jessica zon6
Kunde inte motstå att inhandla denna skönhet wub.gif
Är det krukodling som gäller?
Hur stor kruka isåfall, rosjord, vinterförvaring, det är många frågor som snurrar i huvudet just nu biggrin.gif
mvh jessica
MB1965
den får du sätta i kruka. denklarar zon 3- och skiftar i flrea gul-orange nästan röda färger innan blommorna vissnar. Sätt den i en ganska stor kruka. Rosjord- javisst- men gärna fylla med lecakulor i botten- kanske 1/3 av djupet ?

Fungerar utmärkt här nere bredvid kaffehörnan- fin doft smile.gif
kerstin z5-6
Jag har mina i rätt stora krukor -gubben har gjort rullfat till mej 4 metall/gummihjul från rusta under träplatta med låg kant -
Enbart kogödselpåsjord-två v efter omplantering näringsvattnar jag första gången . Vinterförvaring ja
I kruka -
Alt 1 mörkt o mkt svalt nära nollan .. avlöva alla blad innan du ställer undan rosen -väck på våren - krukjorden -den ska ha en fuktig kärna , men kan vara nästan torr under vilan

Alt 2 ljust o varmare -under lysrör -så svalt det nu går
preparera med provadopinnar när du plockar in den utifrån -lössen anfallar lätt annars -o annat med .. blink.gif Löva av en del
Måttlig vattning -ta itu med spinnangrepp o liknande omedelbart
Den kommer att börja blomma i feb -plantera om o avhärda i maj
Du kan ha rosen ute i kruka på sommaren alt nergrävd om du hellre vill det
smile.gif
jessica zon6
Tack för svar. smile.gif
Då ska jag leta fram en stor kruka och börja omplantera.
Vilken omkrets är den minsta på kruka ni rekommenderar,30,40,50cm ?

/jessica
kerstin z5-6
Skulle satsa på en 40 cm , gärna djup, men ej jättesmal i botten .. hellre en bred om du fattar hur jag menar tongue.gif
Margith
CITAT (jessica zon6 @ 08-05-2005, 08:35)
Kunde inte motstå att inhandla denna skönhet wub.gif

Välkommen i rosen-kruks-bärar-gänget biggrin.gif laugh.gif laugh.gif
Men, jag förstår dig, det var en riktig snygging du fick tag på... jag kommer och luktar wub.gif
jessica zon6
Du är så välkommen så biggrin.gif
På samma gång lyckades jag köpa en hosta,2 sorters dagliljor och en trillium...och snart kommer klematisarna wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon