Jag har i hela mitt vuxna liv närt drömmen om en perennrabatt men eftersom jag alltid bott i lägenhet så har det fått stannat vid en dröm. Men nu har nyligen köpt en lägenhet i bottenplan med en liten uteplats till och där har jag ”byggt” två stycken rabatter.
Förmodligen har jag gjort massor av nybörjarfel men rabatterna har 40 cm höga kanter av tryckimpregnerat trä och i dom har jag fyllt massor av planteringsjord (ca 2000 liter). Det är högst osäkert att rabatten ser lika ut nästa år. Det här året har jag tänkt använda för att känna mig för och ta reda på vilka perenner som är mina favoriter och vad som trivs hemma hos mig. Rabatterna ligger i söderläge men det står två björkar 8-10 meter framför så jag tror att det kallas att dom står i vandrande skugga. Det är sol i någon del av rabatten från kl. 9 på fm.
I den ena rabatten har jag planterat en klematis (Södertälje). Den ska få klättra upp för ett plank som avdelar min uteplats från grannens. Framför den så har jag satt en stor rugge av Vårkrage. Sedan kommer en salig blandning av blommor. Först har jag satt 9 lökar av några asiatiska liljor framför dom står det jättedaggkåpor. Sedan står det tre stäppsalvior, två rosor med lavendel framför. Det finns några tussar Röd stormhatt, 3 olika sorter av Stjärnflocka,
Några Löjtnantshjärtan och i framkant på rabatten så har jag Fänrikshjärtan
I den andra rabatten har jag satt smultron till mitt barnbarn. Jag ska där också ha lite kryddväxter och mina favoriter, Ringblommor.
Rosorna köpte jag på Plantagen och dom heter Europeana och lär vara härdiga här i zon 4-5.
Rosorna var planterade i relativt stora krukor men när jag försiktigt skulle få ut jordklumpen för ur krukan föll all jord sönder och ett pyttelitet rotsystem visade sig. Båda rosorna var lika. I alla fall grävde jag ner dom efter konstens alla regler.
Den dagen jag planterade var det 15 grader varmt, nu några dagar senare är det blott två ynka grader och risken är stor för nattfrost. Så just nu står mina nyplanterade perenner omsorgsfullt täckta med fiberduk.
Tror ni, det allvetande forumet att det finns någon chans för min rabatt?
Har jag blomning hela sommaren eller behöver jag komplettera med något mer?
Om rosorna inte skulle överleva (troligen inte med så dåliga rötter) kan jag då redan i år försöka mig på nya eller har dom där rosnermatoderna (eller vad dom nu heter) redan invaderat jorden?
Tack på förhand
Anki
kerstin z5-6
08-05-2005, 17:58
Du ska vara så Välkommen hit ANKI!
Så roligt att du äntligen får sätta fingarna i jorden !
Perennerna kommer att klara sig -de kommer igen även om de får lite frostbränna-rosorna har antalgligen nyss krukats

dåligt av plantskolan -dyrare än barrotat .. )De fixar också lite kallare temp -Om du täcker dem klara de vintern bättre -om inte har jag massor av tips på härdiga rosor för z5-6
Titta gärna i mitt o andras album här för lite mer inspiration
Har lite undringar Röd stormhatt -? Slingrar den o är mörklila -Röd visste jag inte fanns ?
Lite höstfägring i form av rödrosa rudbeckia kanske du skulle lägga till om du gillar dem ?
Vi hörs
Hälsar K
Tack så mycket för ditt snabba svar.
Min enda ursäkt är att jag är nybörjare. Växten heter Röd Solhatt, Stormhatt det är något annat det.
Tror du att det gåt bra för klematisen också? Bara under de/den dagarna när det var skapligt väder växte den någon centimeter. Jag är rädd att den "förtar sig".
Mvh//Anki V[I]
kerstin z5-6
08-05-2005, 18:31
Bravo -för det var den jag rekommenderade -ett annant namn är röd rudbeckia -för den tillhör det släktet :)Klematis (Södertälje) är en tålig sort så den behöver du inte oroa dej för
Gentiana -är en trevlig höstblommare på det låga planet om du vill ha nåt mer tips :)Gentiana asclepiadea blir 40 cm hög
Jag tänkte att jag skulle berätta hur det går för novisen med de nya rabatter + att jag har några frågor också.
Det har inte varit allt för gynnsamt väder för nyplanteringar (bl.a 1 dm blötsnö x 2 ) men med öm omvårdnad och en massa lager fiberduk så har allt hittills överlevt, tror jag.
Klematisen har vuxit ca 50 cm
Löjtnantshjärtana blommar
En av stjärnflockan har knoppar.
Lavendeln har också till min förvåning börjat blomma.
De övriga växterna verkar må bra det är bara Daggkåpan som inte riktigt ser så frodig ut som jag hoppats, den har dock blomknoppar. Rosorna är det inte heller någon riktig fart på men vad kan man begära när dagstemperaturen knappt når över 10 grader.
Det har också blivit några nytillskott som Ulleternell, Sköldpaddsört, en vacker Citrontimjan, Backnejlika och en Kärleksört.
Jag strödde också ut en "handfull" frön av Jättevallmo invid husväggen. Dessa frön hade jag fått av en bekant och eftersom dom legat några år så trodde jag inte att dom skulle gro men pyttsan vartenda ett verkar komma upp så invid väggen är det en tjock matta av små Vallmobabys.
En salig blandnig av växter har det blivit men habegäret är starkt.
Liljelökarna som jag satte har inte visat sig.
I den andra rabatten så har Ringblommorna kommit upp ca 3 cm och smultronen har blomknoppar. De övriga innevånarna Oregano, Timjan Mynta, Salvia och Rosmarin får fortfarnade sova inomhus tills järnnätterna är förbi. Jag har också 6 Dahlior som blivit "knubbiga" och fina som åker ut och in.
Nu till mina frågor:
Finns det fortfarande en chans för Liljorna eller ska jag reservera platsen där dom var tänkta för Dahliorna?
När det gäller Vallmon, måste jag gallra eller överlever de starkaste?
Jorden som jag fyllde mina rabatter med var vanlig planteringsjord (6 för 100). För två veckor sedan hällde jag i några säckar kogödsel och jag tänkte upprepa behandlingen runt midsommar. Sedan inget mer. Till hösten tänkte jag krafsa över tjockt med björklöv och granris. Räcker det som jordförbättring?
Mvh//Anki zon 4-5
kerstin z5-6
31-05-2005, 21:51
Dubehöver inte gallra vallmon , du har gjort vad du kan för jorden med -njut o var glad :)Liljorna kan komma .. men de kan ha rutttnat i detta kalla väder -förkultivera löken nästa vår -eller köp i kruka de som kommit upp en bit-krukodlat kan du sätta hela sommaren
Hej
Skoj med egen rabatt,
Såg att du ska ha mynta, sätt inte dem i rabatten utan egen kruka, de sprider sig och kan "ta över" hela rabatten.
Själv har jag köpa krusmynta och äppelmynta, fast jag vet inte vad jag ska laga för mat av dem?
CITAT (Näcken @ 01-06-2005, 09:17)
Hej
Skoj med egen rabatt,
Såg att du ska ha mynta, sätt inte dem i rabatten utan egen kruka, de sprider sig och kan "ta över" hela rabatten.
Själv har jag köpa krusmynta och äppelmynta, fast jag vet inte vad jag ska laga för mat av dem?
Båda är utmärkta till ört-te. Man kan även ha mynta i salladen. Då brukar man nog använda grönmynta, men det går säkert lika bra med andra myntor

Sallad på mynta och slätbladig persilja tillsammans med lite feta-ost är gott.
Myntan har jag blivit varnad för så idag inhandlades det en STOR lerkruka att gräva ner. Förmodligen kommer det att se löjligt ut med min pyttelilla Myntatuss i den stora krukan.
Jag hoppas den växer på sig rejält.
Myntan ska jag använda i mat. Min dotters svärmor är från Grekland och där använder dom ofta Mynta i maten.
Hon bjöd på en supergod paj gjord på filodeg, spenat, fetaost, äggstanning och Mynta.
Mvh/Anki
Mynta används också i Turkiet och i mat från mellanöstern. Gott med raita -myntaröra på youghurt till grillat kött, grillade grönsaker och stark mat. Eller i lammfärsbiffar, mums!
Låter mums, grillat, paj, feta alla mina favoriter
ni har inte några recept att dela med er av?
Mia i Orhem
02-06-2005, 13:47
Jag fick fyra mycket små myntaplantor i födelsedagspresent förra året och de tar nu upp ca 1,5 kvm. Så de växer fort. Din kruka kommer att vara fylld nästa år.
Jisses!!
Av dom 9 Liljor som jag trodde hade ruttnat bort i "vårkylan" har nu två stuckit upp sina nosar, bland Dahliorna.
Det kommer att bli spännande att se vilka som överlevde. Ännu mer spännande kommer det att bli att se hur mycket färgerna "skär" sig mot varandra.
Men å´andra sidan så är inte mycket som blommar nu i min "vilda" rabatt som är som jag tänkt mig, vare sig när det gäller färg eller form men blomrikt, vackert och kul är det.
Anki V
Jag tänkte berätta hur det gick med min ”vilda” rabatt. Om det blev som jag tänkt mig eller inte.
Det blev inte, men rabatten har ändå roat mig hela sommaren och väckt en hel del uppmärksamhet i bostadsområdet.
Löjtnatshjärtat blommade mycket och länge. Ända in i slutet på juli hade jag blommor.
Klematisen, Södertälje har blommat, inte så länge och inte så riktligt som jag förväntade mig. I 4 veckor hade jag blomster men nu är det slut. Juli till september står det på lappen som följde med.
Dom 9 liljorna som jag trodde ruttnat i vårkylan behagade visa sig sedan jag gett upp och planterat Dahlior på samma ställe. Än har det inte kommit några blommor på liljorna och det blir nog inga heller i mörkret under Dahliorna.
Undra om man kan flytta lökarna nu i höst när jag tar upp Dahliorna?
Dahliorna blommar fantastiskt, men alla är vinröda och tvestjärtar har ätit upp mycket av bladen.
Blågullen har blommar i stort sett hela sommaren, eftersom blommorna vissnat har jag klippt bort.
Jättedaggkåpan har jag fått brottas med för att den inte ska kväva sina grannar. Nästa år ska den få följa med till sommarstugan (om den överlever vintern), där finns det plats.
Lavendeln har blommat fint men jag misstänker ändå att det inte kommer att gå vägen i vinter. Måste jag sätta nya nästa år, blir det i sand.
Blodnävan blommar men inte speciellt riktligt.
Ulleternellen tog god tid på sig men nu blommar den!
Den ena rosen blommar just nu med 9 blommor och den andra med 5 men dom är väldigt veka. Vid minsta regn blir dom för tunga i huvudet och vill gärna nicka.
Den ena stockrosen blommar jättevackert men den andra kommer inte att hinna med sig i år. Dessutom har tvestjärtarna härjat även där.
Backnejlikan blommade nog ihjäl sig!! Den var översållad med blommor och grönt, nu finns det bara en brun ”rugge” kvar.
Sköldpaddsörten kan man förnimma små knoppar på om man har lite fantasi.
När det gäller Solhatten måste jag fått två olika sorter fast dom var märkta med samma namn.. Det är stora knoppar, men dom ser helt olika ut.
Med Stjärnflockan är det lika. Även dom måste vara felmärkta varken höjd eller färg stämmer.
Minirosorna från ICA blev jätteglada när dom fick komma ut och har belönat mig riktligt. Dom är nu ca 50 cm höga och har blommat i hela tiden.
Stäppsalvian blev en besvikelse en mycket torftig och kortvarig blomning blev det. Jag skyller det på deras ungdom och den dåliga sommaren och ger dom en ny chans nästa år.
Myntan som jag blev varnad för står fortfarande som en liten tuss i en jättestor kruka.
Oreganon visar svaga livstecken men har nog drunknat.
Gräslöken har inte en chans, barnbarnet äter upp den eftersom den växer.
Ringblommorna utvecklades till slingrande marktäckare.
Brokbladiga citrontimjan är nog den jag är mest nöjd med. Vackra blad, fin blomning och en underbar doft.
Den brokbladiga Salvian som skulle bli ca 70 cm blev bara 30 och gömmer sig under en jättestor Citronmeliss.
Krassen som jag under en månad vakade över och bar in och ut ruttnade bort i regnet. Trots väldränerade krukor hade dom inte en chans. Under mina 4 veckor semester kom det 255mm regn här.
/Anki
kerstin z5-6
26-08-2005, 13:28
Så roligt att läsa om dina odlingserfarenheter - Goda råd kan man ta , men egentligen måste man pröva i sin trädgård för att verkligen veta

Hos somliga går vissa perenner jättebra -kanske tom för bra

medan de hos andra mer kämpar för överlevnad
Dina liljelökar passar utmärkt att flytta nu i höst -passa på att ge lite benmjöl eller annan gödsel så kommer de att belöna dej år två
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.