angylp
Jag tror att jag har fått en oxelbär växt och har planterat det i framkanten av rabatten.. men den börjar ta mycket plats och jag undrar vad den ska stå ? Läge, jordmån som passar den växten. Vet någon ?
zaaritha
Oxel, är ett träd, liknande rönn!
Silverfärgade blad o ätliga bär.........
angylp
Hmm.. jag kanske har tagit fel.. jag ska ta ett kort .. återkommer..
Sommartorparn
Eller så menar du oxbär?
angylp
Här kommer en bild av växten jag frågade om. Jag har beskurit grenarna... så den kanske inte ser ut som den brukar ?
Sommartorparn
Svårt att se på bilden.

Här är besrivning av oxbär:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/coton...on/welcome.html

och här är beskrivning av oxel:
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/sorbu...bu/sorbint.html
Cilla
Det hr släktet oxbär är stort och jag kan inte skilja på alla. Släktet heter cotoneaster om du vill söka vidare på just sin variant. http://images.google.se/images?q=cotoneast...lr=&sa=N&tab=wi

Din planta är mycket lik min som jag har som friväxande buske och den funderar jag på att flytta och ställe mot en vägg. Den är mycket vacker både med bär och starka höstfärger på de små bladen, och när den växer mot något ser man tydligt hur sidogrenarna växer "helt platt" dvs i exakt samma vinkel.

Behöver inte beskäras om man vill att den ska ge många färggranna grenar på hösten. På sommaren tycker jag också om de små blommorna och de lite blanka, mörkt gröna bladen.

I mina ögon är de här småbladiga oxbären oansenliga buskar som vid närmare blick har en massa underbara kvaliteter!
angylp
Kommer oxbär att trivas om jag planterade om dem i närheten av en tall ?
Cilla
Det beror på hur jorden ser ut där, men tall kan växa på jordar som är mycket torra och grunda (t ex med berg strax under ett tunt jordskikt) och det blir nog för torrt för oxbäret, även om den också kan växa magert.

Stick spaden i marken och se hur jorden ser ut, men om du vill ha kvar tallen så stick försiktigt så du inte skadar dess rötter.
Hannele
CITAT (angylp @ 08-05-2005, 19:08)
Här kommer en bild av växten

Mycket svår att se, men skulle kunna vara liguster.
Bilden äär ju på våren, men nya blad...
Ingo
CITAT (Cilla @ 07-08-2006, 12:57)
Det beror på hur jorden ser ut där, men tall kan växa på jordar som är mycket torra och grunda (t ex med berg strax under ett tunt jordskikt) och det blir nog för torrt för oxbäret, även om den också kan växa magert.

Någon cotoneaster-sort - vet inte vilken, men en som kan bli ganska högvuxen även om den också har det där slanigt bågböjda växtsättet - finns rikligt förvildad i min hemtrakt kring Pungpinan. Och den växer bl a i ett klippigt tallskogsparti, både i brynet och inne bland träden. Det tycker jag antyder att den kan klara sig på ganska torr och mager grund.

Vi har förresten en självsådd liten planta i vår grusade garageuppfart. Funderar på att ta vara på den, alltså flytta till något bättre ställe...vad föredrar de, sol eller skugga?
Cilla
Deet finns ju en mängt olika sorter, men de flesta klarar sig väl i magra och torra jordar även om de då växer lite långsammare. På hösten blir många av dem illröda. Så lysande att man bara måste ha en någonstans i allt det gulbruna.

I skugga har jag inte sett dem utvecklas så väl, jag tror de flesta oxbär vill ha sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon