Jill-Ulrika
Hej, jag behöver nog lite uppmuntran och inspiration, min balkong har ännu inte riktigt fått fason. unsure.gif

Hur ser era balkonger ut, jag är så nyfiken rolleyes.gif
elle
biggrin.gif

Frågan man ställer sig så där spontant---VAD har Du för sorts balkong?

Läge? Zon?

Själv har jag min i direkt söderläge, där jag med friskt MOD biggrin.gif odlar Humle, Halloweenpumpor, prydnadspumpor, tomater, lobelior i massor och så min favvis--pelargoner! Samt krasse, av olika sorter i såna där gammeldags asfalthinkar(trä) det brukar VÄLLA ut från balkongen!

Kryddorna är jag nödsakad, att ha på min Norr-uteplats, precis som Änglatrumpeter och fuchsior--de funkar fint där!
Lärde mig av någon, nångång...att hellre ha fler plantor av några få sorter--än många olika...

Egentligen, så finns det väl inte så stora hinder--bara man har STORA kärl/krukor! Friskt VÅGAT och hälften vunnet...är gott nog! Tycker jag!

Kul blir det, att höra...VAD Du gjorde med din balkong! tongue.gif
Kana
Hur det ser ut på min balkong kan du se på hemsida, länken finns här under smile.gif

Vad vill du göra på din? Jag tycker också alltid att det är så roligt att läsa vad andra gör och få kul idéer!

K.
carol
Kana - inga problem att ha den mattan på en regnig balkong?
Fina katter du har! smile.gif
Jill-Ulrika
CITAT (elle @ 08-05-2005, 19:52)
Frågan man ställer sig så där spontant---VAD har Du för sorts balkong?

Läge? Zon?

Kul blir det, att höra...VAD Du gjorde med din balkong!

Jag bara hoppades att någon skulle fråga rolleyes.gif
Jag bor i zon 2 (el. är det 1 är ganska säker på att det är zon 2 iallafall) Min balkong ligger i söderläge med sol som, om den vågar sig fram, bränner på hela dagen.

Varför jag skickade ut fråga var för att möjligen få lite inspiration, för själv har min balkongodlarentusiasm ifrån förra året inte vaknat riktigt än. unsure.gif

Min övervintrade klematis (president) har vaknat iallafall och jag har satt en trist balkonglåda med penseer och murgröna och roseniberis. Så hos mig väller tyvärr inte grönskan fram. Förra året hade jag massa krasse och luktärtor men de fick *rysa* bladlöss så både bladlöss och blommor fick stryka med. Jag brukar alltid ha kryddväxter så det blir det väl i år också. SOm tur är verkar det finnas ett bredare sortiment när det gäller balkongattiraljer i år. Så balkongodlar glädjen kanske kommer snart unsure.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Kana @ 08-05-2005, 22:14)
Hur det ser ut på min balkong kan du se på hemsida, länken finns här under smile.gif

Vad vill du göra på din? Jag tycker också alltid att det är så roligt att läsa vad andra gör och få kul idéer!

K.

Ursöta missisar! *saknar min misse*
Egentligen vill jag nog förmycket med min balkong så det blir inte något för all prestationsångest som kommer i vägen blink.gif

Helst av allt vill jag ha en blommande djungel med endel ätbara saker men samtidigt har jag inte alltid tid att sköta det. Så jag börjar i det lilla.

Tänkte få min klematis att börja klänga upp på ena väggen, så jag ska fixa en sorts spalje. Såg att det hade nåt i pil på "Rusta" som jag tänkte inhandla någon dag. På andra väggen skulle jag önska att mina luktärtor ville klänga, men de verkar aldrig vilja klänga som jag vill huh.gif

Sen tänkte jag odla kryddor i en hink eller en balja som jag kan flytta runt på balkonggolvet efter ljuset.
Kana
Svarar på två samtidigt här...

Mattan går jättebra att ha på regnig balkong, det är liksom plastpluppar på undersidan som gör att det torkar upp bra.

Vad roligt det låter med en klematis, jag har sådana problem med blåst på min balkong sä klätterväxter hatar den sad.gif Har provat luktärter och japansk humle och någon mer men de blir bara förkrympta små saker som verkligen inte "ramar in balkongen i grönska".

Just nu tycker jag mest om smultronkrukan på min balkong, det grönskar så fint och så längtar jag efter smultron biggrin.gif

K.
Thea
CITAT (elle @ 08-05-2005, 19:52)
Själv har jag min i direkt söderläge, där jag med friskt MOD  :D odlar Humle,

Jag har i ett ögonblick av så-iver, satt japansk humle som har tittat upp nu och så långt är allt väl... för visst växer väl dom så det knakar även om de är hemmasådda? Vill liksom försäkra mig om att den inte blir en liten mes-humle utan mer en galen djungel-humle.. wacko.gif
grodchen
Hittade ett blomstöd på Coop Forum för 10:- !! Brukar det inte kosta minst 5 ggr så mycket?

En sån där tomatskruv i blank metall 120 cm. Nu så har jag gett den till min clematis som tacksamt lagt armen om den.

Sen har jag rotat i grovsoprummet och hittat en pidestal och en badrumshörnhylla som numera hjälper till att fylla balkongen. Än så länge känns det tack och lov inte så farligt trångt.

Jag har planterat ut min citrus i en av balkonglådorna. Den har varit tråkig med massor av spinn, precis som flertalet av mina växter. Så nu får den klara sig bäst den kan där ute i blåsten.
Kana
CITAT (Thea @ 13-05-2005, 22:45)
Jag har i ett ögonblick av så-iver, satt japansk humle som har tittat upp nu och så långt är allt väl... för visst växer väl dom så det knakar även om de är hemmasådda? Vill liksom försäkra mig om att den inte blir en liten mes-humle utan mer en galen djungel-humle..  :wacko:

Det beror nog ganska mycket på läget, jag har en hemskt blåsig balkong och min japanska humle blev en liten mes-humle (och stacks gjorde den också) mad.gif

K.
silas
man ska aldrig göra tråkiga balkonglådor! det är inte nyttigt för själen. jag har satt ihop en jättestilig med oregano, timjan, maskrosor och gräs (vanlig, hämtade några tuvor som jag tyckte var snygga i skogen). *stolt som en tupp* biggrin.gif
Jennica
Känner igen det där med prestationsångest. Jag drömmer också om en prunkande balkong med massor av blommor och grönt som växer och slingrar sig uppåt väggarna. Men det blir så lätt att jag vill för mycket och sedan blir totalt blockad....och inget händer.

Men jag har fått till en del faktiskt. Men så prunkande är det väl inte än, det behöver växa upp mer.

Nu är jag på jakt efter fina klängväxter som växer hyfsat snabbt. När jag tänker klängväxter så tänker jag först på klematis och kaprifol. (är rätt ny på det här med balkong...och odlande...) Men har fått tips om blomman för dagen och svart öga....någon som kan rekommendera de eller har ni några andra bra tips?
silas
krasse! blomsterkrasse alltså. den tar ett tag att komma igång i starten, men sedan växer den så det knakar, behöver ingenting och blir frodig och väldigt stilig. dessutom kan man äta blommorna..... rolleyes.gif
Ophelia
Jag har balkongläge mot sydöst. Har satt tre spaljéer så jag har två spaljéväggar mot grannarna samt som en vägg längs långsidan. sedan har jag ett hängbord på ena kortsidan med spaljé som vägg baksidan och ena sidan. På bordet har jag en självbevattnande balkonglåda med penséer i (Ultima Morpho samt någon blå). På andra kortsidan har jag en hängande balkonglåda med spaljé bakom. Där har jag penséer som går i nyanser vitt till violett.

Till sommaren ska jag ha klätterväxter som klättrar upp för spaljéerna. Har satt luktärtor och ska även sätta fjärilskrasse kanske och blomsterböna. Hade kryddor förra året samt som en häck med blå daggsalvia, lobelia Queen Victoria och silverrölleka.
krellus
Hm, vi har en Fresia, Alpklematis, Lobelia, Dahlior, en uppstammad liguster med krasse runt fötterna, änglatrumpet, citrusträd, kryddor och en nepeta åt kissekatten smile.gif
Jill-Ulrika
CITAT (Ophelia @ 17-05-2005, 19:43)
Jg har balkongläge mot sydöst. Har satt tre spaljéer så jag har två spaljéväggar mot grannarna samt som en vägg längs långsidan. sedan har jag ett hängbord på ena kortsidan med spaljé som vägg baksidan och ena sidan. På bordet har jag en självbevattnande balkonglåda med penséer i (Ultima Morpho samt någon blå). På andra kortsidan har jag en hängande balkonglåda med spaljé bakom. Där har jag penséer som går i nyanser vitt till violett.

Till sommaren ska jag ha klätterväxter som klättrar upp för spaljéerna. Har satt luktärtor och ska även sätta fjärilskrasse kanske och blomsterböna. Hade kryddor förra året samt som en häck med blå daggsalvia, lobelia Queen Victoria och silverrölleka.

Det låter som du har ganska liknande balkongläge som jag. rolleyes.gif
Du skriver att du har tre spaljeer, två på kortsidorna och en utåt? Funderar själv på att ha en spalje i flätad pil utåt mot balkongräcket för mina luktärter men jag vet inte riktigt hur jag ska fästa dem ännu. Det blir väl någon knytanordning.

Förresten hade jag fjärilskrasse för några år sen och de blommade riktligt men tyvärr luktade de, enligt mig riktigt illa. Det var nästan outhärdligt så jag har aldrig satt dem sen dess. Som tur är tycker inte alla att samma saker luktar gott resp. illa rolleyes.gif
Jif

Här är en bild från min balkong på Guldheden i Göteborg. Bilden är från augusti 2002 och balkongen har västerläge.
Ophelia
CITAT (Jill-Ulrika @ 22-05-2005, 16:47)
CITAT (Ophelia @ 17-05-2005, 19:43)
Jg har balkongläge mot sydöst. Har satt tre spaljéer så jag har två spaljéväggar mot grannarna samt som en vägg längs långsidan. sedan har jag ett hängbord på ena kortsidan med spaljé som vägg baksidan och ena sidan. På bordet har jag en självbevattnande balkonglåda med penséer i (Ultima Morpho samt någon blå). På andra kortsidan har jag en hängande balkonglåda med spaljé bakom. Där har jag penséer som går i nyanser vitt till violett.

Det låter som du har ganska liknande balkongläge som jag. rolleyes.gif
Du skriver att du har tre spaljeer, två på kortsidorna och en utåt? Funderar själv på att ha en spalje i flätad pil utåt mot balkongräcket för mina luktärter men jag vet inte riktigt hur jag ska fästa dem ännu. Det blir väl någon knytanordning.

Förresten hade jag fjärilskrasse för några år sen och de blommade riktligt men tyvärr luktade de, enligt mig riktigt illa. Det var nästan outhärdligt så jag har aldrig satt dem sen dess. Som tur är tycker inte alla att samma saker luktar gott resp. illa rolleyes.gif

Jag har fäst mina spaljéer med hjälp av nåt plastgrejs som man kan dra till och sen sitter det fast, har ingen aning om vad det heter men är bra till att sätta ihop grejer för transporter).
mejram
Underskatta inte accessoarer på balkongen som sällskap till växterna. Den tristaste betongbalkong blir mysig med trätrall på golvet, en mjuk trasmatta att ha fötterna på, några lyktor med levande ljus, lite porlande vatten och inte minst ett glas vin i den ljumma sommarnatten....
anna_rispan
Blomman för dagen, vårkrage och busktomat
Hoppas att de vill börja klättra snart. Det är ju så ruggigt kallt ute. *brrr*
nedanför står en stor kruka där jag hoppas kunna sköra salladsärtor och i den vita lådan har jag persilja, gräslök o citronmeliss o en kruka med vita penséer.
Sulawesii
Jif: det var verkligen en välfylld balkong! Härligt!

Välkommen hit!
Jill-Ulrika
CITAT (Jif @ 02-06-2005, 05:06)

Här är en bild från min balkong på Guldheden i Göteborg. Bilden är från augusti 2002 och balkongen har västerläge.

wub.gif
Vad fint! Nu blir jag riktigt avundsjuk! rolleyes.gif
Nutten
Jag har nu i dagarna fotat min balkong. Alla bilderna är inte nedladdade än, men några och de ligger ute på nätet. Ni kan kika i mitt nätalbum under växter-05.

Ett litet smakprov kommer här:

Min vackra amaryllis 'Athena' som blommar nu:
Jill-Ulrika
CITAT (Nutten @ 12-06-2005, 22:13)
Jag har nu i dagarna fotat min balkong. Alla bilderna är inte nedladdade än, men några och de ligger ute på nätet. Ni kan kika i mitt nätalbum under växter-05.

Himla fint album! Gillar bilden med katten mitt uppe i allt, under växter-05, vilken blick ser ut att vara beredd på attack wub.gif
Nutten
CITAT (Jill-Ulrika @ 13-06-2005, 00:13)
CITAT (Nutten @ 12-06-2005, 22:13)
Jag har nu i dagarna fotat min balkong. Alla bilderna är inte nedladdade än, men  några och de ligger ute på nätet. Ni kan kika i mitt nätalbum under växter-05.

Himla fint album! Gillar bilden med katten mitt uppe i allt, under växter-05, vilken blick ser ut att vara beredd på attack wub.gif

Beredd på attack skulle jag inte säga (det är en helt annan blick det!), men däremot uppmärksam på mattes kamera. Både hon och hennes kompis uppskattar växterna på balkongen. Speciellt gräset som jag har tillägnat dem helt och hållet smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon