Eva i Norrköping
23-03-2003, 18:30
Jag har funderat på en sak. Om man fyller på med jordförbättring, kompost, gödsling m m, då blir ju rabatterna högre och högre med tiden. Blir inte det besvärligt för en del växter? Jag menar, man kan ju inte plantera om och höja upp dem hela tiden? Och lökväxter, de får ju längre och längre upp till ytan för vart år som går? Måste vara särskilt besvärligt för de små, som scilla och snödroppe...? Kan någon förklara hur det ligger till?
Hannele
23-03-2003, 21:41
Jorden sjunker också, nån
äter upp den på vintern...
Man måste därför alltid fylla på i gamla rabatter.
Efter 5-6 år måste även den
lata trädgårdsmästaren
göra om sin rabatt... Lökar kan växa nästa hur djupt som helst.
Ingrid på Västkusten
23-03-2003, 21:47
Det är bara luft allting - som man sade när jag var liten och inte orkade äta upp min soppa.....
Det ger sig - man måste fylla på varje år i alla flal - varför inte med bra dynga - flera flugor i en smäll,
Hälsar Ingrid
PS Nån äte rmin jord med!!! undra på att Linne var så ilsken på daggmasken :-))
Har fyllt mina rabatter med kompost i 20 år och visst har dom blivit högre,
men det har aldrig blivit problem. Liljorna älskar djup, porös jord.
Det gör även övriga växter, delar ofta perennerna, så nog trivs dom.
Scilla sprider sig för mycket för att ha i rabatterna, andra lökväxter har
inga problem komma upp. Vatten, snö blir inte "stående kvar" i höga rabatter.
Kajsa
Eva i Norrköping
24-03-2003, 18:29
Men Ingrid, daggmasken äter väl inte bara, den ger nåt tillbaka också? Och då borde det rimligtvis fylla på mer och mer...
Men jag är nöjd med era svar, har liksom aldrig tänkt på saken så noga förut, men så har jag ju bara varit aktiv trädgårdsägare två säsonger.
Tack!
Bra att du frågade Eva, jag tänkte på det också idag när jag skyfflade på massa brunnern hästgödsel
Ingrid på Västkusten
24-03-2003, 21:15
*skratt* självklart ger daggmasken tebaks - men Linne mfl trodde annat ...... daggmaskgödning är någe av det bästa som finns. Sök på 'worm compost' på amerikanska siter så får Ni se att den är värd sin vikt i guld,
Hälsar ingrid
Ingrid på Västkusten
24-03-2003, 21:15
Ehh worm castings skulle det va!
Hälsar Ingrid igen!
Eva i Norrköping
24-03-2003, 21:33
Jo, jag har fått låna en bok av min granne, den handlar enbart om daggmaskar och är en riktig lovsång till denne lille trädgårdsmästare. Så jag är alltid mån om att lämna lite löv och skräp i rabatterna ,så han har att mumsa på. (masken alltså, inte grannen)
Så har jag fin jord också, det är helt fantastiskt! Där jag bodde förut var det bara sandjord, och allt blev torrt och inte en mask hur djupt man än grävde - så nu har jag kommit till maskarnas himmelrike - och mitt!
Eva Swahn
25-03-2003, 00:29
Ännu en fråga på samma tema:
Hannele påpekade nånstans här att hon inte städar i rabatterna till våren utan bara lägger på ny jord.
Jag tänkte själv på det när jag nyss tog bort det skyddande granriset. Nu är mina rabatter täckta av ett lager av vissna granbarr. Och så långt att jag dammsugar mina rabatter tänker jag inte gå. Men det ser väldigt skräpigt ut. Kan jag då inte bara lägga på ett lager med jord? Granbarr - är det bra för växterna? Om man lägger på nått i jordväg - vad ska det då vara (då jag inte har nån kompost): barkmull? täckbark? kogödsel?
Och de små kamraterna som börjar växa ovan jord (backsippa, violer, gullviva t.ex.) ska man krafsa fram deras blad eller kommer de själva igenom det nya jordlagret?
Ingrid på Västkusten
25-03-2003, 06:59
Halloj Eva,
Granbarr tar ju lite tid att brytas ner i jorden, men att ägga pånytt och blanda är ett enkelt sätt att 'spä' ut - jag hade gått gödselvägen ;-)
först nu och krafsat och blandat. Täckbark fyller ju 'sin' funktion - och kanske är något Du avslutar med 'överst' lite längre fram på säsongen?
Tänkt emest att man kunde slå vårgödning och barrtäckningen i två flugor :-)
åsså avsluta med ogräskvävande täckbark - typ då.
Jag försöker vara lite om mig och kring mig runt de nya liven som kommer - lite tunnare runt de små plantorna etc etc - och jordlagret sätter sig också ganska snabbt nu på våren.
Funderar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.