Full version: Ankor
zaaritha
Nå´n här på forumet som har ankor??
Ska man betala 250kr för ett par? Verkar skitdyrt, tycker jag!
Är ankor så mycket mer värda än höns???
Fenja
Jag har haft en massa ankor och gäss när jag bodde i bergslagen för flera år sedan. Vad är det för ankor och hur gamla är de?
Mvh
Fenja
zaaritha
Det är ett par; alltså en hona o en hane. Vita. 1år gamla..........
Fenja
Ok, för ett avelsfärdigt par är det nog ett städse pris, fråga om de vet vad det är för ras också. Det finns en vit Ailsburyanka (stavning?) som är en bra köttras. Ska du börja förda upp bör du ha tre honor per hane ungefär. Annars kan de ensamma honan bli rätt sliten. De måste också ha någonstans där de kan bada, en stor balja kan fungera fint.
Du måste fota om du köper dem så vi får se, jag älskar ankor! wub.gif
zaaritha
Men--myskänder köpte vi ju för 30kr/and!
Så ankor äralltså betydligt dyrare??
Fenja
Jag tror att det kan hänga ihop lite med vem du köper av, en som har ankor som hobby och säljer av överskottet är nog betydligt billigare än vad etablerade uppfödare är. 1994 betalade jag 250 kr st för avelsfärdiga svenska blåankor - med stamtavla.
Mvh
Fenja
Snöflinga
Men nu blev jag lite förbryllad unsure.gif Myskänder ? Heter det inte myskankor ? De som äter mördarsniglar blink.gif
zaaritha
Ja, du har så rätt!
Jag får ingen koll på namnet!!
En del säjer myskankor, en del säjer myskänder!!!...........
Reserv
Myskand och Myskanka är två helt olika fåglar. Myskanden är en liten söt and och Myskankan är ruggit ful (påminner lite om kalkonungdjur) blink.gif
zaaritha
Enligt uppslagsboken är det samma!
De vi hade var svartvita. Tyvärr bet en grannes hund ihjäl hannen o honorna flög iväg, efter det!
Virgo

myskanka

myskand

myskanka = tamdjur
myskand = vilddjur
zaaritha
Det var myskankor vi hade--jag saknar dem!!!
Snöflinga
Jo, men dom är fener på att äta rent på mördarsniglar biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
zaaritha
Ja de var tama o sällskapliga o rensade rent på sniglar i trädgården!
Jag blev så ledsen när hunden bet ihjäl hannen o honorna flög iväg!!!
Reserv
CITAT (zaaritha @ 07-05-2005, 22:11)
Enligt uppslagsboken är det samma!
De vi hade var svartvita. Tyvärr bet en grannes hund ihjäl hannen o honorna flög iväg, efter det!

Kolla på Google, Myskanden är en söt vit and med röd mask över ögonen och en rosa näbb. Myskankan däremot är vit med mycket svart spräckel i fjäderdräkten. Det är Myskankan som käkar mördarsniglar.
zaaritha
De vi hade var övervägande svarta m vita teckningar .
Virgo
CITAT (Reserv @ 07-05-2005, 22:26)
Kolla på Google, Myskanden är en söt vit and med röd mask  över ögonen och en rosa näbb. Myskankan däremot är vit med mycket svart spräckel i fjäderdräkten. Det är Myskankan som käkar mördarsniglar.

@ reserven
Visa länken till den myskanden du menar
Inga från Närke
CITAT (zaaritha @ 07-05-2005, 22:31)
De vi hade var övervägande svarta m vita teckningar .

Hej Zaaritha

Hittade lite info men du vet nog det mesta ändå men blev själv lite intresserad eftersom det skiljer i namn. Men jag hittade inget där jag sökte än detta:

http://annika.liljegren.org/information.html

http://hem.passagen.se/kulturarv/myskanka.html

http://www.mittsverige.com/Artiklar/myskan...ka/myskanka.htm
mulle
Jag brukar köpa våra ankor från en som föder upp dem till livsmedelsindustrin. De är klart billigare.
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon