Milex
Har idag varit i tre ohmy.gif trädgårdar och fått växter . Börjar tro att det bor många generösa norrläningar här nere smile.gif . Det mesta visste jag vad det var. Men i en jordklump med liljor växte det även några vita "knölar" som stack upp över jorden. Elisabeth sa att de hade funnits där när de övertog trädgården för ungefär 20 år sedan. Hon kallade dem för vattenkalla. Är det någon som vet vad det är?
I den tredje trädgården fick jag tag på krikon som jag letat efter länge. Lycka wub.gif .
Fick också en skott av en ros som Kalle kallade för Moder Svea. Härstammade tydligen från Erik XIV. Nu hade den tydligen något franskt namn. En doftande klätterros som kunde få bruna knoppar om det regnade mycket.
Vad är det här för ros?
Fenja
Hmmm, jag har vattenkalla i akvariet jag... den heter Cryptocoryne willisii på latin.
Mvh
Fenja
Milex
Tja, hon hade visserligen lerjord och tycker att det blir geggigt av fukt om det regnar mycket.......men nä det är nog inte samma smile.gif
Christina i Taxinge~
CITAT (Milex @ 07-05-2005, 20:24)
Fick också en skott av en ros som Kalle kallade för Moder Svea. Härstammade tydligen från Erik XIV. Nu hade den tydligen något franskt namn. En doftande klätterros som kunde få bruna knoppar om det regnade mycket.
Vad är det här för ros?

Rosen är mycket gammal i Sverige och brukar finnas även på ödetomter - den heter Minette och kallas också "Svearnas Ros".
Doftar gott! wub.gif

Milex
Jamenvisst, så sa han. Var fick jag Moder Svea ifrån tro? unsure.gif

Tack smile.gif
kerstin z5-6
Tidigare trodde man att svearna tagit Minette med sig -tex när de koloniserade Amerika .. Inte helt korrekt men en kul historia smile.gif
Anic
Jag vet inte hur det är med vattenkalla, men vissa akvarieväxer som säljs är igentligen inte riktiga "undervattensväxet" utan vanliga "landväxet". Och vissa lever bara ett kort tag under vatten och dör sen, de köps bara för att de är vackra.
Milex
Elisabeth vidhåller att de heter vattenkallor. Det enda som kommit upp av dem är vita, spetsigt ovala knölar.
Fenja har du provat att ha dina på land? smile.gif
Jag har satt dem i halvskugga hoppas att de tar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon