Full version: kryddhink?
Jill-Ulrika
Jag planerar att göra en "kryddhink" och undrar om det är något man bör tänka på?
Ska hinken i plåt/zink vara klätt med något eller kan man sätta kryddväxterna direkt i?
Jag tänkte odla de vanligaste kryddväxterna:
basilika, mejram, timjan och persilja ev. dill.
Kom gärna med tips!
Sen undrar jag hur lätt det är att planera om köpekryddväxter, dvs. såna man köper i affären. Kan man exempelvis planera om kruksallat? rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
De i mataffären är odlade i uppvärmda växthus så de kan du inte sätta ut nu de är bortskämda och klarar inte kylan. Köper du ex. timjan i trädgårdsbutiken där den stått ute så kan du sätta ut växten nu för den är van vid utomhusklimatet.

Basilikan vill inte ha temperaturer under +15 så där får du vänta ett tag till. Sallad vill inte utsättas för en frostknäpp så även den måste du nog vänta med men annars så brukar man kunna plantera ut salladen som varit i kruka.

Om du ska använda kryddväxter från mataffären, plantera dem i större krukor och driv på dem ett par veckor inomhus och börja sedan avhärda de lite tåligare av dem (ex. timjan, persilja, mejram) för att sedan plantera ut dem i hinken när risken för frost är över.

Du kan plantera direkt i zinkhinken men du bör ha dräneringshål i den, de flesta kryddväxter vill ha bra dränering.
noora
Jag skulle rekommendera ett lager (ett par cm) lecakulor eller grus i botten av hinken. Om dräneringshålen i hinken är för små kan lecakulorna då agera "buffert" och ta hand om överblivet vatten tills det hinner rinna ut.

Jag brukar sätta köpekryddväxter (i sin "originalkruka") i en lite större ytterkruka utan hål i botten till en början. Då går det att ge dem mycket vatten tills de blivit lite mer vana vid det nya "klimatet". Under tiden toppar jag dem rätt kraftigt (gäller ej gräslök och dill). Sedan sätter jag dem i större kruka och i slutet av maj ställer jag ut dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon