|
Hej ! nybliven ägare till en kolonilott. Nu är saken den att jag inte vet ngt om odling. Var börjar jag. Lotten är jordfräst så antar det bara är för mig att sätta igång. Ny även här så det kanske tar lite tid för mig att hitta i forumet.
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2005, 17:25
På odlas faktasida kan man hitta en hel del info (ex. beskrivningar på hur man odlar olika grönsaker): http://www.odla.nu/arkiv/fakta.shtmlLite mer detaljerad info + tips kan du ofta få här på forumet. Vilken zon odlar du i? Ska det vara ätligt eller prydnadsväxter på lotten eller både och? Hur stor är lotten?
Hej och välkommen hit! Titta lite på hur de andra gjort på sina kolonilotter så får du tips om hur du kan anlägga odlingarna. Första året kanske du ska hålla dig till ettåriga växter och fundera över vad du verkligen vill ha där? Fruktträd, bärbuskar, jordgubbar och/eller blommande perenner. Låna ett par böcker på biblioteket om odling så får du lite grepp om grunderna och känner dig tryggare när du håller på. Ett tips är att inte göra odlingsbäddarna bredare än en meter så att du lätt når att rensa in i mitten från båda hållen, sedan kan de i princip vara hur länga som helst. Gör breda gångar mellan landen så att du kan ta dig fram med en skottkärra om det behövs. Det kan också vara bekvämt att helt enkelt kunna klippa gångarna med en gräsklippare. Första året handlar det mycket om att rensa bort ogräs, har du jordfräst är fisken stor att en massa ogräsfröer rörts runt och fått ett än bättre klimat att gro i... Ett enkelt sätt att hålla undan ogräs är att skaffa en handkultivator på ett långt skaft och luckra ytjorden, varje gång det regnat och efter varje gång du vattnat. Luckrandet gör att ogräset inte får fäste riktigt - män vänder upp rötterna i luften. Du får också en riktigt bra fukthållande jordyta som du ytterst sällen behöver vattna om du luckrar ihärdigt. Lycka till! Mvh Fenja
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,07-05-2005, 18:25) På odlas faktasida kan man hitta en hel del info (ex. beskrivningar på hur man odlar olika grönsaker): http://www.odla.nu/arkiv/fakta.shtmlLite mer detaljerad info + tips kan du ofta få här på forumet. Vilken zon odlar du i? Ska det vara ätligt eller prydnadsväxter på lotten eller både och? Hur stor är lotten? Nyköping..vet inte vad för zon det är. Ätligt är bra....lite blommor med. Finns redan hallon,vinbär,krusbär o ett äppelträd (Ingrid Marie är det visst)
CITAT (Fenja @ 07-05-2005, 18:32) Hej och välkommen hit! Titta lite på hur de andra gjort på sina kolonilotter så får du tips om hur du kan anlägga odlingarna. Första året kanske du ska hålla dig till ettåriga växter och fundera över vad du verkligen vill ha där? Fruktträd, bärbuskar, jordgubbar och/eller blommande perenner. Låna ett par böcker på biblioteket om odling så får du lite grepp om grunderna och känner dig tryggare när du håller på. Ett tips är att inte göra odlingsbäddarna bredare än en meter så att du lätt når att rensa in i mitten från båda hållen, sedan kan de i princip vara hur länga som helst. Gör breda gångar mellan landen så att du kan ta dig fram med en skottkärra om det behövs. Det kan också vara bekvämt att helt enkelt kunna klippa gångarna med en gräsklippare. Första året handlar det mycket om att rensa bort ogräs, har du jordfräst är fisken stor att en massa ogräsfröer rörts runt och fått ett än bättre klimat att gro i... Ett enkelt sätt att hålla undan ogräs är att skaffa en handkultivator på ett långt skaft och luckra ytjorden, varje gång det regnat och efter varje gång du vattnat. Luckrandet gör att ogräset inte får fäste riktigt - män vänder upp rötterna i luften. Du får också en riktigt bra fukthållande jordyta som du ytterst sällen behöver vattna om du luckrar ihärdigt. Lycka till! Mvh Fenja Jo det är jordfräst i början av veckan. Ska dit imorgon...tror jag ska kratta lite i jorden o plocka bort ev. rötter. Alla lotter ser så fina ut runtomkring att jag får lite ångest att inte klara av det. Vill gärna ha lök,spenat,sallad,squash är ju gott...gurka (Västerås) kanske inte är så svårt ! Bondbönor är en favorit sen barndomen...men sätter nog inte det i år iaf.
dammkillen
07-05-2005, 21:17
olika sallader kanske. ringblomma är väl en enkel ettårig blomma att sätta frön. blir stora färgrika blommor, finns väl i olika färger, som orange. =)
zaaritha
07-05-2005, 21:27
Sallad, ärter, ringblommor, dill, persilja, prästkragar, blåklint....... Krasse!
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2005, 21:30
Lök kan du köpa sättlök till och plantera det brukar vara lättodlat
Sallat kan du också så, och den kan du så redan nu, sallad gror bäst innan det blivit alltför varmt i jorden.
Spenat bör sås i omgångar den går ofta upp i blom efter ett tag, även den kan du börja så nu. Ännu enklare är det att odla spenatsläktingen mangold den går inte upp i blom + den är mer frosttålig så den kan du skörda av långt in på hösten. Mangold används som spenat.
Squash går också bra det finns många olika sorter både rankande och buskvarianter. Det bör dock vara +12 i marken och frostfritt. Ofta förkultiverar man squashen 3-5v innan de planteras ut men ofta kan det gå bra att direktså också.
Även frilandsgurka kan gå bra att direktså, +12-15 grader i marken bör det dock vara vid sådden. Man kan även förkultivera gurkan likt squashen.
Varför inte sätta bondbönor ifall du gillar dem? Bönor brukar vara lättodlade och de fixar sitt eget kväve. Bondbönor kan sås tidigt det behöver bara vara runt +5-7grader i marken så den borde gå bra att så redan nu. (Många andra bönor behöver +15 i marken vid sådd).
Ärtor är också lättsådda bara att peta ner och sedan sätta stöd till när de växer upp.
Tänk på att de flesta grönsaksfröer håller i många år så du behöver inte så hela påsarna i år. Tänk efter innan du sår hur mycket du behöver av varje grönsak, många som odlar grönsaker sår hela påsen och upptäcker sedan när grönsaken är klar att man faktiskt inte äter hur mycket sallat exempelvis som helst. +Dyra fröer är inte alltid de bästa många gamla vanliga grönsakssorter som kostar 6-7kr per fröpåse kan funka utmärkt och ge många fina godsaker.
Ska man investera en sak till grönsaksodlingen skulle jag säga fiberduk.
Prata med dina grannar. Vi koloniodlare delar gärna med oss av både växter och kunskap. Det finns säkert någon som hållt på ett tag och både vet vad som trivs och vad som inte går så bra. Jag har själv en stor odlingslott på 150 m2 och är inne på mitt tredje år. Mitt bästa råd är att ta lite i taget så du inte tröttnar. Dessutom finns det jätte fina gröngödslingsväxter som man kan så på det som du inte hinner/orkar göra iordning i år. Då slipper man i alla fall en del ogräs och det ser uppodlat ut. /Lasse Ser också att Åsa har skrivit några bra tips och min erfarenhet här på Odlaforumet är att Åsa ska man lita på
Snöflinga
07-05-2005, 21:51
Välkommen, ser att du har fått många goda råd, så jag säger bara lycka till
tullmejs
08-05-2005, 00:31
Ettårig är ju bra, men vet du att du vill ha rabarber så är det ju inget att vänta på. Till exempel :-)
Sättlök varvat med morötter kan du sätta/så nu. Sätt bondbönor tillsammans med potatis (för det ska du väl ha?). Rödbetor, palsternacka, rättika och sockerärt brukar också vara lättodlat. Sallad kan du varva med rädisor och så tidigt. Både kräver jämn fukt för att bli goda. Bönor av alla de slag - jag älskar purpurbönan och haricot vertes, bra som infrysta i vinter. Dessa ska sås sent i maj, när det är varmare.
Ettåriga blommor som inte går att misslyckas med är t ex solros, malva, ringblommor, blåklint, atlasblommor, färgkulla, vallmo och diverse lökar/knölar som dahlia, anemoner och gladiolus. Vänta med att sätta ut dahliaknölarna tills mitten/slutet av maj.
Glöm inte kryddorna! Till "måstena" hör olika timjan, dragon och mynta. Sen brukar jag vilja ha koriander, fänkål och lite annat i kryddhörnan. Jag har lavendel och isop runt omkring. Lockar insekter och fjärilar till lotten. Dill och persilja sätter jag i ettårsland, inte i kryddhörnan. Persilja är lättodlad men tar tid. Den slätbladiga smakar mer än den krusiga. Dill är lite knepigare att odla.
Lycka till!
Tack för alla tips så här i början. Har köpt sättpotatis (har ingen potatisåder).sättlök en del fröer. Jo sen har jag på uppmaning köpt kogödsel o jord..eller om det var torv...(minns inte). Tyvärrr har jag ont om tid denna vecka men hoppas att det ej är för sent nästa (har semester då). Har krattat bort en del ogräs o ska väl hinna med att blanda upp jorden nu i veckan(grep saknas också). Sen återstår att se om det jag ska sätta/så växer. Fortsätter att snoka runt bland tipsen här. Nån gång har väl alla varit nybörjare..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|