Full version: Fuktmätare?
Christoffer
Jag funderar på att köpa en fuktmätare, en sådan där sticka
de säljer på blomsterlandet, och som visar hur mycket fukt det
är i jorden?

Är sådana bra? Visar de rätt?
Måste man sticka ner de djupt för att det ska ge något utslag?
Åsa, mälardalen zon 2
Vet inte vilken fuktmätare blomsterlandet säljer men jag har en sån hära som är ganska ny
http://www.lidl.se/C1256C790050C7BC/images...e/05_0813_b.jpg

men jag tycker nog fingrarna är bättre att känna efter ifall jorden är torr, fuktig eller blöt. Jag köpte den mest för skojs skull i förrgår, när de bara kostade 29kr kan man ju testa lite grejer.

Min fuktighetsmätare ger utslag direkt då jag kört ner den, det står i instruktionerna att stickan ska tryckas ner till rotnivå.
Christoffer
Ja, precis en sådan tänkte jag på!

Till rotnivå... jag tänkte kolla fuktigheten i jorden hos mina kaktusar
i små krukor. Tror du att fuktmätaren fungerar till krukor som är under 10 cm höga?
Åsa, mälardalen zon 2
Kaktusar ska ju ha ganska låg fuktighet och den mätaren jag har visar inte så bra nyanser i fuktigheten tycker jag. Den visar bara torr, fuktig och blöt och jag tycker det är ganska fuktigt i jorden när min mätare börjar gå ner mot torr så jag skulle inte lita på mätaren till 100%. Det borde dock inte innäbera någon skillnad vilken storlek krukan har när det gäller användningen.
Christoffer
Vad märkligt att din bara kostade 29:-
Här kostar en sådan 69:-
Jag kanske ska se mig om efter någon billigare, eller också
se om den kanske är mera precis i sin mätning, men det tror jag inte.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag köpte min på Lidl de har såna där veckoryckare med tillfälliga varor och ibland kan man hitta intressanta grejer.
Christoffer
Jaha, det är därför. Synd att jag inte hittar något Lidl i Göteborg. inte vad jag vet om i alla fall. Ska kolla på Eniro.
mkall
Skriv bara in ditt postnummer på deras hemsida så hittar du närmaste butik. www.lidl.se

Mvh Mattias
Christoffer
Nu hittade jag. Ligger dock något för långt för min smak.
Christoffer
I min fuktmätares information står det "Lämna inte fuktighetsmätaren kvar i jorden!"

Varför skulle man inte kunna göra det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon