Full version: muterad vitsippa
krukan
Hittade denna roliga vitsippa i skogen idag. Kronbladen har muterat och delvis reverterat till vanliga blad. Kunde inte låta bli att gräva upp den (förlåt, förlåt, men det är ju bara en vitsippa). Tänkte se om den vill bli fler.

Jag vet ju att de har lätt att klona sig själv, med sin rotstam. Men hur lätt är det att få plantor av fröerna? Det skulle vara kul att se vad det blir av fröavkomman, när mamman ser ut så här smile.gif Och hur lång tid tar det tills en fröplanta blommar första gången?
snofsan
Det var verkligen en udda en. ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Undrar om den har gener kvar till att bilda frö? unsure.gif

smile.gif
Kattgräs
Osäker på om det blir "sortäkta" av fröerna? För de är väl inte självbefruktande?

Men det var en riktigt "udda" vitsippa. Jag har bara sett varianter med massor av kronblad. smile.gif
krukan
Nej, de blir säkert inte kopior av mamman, då får man ta rotkloner. Men jag tänkte att det kanske blir något roligt av avkomman ändå. En viss procent kanske får ett liknande utseende, fast med variation.

Fast det kanske är svårt att fröså dem?
Kattgräs
Ingen aning, men nog sprider de sig själva mer än via rotskott? unsure.gif smile.gif
zaaritha
Rötter och frö!
Tesa
Vilken goding...den får du ta patent på tongue.gif

Iallafall försöka få den att överleva så det kan bli rotskott...sen är jag spekulant på ett sånt rolleyes.gif
krukan
men är de svåra att fröföröka, eller lätta, och hur gör man??
zaaritha
Lättare med rotförökning!
Frö--ska myror sprida--precis som med blåsippor!
krukan
Jaha, funderade just på det där, om vitsippor sprids på samma sätt som blåsippor. Behövs de även vid pollinering, eller är det bara spridning? För där kan ju jag hjälpa till... smile.gif

Den ser ju ut att ha fröanlag i mitten av blomman, så steril verkar den inte vara. Och till nästa år kan jag se till att den "parar sig" med en av samma sort. Jag hittade två plantor/blommor av samma mysko sort, så de kan ju få vänslas med varandra laugh.gif
amaira
Jag tror ... med risk för att göra dig besviken ... att det handlar om ett fenomen som jag nu inte minns namnet på...

Med i så fall är det en förändring i bara själva den blomman, och det går inte att föröka.
Detta händer min humleblomster ibland, nere i hagen. Blev stormförtjust första gången jag såg - men det var ett välkänt fenomen, och inget man kan "föröka" eller bestämma över.
Sa grannen som är botaniker.

Obs, jag skriver "jag tror, jag vet inte.
krukan
Men det finns ju vitsippor i handeln som har ett liknande utseende (bild från "kindlunds blå blommor"):

visserligen lite mer extrem... Och de måste ju gå att föröka? Men själv vet jag inte, du kan ha helt rätt, det vore ju synd i sånna fall sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon