råse-marie
Jätte sniglar idag nrä vi var ute och cyklade
Men vad heter dom ???
Skalet såg ut som dom där som man äter ....Fattar ni hur jag menar ? wacko.gif blink.gif

Sak ta ett kort nästa gång
Airamya
Japp, jag fattar vad du menar, men vet tyvärr inte vad de heter... Såg såna en gång utanför Örebro och började fundera om allt omkring mig var förstorat... För de ser precis ut som vanliga snäckor men MYCKET större, inte sant? är det dem du menar?
Zazu
vinbärssnäckor, kanske? wink.gif
Airamya
Ja, se, det heter de säkert! biggrin.gif
Airamya
Och här kan ni studera storleken på dessa kreatur.... wink.gif tongue.gif
snofsan
Blää, ser lite läskigt ut. huh.gif
gammelnalle
Tordvar och Felippa!!!

NÅT måste de ju heta!!!!

smile.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
KURT
Det går utmärkt att äta vinbergssnäckor, men jag vet inte om man får samla in vilda? En mycket bra beskrivning hur man tillagar finns i alla fall här!
netaave
Jag har invasion av vinbärssnäckor i min trädgård men de verkar inte göra någon större skada.
Ibland rensar jag lite gm att slänga ut dom på E4an ohmy.gif
KURT
CITAT (netaave @ 09-05-2005, 09:40)
Jag har invasion av vinbärssnäckor i min trädgård men de verkar inte göra någon större skada.
Ibland rensar jag lite gm att slänga ut dom på E4an ohmy.gif

Och jag gör det motsatta, d v s plockar bort dem från vägen när de hamnat där! Men när det regnar så går ju inte det, det är alldeles för många.
Aurora
Vinbergssnäckor är underbara djur, absolut inget att vara rädd för i en trädgård, de gör mycket lite skada och kan inte alls jämföras med mördarsniglar.

När jag var liten hade jag vinbergssnäckor som husdjur och nuförtiden gör jag som Kurt, hjälper dem över gatan och tar ibland in dem i trädgården för att skydda dem wub.gif
/Aurora
Helen B
CITAT (Aurora @ 09-05-2005, 16:12)
Vinbergssnäckor är underbara djur, absolut inget att vara rädd för i en trädgård, de gör mycket lite skada och kan inte alls jämföras med mördarsniglar.

Oj, jag har helt annan erfarenhet av dem. Men det kanske är skillnad på "stockholms-snäckor" laugh.gif laugh.gif
Allvarligt talat så äter de en massa i min trädgård. En sommar försvann mina lime-dahlior under natten. Jag trodde det var hararna, döm om min förvåning när jag såg sent en kväll hur de låg ovanpå blomman och åt upp den!! I samma veva fick jag ochså se hur en snäcka sprutade ut gele på en annan snäcka och åt upp den
ohmy.gif äckligt!
Dilidis
Alltså FINNS dessa kreatur på riktigt!??! Den på bilden som Airamya hade lagt in var ju huuuuur stor som helst?!??!? Finns de i hela landet eller? Jag har aldrig vare sig hört talats om dem och ännu mindre sett dem
yla
CITAT (Dilidis @ 11-05-2005, 16:44)
Alltså FINNS dessa kreatur på riktigt!??! Den på bilden som Airamya hade lagt in var ju huuuuur stor som helst?!??!? Finns de i hela landet eller? Jag har aldrig vare sig hört talats om dem och ännu mindre sett dem

hon har nog lekt lite me den snigeln tongue.gif laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif smile.gif
amaira
CITAT (Dilidis @ 11-05-2005, 16:44)

Airamyas bild är jätteläcker - men inte sann biggrin.gif .

Det här är sannare storlek:

Det är söta och vackra - och helt ofarliga - djur. Med bruna eller vita snäckor.

Tyvärr äter de växter, "gnager" gärna på stjälkarna och kan snabbt ta livet av både dahlior, tomater, tagetes och annat.

Här finns det mängder av dem, och jag har alltid gillat dem, ända sen jag var liten. En del av min trädgård har jag inhägnat mot rådjuren, med hönsnät. Ganska små maskor längst ner i nätet, tar sig inte vinbergssnäckorna igenom, så jag har inhägnat mot dem också.

Det här är en vanlig syn här, när det har regnat, för det är då de passar på att vara ute på promenad.

Helen!
CITAT
I samma veva fick jag ochså se hur en snäcka sprutade ut gele på en annan snäcka och åt upp den

Vad det var du såg har jag ingen aning om, men de äter inte varandra!
amaira
Glömde bort att jag faktiskt har en vinbergssnäcka som signaturbild!!!
biggrin.gif wub.gif
wolkenkrabber
i afrika finns dessa bjässar

http://www.evertebrata.de/mediac/400_0/med...FCdafrika~3.jpg

jag fick inte göra länken till en bild, så..

o jag tror att dem kan bli större än så wub.gif
Helen B
CITAT (amaira @ 11-05-2005, 19:28)
Helen!
CITAT
I samma veva fick jag ochså se hur en snäcka sprutade ut gele på en annan snäcka och åt upp den

Vad tror du att de kan ha gjort? Det som jag berättade om pågick under flera timmar....Tyvärr tog jag inget kort. Det såg inte ut som en kärleksakt iallafall laugh.gif det såg väldigt grymt ut. Efter den ena sprutade ut gelen på den andra var det som om den andra krympte. Hur som helst så såg det äckligt ut...men så är jag ganska så äckelmagad av mig tongue.gif
Kanske någon vet varför snigeln gör så?
krukan
Är inte vinbergssnäckor rymlingar från just odlingar för matsnäckor (för att äta dem)? Det är i alla fall vad jag fått för mig. Så de borde vara mumsiga, i alla fall om man matar dem med typ sallad först så de får ur sig all annan konstig mat de kan ha ätit.
SaraS
Hmmm, jag har en idé om att odla en massa vitlök här i min trädgård, och vips har jag färdiga vitlökssniglar! laugh.gif Men när jag kikade på hur man kokar dm så la jag ner projektet. De ska koka i evigheter och pillas ur skalet med strumpsticka, stod det... blink.gif Jag får väl nöja mig med dem som prydnad.... smile.gif
snofsan
Och så skall man ha dem instängda i ett spann eller nåt i några dagar innan man kokar dem så att de hunnit tömma tarmarna innan. tongue.gif

Det sägs att det var munkar som ursprungligen importerade dem för att äta dem efterhand, men av någon anledning var de faktiskt mycket större då.

Vid en liten å såg jag såna som var nästan dubbelt så stora. ohmy.gif

När jag fyllde på jord mellan stenarna i min trädgårds-grotta såg jag under den täckande murgrönan något som liknade en begravningsplats. Där låg hundratals tomma skal. När jag tänkte efter insåg jag att jag sällan sett tomma skal innan trots att vi har gott om sniglar, så de söker sig tydligen till en bestämd plats för att dö - eller så är det något djur som har släpat dit dem.

Men jag är då inte sugen på att äta dem. Det räcker med musslor, räkor, krabbor och kräftor för min del. laugh.gif
amaira
CITAT (snofsan @ 11-05-2005, 23:46)
När jag fyllde på jord mellan stenarna i min trädgårds-grotta såg jag under den täckande murgrönan något som liknade en begravningsplats. Där låg hundratals tomma skal. När jag tänkte efter insåg jag att jag sällan sett tomma skal innan trots att vi har gott om sniglar, så de söker sig tydligen till en bestämd plats för att dö - eller så är det något djur som har släpat dit dem.

Det kan ju också hända att de trott detta vara en bra övervintringsplats, och så var det inte det. De flesta sniglar som dör, gör det under vintern.

Misslyckade övervintringsplatser finner jag med ibland. Men inte med hundratals tomsnäckor, så visst kan det vara något djurs "matsal" också.

Göra mat av dem ... NEJ!

Anledningen är AVLIVNINGS-SÄTTET. Fy fan, rent ut sagt.

En snabb och smärtfri och icke plågsam avlivning, så skulle jag börja äta medetsamma rolleyes.gif . (fast, det är mycket jobb förstås, för lite mat)

Munkarna tog in vinbergssnäckor och släppte ut, under medeltiden, för att det inte räknades som kött under fastan.

Men också "finare folk" gjorde så runt 1700-talet, så runt herresäten och slott .

Sedan har de spridit sig i omgivningarna.

Inte behöver man hålla dem som husdjur, det skulle vara mycket besvär. Det tar fler år för dem att bli vuxna, och de sköter sig utmärkt själva.

Helen, jag vet fortfarande inte vaddet är du beskriver. Ändå tänker jag spontant på parning, i alla fall...
Men jag vet inte, som sagt. Hoppas någon annan vet.
Aurora
CITAT (Helen B @ 11-05-2005, 22:21)
CITAT (amaira @ 11-05-2005, 19:28)

Helen!
CITAT

Vad tror du att de kan ha gjort? Det som jag berättade om pågick under flera timmar....Tyvärr tog jag inget kort. Det såg inte ut som en kärleksakt iallafall laugh.gif det såg väldigt grymt ut. Efter den ena sprutade ut gelen på den andra var det som om den andra krympte. Hur som helst så såg det äckligt ut...men så är jag ganska så äckelmagad av mig tongue.gif
Kanske någon vet varför snigeln gör så?

Gjorde de något sånt här? :

Det är isåfall två sniglar som parar sig wub.gif Fotot är taget i Säter i dalarna och de har stora problem med dessa sniglar, är det mördarsniglar tro?

/Aurora
KURT
CITAT (wolkenkrabber @ 11-05-2005, 19:52)

Och man kan köpa den från England, kostar bara ca 1£ (som små!)

http://giantlandsnails.mysite.wanadoo-members.co.uk/

http://exoticpets.about.com/cs/rarespecies.../landsnails.htm
Helen B
CITAT (Aurora @ 12-05-2005, 13:56)
Det är isåfall två sniglar som parar sig  :wub:  
/Aurora

Jaa, något liknande...fast det jag såg var att den ena fullständigt öste gele över den andra. Men det kanske går till så i snigelvärlden när man gör minisniglar laugh.gif
Pia mitt i Skåne
CITAT (KURT @ 12-05-2005, 14:04)
CITAT (wolkenkrabber @ 11-05-2005, 19:52)

Och man kan köpa den från England, kostar bara ca 1£ (som små!)

http://giantlandsnails.mysite.wanadoo-members.co.uk/

http://exoticpets.about.com/cs/rarespecies.../landsnails.htm

Min dotter har 2 stycken sådana, visserligen inte så stora ännu. De kan visst yngla av sig ganska duktigt om de får rätt förutsättningar. De blir stora som en fotboll ungefär om man får tro henne...
Gossen Ruda
Vid snigelparning stjälper båda parter ut sitt enorma vita organ utanför kroppen och kopplar ihop där. Tror att alla sniglar är hermafroditer så dom behöver inte leta efter den rätte, alla duger.
yla
jag har tagit ut bilderna från en videofilm som jag tog på en fyrtiofem minuter lång aktså här kan de se ut
Helen B
CITAT (oldwolfie @ 12-05-2005, 18:22)
jag har tagit ut bilderna  från en videofilm  som jag tog  på en fyrtiofem minuter lång aktså här  kan de  se  ut

Åh, tänk jag som trott de var otroligt bestialiska och så var det en parningsakt laugh.gif Vad kul att du hann filma. Jag såg detta för 13 år sedan och det är ett starkt minne synd bara att jag inte hade kameran framme.
yla
CITAT (Helen B @ 12-05-2005, 18:28)
CITAT (oldwolfie @ 12-05-2005, 18:22)
jag har tagit ut bilderna  från en videofilm  som jag tog  på en fyrtiofem minuter lång aktså här  kan de  se  ut

Åh, tänk jag som trott de var otroligt bestialiska och så var det en parningsakt laugh.gif Vad kul att du hann filma. Jag såg detta för 13 år sedan och det är ett starkt minne synd bara att jag inte hade kameran framme.

jaa jag va helt betagen o fachinerad hade ju aldrig sett de förut
o de fanns ju massor me tid o filma de hela o jag hade kameran me rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon