Christoffer
07-05-2005, 19:10
Jag funderar på att köpa en fuktmätare, en sådan där sticka
de säljer på blomsterlandet, och som visar hur mycket fukt det
är i jorden?
Är sådana bra? Visar de rätt?
Måste man sticka ner de djupt för att det ska ge något utslag?
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2005, 19:16
Vet inte vilken fuktmätare blomsterlandet säljer men jag har en sån hära som är ganska ny
http://www.lidl.se/C1256C790050C7BC/images...e/05_0813_b.jpgmen jag tycker nog fingrarna är bättre att känna efter ifall jorden är torr, fuktig eller blöt. Jag köpte den mest för skojs skull i förrgår, när de bara kostade 29kr kan man ju testa lite grejer.
Min fuktighetsmätare ger utslag direkt då jag kört ner den, det står i instruktionerna att stickan ska tryckas ner till rotnivå.
Christoffer
07-05-2005, 19:24
Ja, precis en sådan tänkte jag på!
Till rotnivå... jag tänkte kolla fuktigheten i jorden hos mina kaktusar
i små krukor. Tror du att fuktmätaren fungerar till krukor som är under 10 cm höga?
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2005, 19:29
Kaktusar ska ju ha ganska låg fuktighet och den mätaren jag har visar inte så bra nyanser i fuktigheten tycker jag. Den visar bara torr, fuktig och blöt och jag tycker det är ganska fuktigt i jorden när min mätare börjar gå ner mot torr så jag skulle inte lita på mätaren till 100%. Det borde dock inte innäbera någon skillnad vilken storlek krukan har när det gäller användningen.
Christoffer
07-05-2005, 19:32
Vad märkligt att din bara kostade 29:-
Här kostar en sådan 69:-
Jag kanske ska se mig om efter någon billigare, eller också
se om den kanske är mera precis i sin mätning, men det tror jag inte.
Åsa, mälardalen zon 2
07-05-2005, 19:35
Jag köpte min på Lidl de har såna där veckoryckare med tillfälliga varor och ibland kan man hitta intressanta grejer.
Christoffer
07-05-2005, 19:42
Jaha, det är därför. Synd att jag inte hittar något Lidl i Göteborg. inte vad jag vet om i alla fall. Ska kolla på Eniro.
Skriv bara in ditt postnummer på deras hemsida så hittar du närmaste butik. www.lidl.se
Mvh Mattias
Christoffer
07-05-2005, 20:09
Nu hittade jag. Ligger dock något för långt för min smak.
Christoffer
23-05-2005, 22:06
I min fuktmätares information står det "Lämna inte fuktighetsmätaren kvar i jorden!"
Varför skulle man inte kunna göra det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.