycket suspekta. Kom fram till att det är ett dödligt nervgift som har använts som biologiskt stridsmedel. Efter alla terrorattentat är "receptet" numera hemligstämplat (fanns dock på de flesta sidor jag kom till  ). Det jag tänkte på var en svensk som fick fängelse för innehav av saker som man kan göra terrorattentat med (däribland Ricin). Har nog blandat ihop det med att det skulle vara olagligt, sorry. Man använder Ricin till framställning av bl a nylon och smörjmedel, så det verkar funka till det mesta Hoppas att jag inte hann att göra någon nervös över "olaga innehav" hi hi
Maggan H
08-05-2005, 19:16
Jag har frö kvar av röd ricin, om nån vill ha.
Lady Hamilton
08-05-2005, 19:31
 Jaa!! Jag är intresserad (som vanligt  )
Diabolique
08-05-2005, 19:33
Som det står på Shenet som jag länkade till ovan så blir ricin bara ettårig i Sverige och ger inga frön. Man måste alltså köpa nya frön eller plantor varje år. Stämmer det?
Måste man förodla den för att den ska hinna bli stor och fin under sommaren?
Jag hade hoppats att man kunde ta sticklingar som man övervintrar som med till exempel palettblad. Kan man det?
Maggan H
08-05-2005, 19:51
Ettårig-ja, men jag har plockat många frö av mina, dock i år har de låg grobarhet, men 12 plantor har jag fått upp i alla fall. Siv, skicka ett frankerat kuvert med din adress på till mig, har du adressen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|