Full version: hoya
belle
jag har fått tips om att man kan föröka Hoya med endast ett blad..kan det vara så? Jag har satt några blad i vatten, det skall tydligen bildas rötter då. Är det någon som har prövat detta? ohmy.gif Jag vet ej vilken sorts Hoya det är men det kanske inte spelar nå´n roll.
Åsa, mälardalen zon 2
Har aldrig hört att vanlig Hoya ska gå att föröka med enbart blad däremot brukar den vara lättförökad om man tar en ranka, gärna med en gammal blomsporre på (då får man snabbare den första blomningen att komma igång).
Ina
Jag tror att man måste ha med "noden" där bladet sitter fast - alltså en liten bit av stammen - men då går det bra! Fast vanlig hoya... förmodar att du pratar om Hoya carnosa... brukar väl bli ganska stor rätt fort och då tycker jag att det är bättre att ta en rejäl stickling! Ta av en ranka som blivit vedartad så går det allra bäst!! laugh.gif
belle
Detär troligen en Hoya pauciflora, har tittat på bilder och tycker det är mest likt den, iofs har jag inte sett hur blommorna ser ut. En kompis berättade att Hoyasällskapet säljer sticklingar på detta sätt så det borde väl gå kanske...Undrar förresten varför Hoyor är så dyra, är det för att de växer långsamt eller? De är ju i alla fall inte svårskötta smile.gif
Ina
Paucifloran är ju inte svår att ha och göra med... rolleyes.gif Fast varför bara ett blad?? Med risk för att bli tjatig - ta ett rejält skott!!! wink.gif biggrin.gif

Att de är dyra.... tja..... jag riskerar att få på pälsen rejält nu, men jag tror att det finns folk som vill tjäna pengar helt enkelt! Dom flesta säljare är naturligtvis inte ute för att skinna oss glada nybörjare, men när något blir populärt i lite vidare kretsar finns det alltid en eller annan oseriös som passar på... Jag har sett samma fenomen i andra kretsar och det är inte kul.... Får se om jag har stuckit ut hakan för långt nu... wink.gif
belle
Du kan säkert ha rätt i din teori, för jävligt måste man ju säga om det nu är så. Du är inte tjatig, det är bara det att jag fick dessa blad av min kompis och hon sa att det skulle funka, men jag är lite skeptisk ialla fall. Nåja, det visar sig väl, kan bli spännande.
belle
Ina, skicka gärna en bild. Jag är inte så hemma på detta med bilder via internet, hur gör jag för att se en bild som jag får skickad till mig? wub.gif
Ina
Jag lägger in bilderna i mitt fotoalbum här på odla.nu så blir det lättast!! Du bara klickar på den lilla kameran länst ner i mitt inlägg och sedan går du in i albumet "Krukväxter". Jag skall lägga in bilderna strax så det kan ta en liten stund..... skall skynda mig!! biggrin.gif
belle
OK.. ingen brådska smile.gif
Ina
Nu är Hoyabilderna på plats!! Sist i krukväxtalbumet finns dom!!
belle
hmm..ja det kan ju va´den , men mina blad ser något bredare ut och har inte lika tydlig bladnerv i mitten. Finns det möjligen någon annan sort som är liknande denna. Fina blommor du har förresten, jag passade på att titta på alla växtbilder, Samlar du på hoyor och isåfall, hur många har du? Själv har jag nyligen börjat samla, har bara 9 olika rolleyes.gif
Ina
Jag vet inte riktigt hur många Hoyor jag har just nu.... *skäms*.... fast jag samlar på dom! Jag har haft en så trist vinter och flera hoyor har dött för mig och jag har inte orkat gå igenom dom stackarna som är kvar. Men det är väl kanske uppåt trettiofem sorter... Jag har lite svårt att begränsa mej, det är så många sorters blommor som jag vill samla på så jag lär nog aldrig höra till dom där som har flera hundra Hoyasorter. laugh.gif

PS Det finns massor av sorter som är ganska lika varandra så det är nästan omöjligt att säga vad det är för sort du har såhär över nätet... sad.gif
Ingrid på Västkusten
jag tror hårt på teorin med att folk vill tjäna pengur på sina sticklingar. Lustigt nog är det verkligen så i hoya-världen....eller på ett visstsätt vill jag nog mena,

Funderar ingrid
belle
Inte jag heller. Man får ju aldrig nog, det ska va´pelargoner, fuchsior, liljor, hoyor m.m,m.m. Mn har man inte plats hemma blir det ju jobbigt..speciellt för resten av familjen. "Mamma, du är galen i blommor du" som mina barn säger...JAAaa, suckar min stackars gubbe. Håhå jaja, Hoppsan, jag är visst lite snurrig, vet ej vad jag svarade på unsure.gif "inte jag heller"
Ina
Mmmm du, Ingrid.... Det känns inte roligt att säga att jag tror att folk vill tjäna pengar - det är så lätt hänt att nån' känner sig utpekad och blir sårad. Då kanske jag skulle tillägga att om nån' känner sig sårad var det inte den personen jag menade...... wink.gif wub.gif smile.gif

Belle - mina barn brukar säga åt mig att gå och fixa med blommorna om jag är grinig..... dom säger att jag blir gladare av det... laugh.gif
belle
Det stämmer på mig också. laugh.gif
belle
Har ni förresten tänkt på att det här med dyra växter även gäller pellisar, en stickling kan ju kosta mellan 50-100 kr. Det är ju lätt att föröka dessa (utom v"vildisarna) så dessa borde inte vara dyra tycker jag.. wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Men Ina - det är supertydligt i Hoya-världen tycker jag. Inte lika tydligt inom andra växthobbies - där kanske dte mesta kostar samma om Du förstår vad jag menar. Fler ahundra spänn för en liten ynka hoyastickling är ibland hemskt!!!
Dagliljor i USA är annat hemskt exempel....um - konnasörsväxter etc etc ....

Nåja - jag pekar int eut nån :-))

Hälsar Ingrid - igen för mkt frisk luft idag på Botan LOL
Ingrid på Västkusten
Ojsan Belle - pellisar för 100 kr har jag missat ser jag. Vildpellisarna är ju dyra men där är det ju frön som gäller oftast = lååång tid!

Hälsar ingrid
Ina
Ok, då är jag i alla fall inte helt ute och cyklar... smile.gif rolleyes.gif laugh.gif
Ingrid på Västkusten
några få som sitter på stora samlingar - och så går ju hoya så pass enkelt att föröka inbillar jag mig.

Förresten även jag har nån enstaka hoya hemma LOL

Hälsar ingrid
Ina
En del sorter är rena ogräset - bara växer och växer - och andra är jättegriniga. Så det skulle kunna finnas en viss prisskillnad p g a det, men en del priser är lite sviniga ändå..... unsure.gif
Hampus
Jag håller inte med angående de dyra hoyapriserna. Jag tycker de allra flesta är jättebilliga. Visst finns det dyra sorter också men då handlar det ofta om väldigt ovanliga sorter som inte varit i odling särskilt lång tid. Ex. imperialis alba som man säkert får ge en 500 spänn för. Vänta man några år tills även den har spridit sig bland odlarna så sjunker den också i pris.

En del åker ju faktiskt ner och samlar in hoyorna i det vilda. Då får man ju räkna med att det kostar en del. Dels för att det tar ett tag innan de vuxit sig stora och dels för att personen som samlat in dem har haft höga omkostnader.

smile.gif
Hoyan
CITAT (belle @ 23-03-2003, 21:44)
hmm..ja det kan ju va´den , men mina blad ser något bredare ut och har inte lika tydlig bladnerv i mitten. Finns det möjligen någon annan sort som är liknande denna. Fina blommor du har förresten, jag passade på att titta på alla växtbilder, Samlar du på hoyor och isåfall, hur många har du? Själv har jag nyligen börjat samla, har bara 9 olika rolleyes.gif

Hejsan!

Hur stort blad är det?
Det kan vara antingen H. wayetii, H. kentiana eller en H. shepherdii.
Det är svårt att veta utan bild.
Om du ska få en planta av det så instämmer jag med övriga. Ta en ordentlig stickling med minst två bladpar eller fler för att få en fin planta senare. Ett blad som inte har en stambit får bara rötter och inget mer. Testade för x antal år sedan med ett H. carnosa blad och den förblev ett blad med rötter i flera år.

Kan ju samtidigt presentera mig. Jag heter Annelie och bor i Jönköping. Har samlat på hoyor sedan 1989 och har ett 150-talet olika. Ska försöka lägga ut lite bilder på mina hoyor sen framöver, men om någon är intresserad, så har jag ett album på "Allt om trädgård" under namnet Hoyan.

Varma Hoyahälsningar från Annelie.
belle
troligen en H.sherperi (eller vad det nu hette) tror jag efter koll på hoyasida. Hoppas det, för den var väldigt fin!! Lyckliga du som har en så gedigen samling, hoppas jag kommer i närheten av det nån gång.. rolleyes.gif
bjurek
hej

jag heter ann och bor i Bankeryd. jag fick en Hoya linearis för 3 år sedan förra våren blommade den och nu är jag såld.........
har lyckats få en liten samling ca 70 talet olika. En del har jag fått andra har jag bytt mig till vissa har jag " lånat" utav vänner.
men snart är det fullt i huset......... tror jag.
wub.gif
en underbar hoya dag

ann
Ina
Hej och välkomna Annelie och Ann! Kul att ni hittat hit!! wink.gif laugh.gif
Hoyan
CITAT (Ina @ 25-03-2003, 13:59)
Hej och välkomna Annelie och Ann! Kul att ni hittat hit!! wink.gif laugh.gif

Hejsan!

Kul att vara här.

Annelie
lolo
Hej! Hänvisar till senaste Gröna Rum!
/Ann-Louise smile.gif
Fialotta
Tittade på gröna rum...och blev
heltänd på hoyan...har aldrig haft någon, men både vacker o lätt att
föröka...den va i min smak...mot mässan på Lördag rolleyes.gif
lolo
Mässan ja, snyft, snyft, kan inte åka dit själv! sad.gif sad.gif sad.gif det får bli ett annat år, kanske nästa. Skriv gärna Maudan o alla andra och tala om hur denna mässa gestaltade sig. Är nyfiken i en strut! tongue.gif
/Ann-Louise smile.gif
olublanseflor
Angående priser på pelargoner. Svenska Pelargonsällskapets medlemmar kan köpa fröer av vilda pelargoner av mig som är Fröbanken. Fröer 10 st i en påse donerade av medlemmar kostar 5:-- påsen. Nyimporterade från Sydafrika kostar mellan 8:-- till 15:-- per påse, och innehåller fem st fröer
Bli medlem, och gå in o titta på Sv. Pelargonsällskapets hemseda.
Hälsningar Monica i Båstad
belle
hittade du något kuli´t?? PÅ mässan Maudan?
Fialotta
Hej Belle...
jo, jag såg en massa snyggt...köpte en hoya...en vit..
så nu ska vi se om jag lyckas med den unsure.gif
Jättefina krukor att ha på altan som mina Kannor ska ha om fötterna...
men det va så mycke folk så jag gav mig efter en stund...
Men här är det vitt i trädgården nu...så jag kom av mig totalt...
dessutom stormar det som attan...Usch!!! sad.gif
Kramis
Catten
Priser på Hoya diskuterades.
Kan nämna att Mölnlycke Garden Center för nån månad sedan hade över 40 olika Hoyer som de sålde för 39 kr. Det var krukor med 2-3 rotade sticklingar av varierande längd. De som var på båge kostade 69.
Alla som jag köpte har tagit sig fint. Man skall ha tur och ha kunniga och duktiga personer på sitt närmaste gardencenter.

Utanför Mellerud finns en handelsträdgård som brukar ha välväxta exemplar av olika Hoyer till ganska hyfsade priser.

/Catten
josefin
Ooooh... Nu blir jag avundsjuk! Brukar de ha inne så många hoyor till så låga priser, eller var det en engångsföreteelse? Vet du om det finns kvar?
Catten
Nej de brukar bara ha de vanliga sorterna. Nu gjorde de en drive och tog in massa olika. Sist jag var där fanns det 5-6 sorter kvar. De såg ok ut. Givetvis gick de största och finaste först. Har inte frågat om de skall ta in flere (Mina fönster är "knö" fulla) men om man pratar med Mårten eller nån av de andra kanske de tar in nya.
/Catten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon