Full version: Pepparrot
CallEva på Öland
Hej där!
Var tror ni man kan få tag på frön eller plantor av pepparrot....
Ja menar nu inför gäddsäsongen...

Calle på Ön dit solen alltid når
Fenja
Du kan få hur mycket plantor du vill av mig!! Pm:a mig om du är intresserad.
Tänk bara på att det är ett HEMSK ogräs som sprider sig hur fort som helst. Odling i cementrör rekommenderas och ta av blommorna innen de hinner sätta frö.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
Japp ogräsvarning för denna växt. Även en rotbit från matbutiken går att plantera ifall man vill ha denna växt.
zaaritha
Har försökt bli av med pepparrot på södersidan, har grävt, ryckt upp--o s v.
Men--nu växer de igen!!
Svårt!! mad.gif
CallEva på Öland
Hej och tack för varningen.
Trodde inte de var så jäkliga, det får väl bli ICA och någon gädda har jag inte fått än .......

Calle på Ön där solen nu kryper upp
Susanne i Linköping
Sååå farliga tycker jag inte de är, jag har inte sett att de sprider sig. Men där den står, där har man den, det medges. Jag försökte flytta min och vips hade jag två plantor.
Sulawesii
Spräcker rötterna en vanlig hink?
Sulawesii
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,07-05-2005, 19:28)
Även en rotbit från matbutiken går att plantera ifall man vill ha denna växt.

Kan man göra likadant med jordärtskockor? Sätta ner dom man köper på Ica?
Susanne i Linköping
Jordärtskockor, ja man kan väl sätta ICA-skockor men det lär inte bli några blommor, om man inte har den extrema turen att få tag i Bianca där (inte troligt).

Pepparrot i hink, det har jag aldrig provat. Bra idé för nya uteplatsen, här har jag ingen pepparrrot och vill inte plantera in den heller, men i hink är en annan sak.
pysse
Kan man bara ta en bitpepparrot från Konsum och sätta i ett cementrör- eller skall man förgro den på något vis?
rosita
CITAT (pysse @ 09-05-2005, 13:02)
Kan man bara ta en bitpepparrot från Konsum och sätta i ett cementrör- eller skall man förgro den på något vis?

Det går bra att sätta en bit direkt, den behöver inte förgro. smile.gif
Sulawesii
CITAT (Susanne i Linköping @ 09-05-2005, 12:57)
Jordärtskockor, ja man kan väl sätta ICA-skockor men det lär inte bli några blommor, om man inte har den extrema turen att få tag i Bianca där (inte troligt).

Pepparrot i hink, det har jag aldrig provat. Bra idé för nya uteplatsen, här har jag ingen pepparrrot och vill inte plantera in den heller, men i hink är en annan sak.

Ok. Blommor vill jag ju gärna ha....
Fenja
Sulawesii, pepparrotens rötter blir både omfångsrika och långa, jag tror att en 10 litershink inte räcker särskilt långt. Vill man dessutom ha raka fina rötter som de säljer i affärena får man ta upp den med jämna mellanrum och kapa alla sido rötter....

*viftar* Finns lite jordärskocka Bianca kvar här! biggrin.gif Kolla i mitt album kan du se hur de såg ut i fjol. Massa gula fina blommor tre meter upp i luften tongue.gif !

Mvh
Fenja
Sulawesii
CITAT (Fenja @ 09-05-2005, 16:08)
Vill man dessutom ha raka fina rötter som de säljer i affärena får man ta upp den med jämna mellanrum och kapa alla sido rötter....

Och den far inte illa av det?
Fenja
Inte ett dugg Sulawesii! Det är som sagt ett svårutrotat ogräs. Vill man ha grova och lättrivna rötter är man nästan tvungen att göra så. Tänk på, om du river och fryser in, att pepparrot är mycket blodtryckssänkande, jag har faktiskt svimmat ett par gånger när jag hållit på och rivit! "Styrkan" på en hemodlad får de man köper i affär att verka ganska mesiga.
Mvh
Fenja
Sulawesii
Det var tur att du berättade det för mig!! För jag har lågt blodtryck så det räcker ändå!
Hur snabbt kvickande du till efteråt? Läskigt....
Fenja
Nej, det är inget varaktigt när man andas in det, blodtrycket bara tvärsänks liksom, det går över ganska fort. Tänk på att inte ha näsan rakt över när du tömmer mixern bara!
Mvh
Fenja
Sulawesii
Ovärderlig fakta! Tack, Fenja!
Jag har köpt och planterat min pepparrot nu. Hoppas att jag satte den åt rätt håll, det var inte allt för lätt att se.... tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon