martin v:a götaland
Hejsan odlarvänner!

Har precis bytt ut det gamla taket på jordkällaren mot ett nytt och fyllt upp med (ca 20cm) med den gamla jorden från våra rabatter som bytts mot ny. Nu tänkte jag ta med mig jordguggsplantor och några smultron plantor dit. Någon som testat detta? Jag funderar på att täcka hela taket med dem? Hur nära skall jag sätta dem? Tacksam för tips?
Fenja
Hej och välkommen hit!
Min erfarenhet av jordgubbar som låter växa fritt och reva sig bäst de vill är att de slutar ge bär. Har du däremot tänkt att hålla efter dem så brukar man plantera dem med 20-30 cm mellanrum och 60 cm mellan raderna. Revorna klipper man bort varje senhöst.
Vilda smultron kan säkert fungera bättre, de revar sig också, men äldre plantor tenderar att dö ut så att mattorna inte blir alltför täta.
Förädlade smultron revar sig oftast inte, men frösår sig om man inte plockar av alla smultron. Planteringsavståndet för dessa är ungefär det samma som för jordgubbar.
Mvh
Fenja
l8p8
Hej!

Håller med Fenja om att jordgubbar behöver gallras. Det verkar jobbigt på ett tak wacko.gif

Dessutom blir jordgubbar gladare ju mer vatten de får - de klarar både frost och sjukdomar/ohyra bättre då. Enda gången de inte vill bli blöta alltför ofta (pga gråmögel) är från det att karten sväller tills de är mogna.

Smultron kanske är ett bättre alternativ också av den anledningen!?

Vänlig hälsning
Lotta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon