Orren
Jag anlade en vattenbädd på mitt landställe ute i Stockholms skärgård eftersom det brukar regna så hiskeligt lite där. Förra året hällde regnet ner, som bekant, och allt blev vattensjukt. Jag undrar om man kan göra några hål i botten på preseningen, eller förstör man hela konstruktion då? Min kära mor påstår att man förstör om man gör hål i botten, medan jag själv tror att det mesta av fukten stannar kvar trots några hål i botten, men med fördelen att stora mängder stillastående vatten kan rinna ut för att unvika vattensjuka igen.

Vad anser panelen?

Mvh Oskar
dammkillen
det brukar heta i dammböckerna att man gör en kanal i överkant på dammduken på ett ställe i dammen som är lite lägre än den övriga dammkanten, då rinner överskottsvattnet ut där när dammen blir full av vatten. sen leder man bort överskottsvattnet i ett rör eller en längre bit dammduk som man gör u-formad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon