Full version: Torvblocks rabatt..
Exotic
Jag fixade en upphöjd rosrabatt förra sommaren med torvblock...
Men jag tycker att den är kanska tråkig i sin bruna färg wink.gif

Kan man få nått att växa så att det täcker torvblocken ??

Har ni några bra förslag ?????????? rolleyes.gif smile.gif
kerstin z5-6
Du får gå med i de otåligas riksförbund OTÅL -det kommer mossa , hjortron åkerbär tallar granar mm ur blocken av sig själv .. men vill man dölja kan man stoppa i lingonkvistar så länge .. eller plantera krypväxter nära ..
Exotic
herre Jusseesss Tallar Granar blink.gif blink.gif

ja det må jag säga en granhäck laugh.gif

har börjat med lite krypande vintergröna rolleyes.gif

Men mossa är dock helt ok tycker jag .................
Blomstertanten
Ha på filmjölk så kommer mossan fortare !
Hannele
Olika färgers mossflox och silverarv täcker fint, håller fukten också.
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-05-2005, 23:50)
Du får gå med i de otåligas riksförbund OTÅL -det kommer mossa , hjortron åkerbär tallar granar mm ur blocken av sig själv .. men vill man dölja kan man stoppa i lingonkvistar så länge .. eller plantera krypväxter nära ..

Möjligtvis om man bor på en skogstomt i Norrland........
Jag har då inte sett någon tillstymmelse till mossa på de torvblock som installerades för ca tio år sedan på en solbelyst grusplan. Torvblocken är nog det enda ställe där inte ens ogräs vill växa! Dom ser för tråkiga ut! Som ett slags provisorium. Halkar omkring om man sparkar till dom. Har försökt plantera taklös och andra suckulenter, allting torkar bort.

Och tänk dig, det finns varken blåbär eller lingonris på miltals avstånd, och hjortron har vi bara sett på burk. laugh.gif
kerstin z5-6
Det har faktiskt inget med skogstomt att göra , utan var torvblocken kommer ifrån -de flesta tallarna är långbarriga och av en art som inte normalt växer här i norr , medan hjortronen dyker upp ur andra- .....björnmosselagret -rätt snyggt brukar vara det kommer först av naturlig växtlighet

Torvblocksrabatter i hel-sol är bara elände , myror invaderar -det går inte att genomfukta blocken -vilket ju helst ska göra innan

( -tar 3 dygn ..i damm -sen är de urtunga att bärga laugh.gif upp
Så numer våtlägger jag dem på annat sätt)
Blocken torkar o sprickar av i bitar , inget växer på dem osv ..
men i halvskugga eller till våtbädd är de underbart vackra
Hannele
CITAT (kerstin z5-6 @ 08-05-2005, 14:01)
Torvblocksrabatter i hel-sol är bara elände

Hos osss funkar det bra på soligt torrt berg också.
kerstin z5-6
Hos dej funkar allt Hannele -greeen fingers smile.gif fast på berget blir det kanske svårt för myrorna att bosätta sej smile.gif
rabalder
Vilken fin hemsida!! jag la den till mina favoriter!
Vi har en exotic på snart ett år. Min man och jag har även en stooor gammal trädgård att fixa till. Vi ska bygga uterum framledes, samt fixa till en stor damm som redan är grävd ca 17x4 meter.
Hälsningar från Åsa utanför Norrköping!
Exotic
CITAT (rabalder @ 08-05-2005, 22:12)
Vilken fin hemsida!! jag la den till mina favoriter!
Vi har en exotic på snart ett år. Min man och jag har även en stooor gammal trädgård att fixa till. Vi ska bygga uterum framledes, samt fixa till en stor damm som redan är grävd ca 17x4 meter.
Hälsningar från Åsa utanför Norrköping!

Vad kul att du tyckte om den eller var du på båda sidorna ?
Trädgård + katter ...

Exoter är underbara ...har just några sådana l wub.gif rolleyes.gif

Vad det låter spännande med er damm 17x 4 m jisssess amalia det är vad jag kallar damm du måset låva att skicka bilder på både den och uterum..

Lycka till med allt smile.gif rolleyes.gif
Xelma
Kerstin: hur genomblöter du torvblocken?

Jag har i helgen gjort en torvblocksrabatt, den kommer mestadels att ligga i halvskugga, så blir de väl genomblöta borde det inte vara något problem. Jag har bara vattnat dem lite, ska fortsätta i kväll. Jag kom fram till att de var för tunga att baxa runt blöta.
Xelma
Återigen: Kerstin hur genomblöter du torvblocken? Jag funderar på att lägga dem i dammen, men 50 st blir tunga att flytta...
Hannele
CITAT (Xelma @ 12-05-2005, 14:58)
Jag funderar på att lägga dem i dammen

Svåra att flytta, kommer att gå sönder.
Bygg med torra block och vattna efteråt.
Du kanske ska såga dem i mindre bitar?
Såga torrt och använd inte bästa sågen.
kerstin z5-6
Jag la dem i dammen förr .. memn ack .. man måste vara tyngdlyftare smile.gif
Nu vattnar jag varje dag lääänge lääänge lääänge -står i med mark kontakt eller på grus o man är envis lyckas man tillslut få dem rätt blöta längst in ..
Vattna dem gärna när det regnar
Xelma
Tack! Då var jag på rätt väg.
violina
Jag la också ett torvblock i dammen för att genomfukta det. Provade med ett först för att kolla vad som skulle hända. Nog hände det grejor för min röde kisekatt kom i full karriär och hoppade upp på blocket. ohmy.gif De for iväg i en jäkla fart både block och kise mitt ut i dammen. Jag fick håva in honom med en kratta. Sur blev han också för att jag skrattade åt honom. Resten av torvblocken fick fuktas i en balja. laugh.gif laugh.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif var nog en förvånad katt smile.gif
Jo barnbadkar i plast funkar till ett par åt gången -nära byggplatsen är en fördel smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Man kan lägga torvblocken i en plastsäck som är fylld med vatten eller lägga i en skottkärra med vatten. / Helen
Helen B
Jag brukar vattna mina block i rabatten ganska så rejält...döm om min förvåning när ett hörn är borta-uppbränt sedan min man grillade. (vår uteplats är omgärdad av torvblock samt grill) Torven måste ha varit kruttorr just där och tänk vad som kunnat hänt....hela torvrabatten hade ju kunnat brinna upp ohmy.gif ohmy.gif En gnista måste ha antänt efter min man gick in med det nygrillade köttet.....Nåväl, slutet gott. Jag får väl laga hörnet och vattna, vattna, och vattna igen smile.gif
Xelma
Jag vattande 40 block igår i jag tror 8 timmar. Alla är ändå inte genomblöta! Fast det är iof bara 12 minuter per block... Jag vattnade först så de var lite blöta, sen la jag vattenslangen ovanpå och flyttade den emellanåt så kunde jag pyssla med annat under tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon