Full version: Snabb fråga
Mi70
Hej allesammans!

Jag var i Lund på konferens förra veckan, och besökte lilla fiskaregatan, och förköpte mig på gladiolus, liljor, dahlior etc etc.................. rolleyes.gif rolleyes.gif

Jag hade INTE tänkt förodla dem inomhus, och inte sätta dem i krukor (Förra året gjorde jag det och de blommade alls inte särskilt bra), utan rakt ner i rabatten. På påsarna står det att de kan sättas ner då det är "tillräckligt varmt"..........! Vad är det..... avsaknad av frost eller över en viss dygnstemp???

Tack vare en stor press att skaffa sysselsättning efter disputationen i december har jag för första gången missat helt när det gäller förgro inomhus, fixa och trixa med trädgården som jag brukar. Många fröpåsar får därför (tyvärr!) vänta till hösten eller till nästa år, och jag ville därför få lite sommarfägnad ändå genom lökar och knölar............ huh.gif sleep.gif

Nu kliar det riktigt i fingrarna efter att få påta i jorden lite grand!

Hälsningar! tongue.gif
martinagson
Du kan sätta dem i jorden så fort risken för frost är över (ca slutet på maj-början på juni, beroende på var du bor)
Annki
Hej!
Vi bor i samma område. Jag sätter mina gladiolus, anemoner m m nästa helg, dvs runt den 15:e maj. Hade tänkt kasta i gladiolus idag, men hann inte. Dahliorna får vänta till helgen efter, dvs sista veckorna i maj. För om de sticker upp ovan jord före den 7-8 juni är risken stor att sista frosten (järnnätterna) skadar dem. Därför lägger jag även fiberduk över dem de första veckorna, för säkerhets skull.
Mi70
Tack för era svar! Då kan jag nog peta ner dem allesammans nästa helg och helgen efter, med fiberduk! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon