Eva i Norrköping
23-03-2003, 18:26
Min stamros som jag planterade förra sommaren, ser inte ut som om den överlevt vintern. Grenarna är alldeles svarta. Jag packade in den i en påse av juteväv fylld med torra löv, enligt ett tips jag sett någon stans. Men frågan är om det hjälpt så mycket. Om det är -17 grader vid flera tillfällen under vintern, kan det knappast vara så särskilt varmt därinne i påsen, eller? Tror ni att det kan finnas något liv iden? Skulle jag gjort på något annat sätt?
Har haft en i flera år som jag fick tipset av en trädgårdsmästare att gräva ner i rabatten. Grävde som ett dike och la den i täckte den med jord och täckbark och det har funkat för mig. Vissa delar i topparna har varit lite svarta som jag fått klippa bort men det har inte varit peciellt mycket. I år har jag visserligen inte kollat den än för den ligger nergrävd på stugan men jag hoppas det funkat även i år.
Eva St
Eva i Norrköping
23-03-2003, 20:37
Jo, det är ju en modell. Men då måste man ju gräva upp den ur rabatten varje år också. Jag tänkte mig att den skulle bli rätt störd av det. Kanske bättre att odla dem i krukor enbart? Och sen gräva ner dem om vintrarna...?
Ja, glömde jag skriva det. Det är ju givetvis en stammros i kruka jag pratade om. Annars förstår jag att detta sätt kan bli lite problematiskt.
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.