lillalind
Har någon här varit på besök i/bott i Kalmar? Vad har ni i så fall fått för intryck av staden och folket där?
zaaritha
Kalmar är--för mej--en rätt så "anonym" stad!
Har vart där flera gånger, men--tja.......
lillalind
Är folk svåra att få kontakt med eller hur menar du? Är det fint och så annars?
zaaritha
Nej, folk är trevliga--vad jag stött på!
Staden är fin, men "för modern" för en som jag ,som gillar "gamla" städer! Ja--Kalmar är ju en gammal stad!!!! Nu vecklar jag in mej, så inte ens jag själv, förstår vad jag menar!!!!! wub.gif
gammelnalle
"Gamla" satden med sin ringmur (delar av) gamla badhuset osv är väl FINT!!! ??? likaså stadsdelarna runt slottet... (JA nu menar jag inte BOKSTAVLIGT RUNT slotter.... för då ligger de under havet....)

Sen finns ju alltid Oskarshamn och Öland.......
smile.gif smile.gif smile.gif
netaave
Kalmar är en grön stad, mycket fina parker och många fina lite äldre hus. Närheten till havet och Öland är väl inte heller fy skam.
pa kalmar
Jag flyttade från Värmland till Kalmar för 13 år sedan och har blivit kvar här. Trivs jättebra. Kalmar är en fin stad i lagom storlek, ingen liten stad men heller ingen storstad.
carol
Jag har växt upp i närheten av Kalmar och även bott där några år. smile.gif

Centrum ligger på en liten ö, vilket gör att det har lite svårt att växa. Därför är man lite rädd för att de köpcentrum som ligger på industriområdena (på fastlandet) ska ta över. De senaste åren har de därför lagt en hel del pengar på att göra finare gågator och ett attraktivare centrum - positivt tycker jag!

De gamla stadsdelarna är väldigt fina - små gränder och sneda små trähus med lågt till tak. Charmigt! Slottet är också en sevärdighet och parken intill.

Kalmarborna har tyvärr ett rykte omkring sig att vara lite... snobbiga och svåra att få kontakt med, men det ska man nog inte ta på allt för stort allvar. Man kan ju alltid prata fotboll... biggrin.gif Sen är ju närheten till Öland och glasriket ett stort plus.
Anki på Öland
CITAT (carol @ 09-05-2005, 09:19)
Sen är ju närheten till Öland .................. ett stort plus.

Det är väl det bästa med Kalmar....... plus att det faktiskt är en fin stad.
Anki
carol
biggrin.gif Du får väl simma över sundet nån gång... tongue.gif
Jag ska till Öland i sommar, har precis bokat rum på vandrarhem. Blir fiiint det... wub.gif smile.gif
Anki på Öland
CITAT (carol @ 11-05-2005, 16:13)
biggrin.gif Du får väl simma över sundet nån gång... tongue.gif
Jag ska till Öland i sommar, har precis bokat rum på vandrarhem. Blir fiiint det... wub.gif smile.gif

Vi har bro!! biggrin.gif som t.o.m. skall vara färdigreparerad (efter 5 år) nästa helg.
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon