Full version: Garderobsblomma
fiffigafrun
Har två ca 70 cm höga Garderobsblommor (Za... nånting, kan inte latinska namnet). Dessa står väldigt trångt i inte alltför stora krukor. Trivs de så eller eftersom den ena börjar komma med flera fina skott? De är ju tåliga vet jag men...
katti
Jag har också samma undran. En av mina garderobsblommor håller på att spränga krukan ( den har blivit alldeles oval) men jag vågar inte riktigt plantera om den eftersom den växer som aldrig förr. Vilken jord ska man ha egentligen, just nu ser det ut som att det är orkidejord?
Ann-Christin Lindberg zon II
Hej hopp!

Det står i min krukväxtbok, att man endast ska plantera om Zamia:n när krukan är full av rötter, och det är den väl när krukan börjar bli oval! (Så ser mina ut nu också!) Man ska vinnlägga sig om att använda porös jord med lecakulor och sand, så att jorden inte hinner bli för tät innan det är dags att plantera om nästa gång. Våren eller sommaren är lämpliga tider för omplantering. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon