Full version: Klippa brudspirea
Magdis
Vi har en brudspirea som ser helt bedrövlig ut, den är vanskött så in i norden. Den spretar åt alla håll och massor av grenar ser helt döda ut. Vi har redan klippt bort massor av grenar ända nere vid marken. Min fråga är om man även kan "klippa topparna" på den? Förra året blommade bara ett par av grenarna och jag vet inte om de som inte blommade ens var gröna. Så det borde inte spela nån roll för blomningens skull om man klipper iallafall.
Sen undrar jag också om den skulle komma igen ifall man klippte ner den totalt? Den är verkligen så otroligt ful så den är bortom räddningen i stort sett.
Fenja
Du kan kapa den jäms med marken, men då dröjer det några år innan den växer till sig och blommar ordentligt.
Mvh
Fenja
Magdis
Ok, tack Fenja! Jag ska se hur den artar sig i sommar, om den ser lika död ut då. I så fall åker den ner. På många av grenarna var det orangeröda prickar, som nån slags svamp. Den kanske inte mår bra.
Fenja
Du kan plocka en massa åkerfräken och lägga i blöt i en hink i ca en vecka, sila sedan och spruta på busken (luktar yeaaaaaaaaak) men är mycket effektivt på svamp och sotangrepp. Upprepa behandlingen om det behövs. Man kan även använda detta på våren för att förebygga rosrost och mjöldagg på krusbär och svarta vinbär.
Samla och torka så har du redo till nästa vår.
Mvh
Fenja
Magdis
Vi klippte ner en del av brudspirean ända vid marken förra året och tänkte ta andra delen i år. Den vi klippte ner har kommit upp en bit, blommar förstås inte nu men det gör å andra sidan inte den icke-nerklippta delen heller. Den ser för hemsk ut, risig och spretig.

Problemet är att de som hade huset före oss har planterat de flesta buskar och träd alldeles för tätt. Brudspirean står med ena änden nästan inne i en rönn medan det på andra sidan av busken är ett onödigt långt gap till nästa buske. Det stör mig verkligen att det ser så fult ut! Kan man flytta en brudspirea? Jag tycker mig ha läst här nånstans att de har väldigt djupa rötter. Ska fixa en bild så får ni se hur j***igt det ser ut! sad.gif
Cilla
Någon gång skrev vi en hel del om beskärning av olika spireor. Sök i denna avdelning om du vill få fler tips!
Magdis
Letade i arkivet men hittade inte inlägget om personen som försökt flytta en brudspirea. Jag har för mig att vederbörande hyrt in en grävskopa! Hur som helst....det kan inte se ut som det gör nu så om jag inte flyttar den så gräver jag bort den istället.
Magdis
Här kommer bilder. Sorgligt att beskåda...eller hur? sad.gif

Närbild
Ullet
JAg tog upp mina spireor för ngt år sedan, hackade/sågade av dom på mitten, dom blev väl inte vackrare direkt men nu har jag åtta istället för fyra. Dom tar sig bra o dom som inte tar sig bra, klipper jag ned till grunden.
cato
Din spirea har det inte lätt!
Ogräs kring roten och konkurens av den stora busken till vänster, som säkert har ett rotsystem som tar all näring och vatten från den stackaren.
Se till att busken får det lite drägligare så ska du se att den blir vacker också. Men den måste då även klippas ner.
Hälsningar
Cato
Ophelia
Ja nog tror jag att den där kan bli vacker med kärlek och omvårdnad. Lite gödsel tror jag den skulle vara glad för. Du ska se att då upplever den en nyrenässans och tackar dig med trevlig blomning smile.gif
Magdis
Ja jag måste göra nånting åt den iallafall. Ska klippa ner den och försöka gräva upp så mycket det går av rötterna och flytta den. Det kommer nog att ta några år innan vi fått ordning på allt...tyvärr hade de förra ägarna planterat alla träd o buskar väldigt konstigt. Vi har en stackars slånaronia också som står helt inklämd mellan två pilar och nån slags liten lönn (ser det ut som) som försvinner helt och hållet in i blåtryn som man ser till höger på bilden ovan (den står till höger om den så den syns inte på bilden)
misSophie
Vad synd med en så ledsen spirea. sad.gif

Vår spirea trivs alldeles förfärligt bra. Jag klippte ner den ordentligt vid 1:a advent för tre,fyra år sen och efter det har den bara växt... smile.gif

Den står mitt i gräsmattan, katterna river upp jorden runt rötterna och står för gödslingen (bläk). Jag tror den är två meter vid den högsta punten o säkert lika bred... Det får nog bli en klippning i höst igen.- nackdelen är att ett år får man en grön buske bara.

Lycka till med din!!

misSophie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon