Full version: dammkant
dammkillen
vad tror ni? går det att ha jord/lera mellan stenar i dammkanten?

stenarna ligger innanför duken i vattnet och det är lite springor mellan stenarna som jag fyllt med jord/lera och har planterat vanligt gräs uppe på.

tror ni det kommer bli problem med att jordvatten rinner ner i vattnet?

det har varit problem nu med att vatten färgat av jord har runnit ner i dammen när det regnat. tyvärr sluttar jorden lite ner mot dammen också.

det är bara jobb och besvär med dammar :-(

meningen är att gräset ska växa upp och bli en gräsmatta så att inte jorden rinner ner i vattnet, men tror ni det kommer fungera? eller rinner jord på en vanlig gräsmatta också som sluttar?

det är tungt att misslyckas ibland, men det är väl bara att ta bort all jord och lägga bara sten istället.
kerstin z5-6
jag har grus , fungerar utmärkt , många maginalväxter -de som gillar blött , men inte måste stå i vatten,trivs planterade i det -ingen jord behövs alls
Pinup
Hej:-)

Jag skulle nog ta bort jorden/leran, det tar ganska lång tid innan gräsets rötter binder i hop jorden.
Och vid det laget så har det nog runnit ner i dammen:-(

Men man måste ju prova i alla fall, det är inget misslyckanden bara en kunskap rikare:-)

Jag har skiffer plattor som kantstenar, och de sluttar ner i vattnet så att sköldpaddorna ska kunna ta sig upp.

Jag skulle nog använda grus, men varför måste du fylla igen mellan stenarna?

/Johanna
ogräset
Hej

Undvik att lägga jord för nära eller i vattnet, vi har lagt en matta av kokos över kanten och på detta har vi lagt små sten.
Det är också lätt för växterna att rota sig och breda ut sig.

En liten fråga till Pinup...
Läste att du hade sköldpaddor i dammen, vad är det för sort?, är de lätta att sköta och var har du dem på vinter?.

MVH
Birgitta huh.gif
dammkillen
CITAT
Jag skulle nog använda grus, men varför måste du fylla igen mellan stenarna?

för att det skulle bli en fin övergång mellan marken utanför dammduken och innanför dammduken och för att det skulle vara en trampyta närmast vattnet. men det funkar nog inte, som sagt.
Pinup
Hej Birgitta:-)

Det är en nära släkting till den rödörade vatten sköldpaddan, ja de är lätta att sköta, men dock ett tropiskt djur, så man måste vara säker på att sommaren har kommit på riktigt när man sätter ut dem.

Man måste även ha nån slags barriär runt dammen, annars är risken stor att de rymmer och de är även duktiga på att gräva.

Jag har ett metall staket runt dammen, som sticker ner en bit i jorden.
Men det är paradiset för dem att bo i damm, det är synd och skam att de hålls i små akvarier.

En sak till att tänka på om man har fiskar i dammen, så måste de vara i samma storlek eller större än paddisarna, annars kan de ses som ett mål mat:-)

Till vintern ska de få bo i ett badkar i källaren där vi har växthus.
Likaså fiskarna.....

MVH
Johanna
dammkillen
CITAT
plattor som kantstenar, och de sluttar ner i vattnet så att sköldpaddorna ska kunna ta sig upp.

jag har också lagt en sluttande sten, så att grodorna ska kunna ta sig upp
dammkillen
CITAT
Undvik att lägga jord för nära eller i vattnet

Hej. bra tips.

jag har lagt två rader av ca 10 cm i diameter stora stenar runt om utanför dammdukskanten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon