Jyppan
Jag har en radhusträdgård som tidigare varit sluttande, men som förre ägaren byggde upp med hjälp av trästockar (det finns något finare namn som jag inte minns). Vår plätt består alltså dels av kvadratiska betongplattor, dels av en gräsmatta, men nu har hela plätten sjunkit ned en decimeter. sad.gif Det är fult och ojämnt, och dessutom är det lite jobbigt att ta sig ner och upp för sista trappsteget eftersom det är så högt. Man ser på husväggen att trädgården ligger för lågt, eftersom det inte ens är målat längst ned. Har ni någon idé om vad man kan göra? Och om man skulle bygga på ett lager - skulle då rabbaten behöva planteras om?

Jyppan
kerstin z5-6
har det hänt nu ? eller var det likadant i fjol ?
dammkillen
det låter som en stödmur av slipers.

förmodligen har jorden som lades dit satt sig.

annars är det något annat problem, man har kanske fyllt med grenar och kvistar eller något sånt typ av material som skapat luft och därför sjunkit. risken är att det sjunker mera i så fall till nästa år, men någon gång bör det väl sluta sjunka. man lägger väl bara dit jord och sår gräs. plattorna lägger man om.

rabatten bör man kunna ta upp i stora kakor och på så vis bevara rotsystemen, därefter fyller man upp med jord och därefter sätter tillbaka rabattkakorna. det kräver en del grävande. man kan gräva en kanal utanför hela rabatten så att man kommer ner en bit, då kan man komma under rotsystemet med spaden och på så vis få upp så mycket som möjligt av rotsystemet, skulle jag gissa.

=)

trappstegen lägger man bara om, ändrar höjden på stegen.
dammkillen
om inte plätten är så stor kanske man kan riva upp alltihopa, plattor och gräs och sedan kratta hela ytan så den blir plan..

då kanske man inte behöver ändra rabatten..

-----

eller..

man kanske inte behöver röra rabatten om man vill lägga på ett lager som du säger, utan att rabatten får vara lite lägre och man sluttar ner jorden mot rabatten
dammkillen
angående rabatten.

Undrar om man kan göra så att när dom högre växterna växt upp ca 20 cm, att man då kan ta upp lägre marktäckare, alltså att gräva upp dom, för det är väl lite mindre rotsystem på dom, och sen att man fyller på med lämplig jord, ett lager, så att man får upp höjden lite på rabatten, om man nu ska höja resten av plätten. Och sen planterar man tillbaka dom där lägre marktäckarna.
Fnattan
Hördududu Jyppan!
Jag tycker att du borde tacka dammkillen för så många bra råd. Du kanske har slutat oroa dig för din sluttande tomtstump? Kanske tänker du att du i framtiden kan anlägga en liten skidbacke där?
Jag har även sett trevliga stenpartier på sluttande tomter. Kanke det skulle vara något? Jag tror att katter inte gillar sluttande marker.
smile.gif rolleyes.gif biggrin.gif
Tänk på att storasystrar alltid har rätt!
Jyppan
Tack Dammkillen o andra för era svar! Jag har fortsatt att oroa mig för min sjunkande trädgård, men tror att det är för arbetssamt att göra något åt det. Men om vattningen av mina blommor riskerar att förstöra husgrunden kanske föreningen rycker in och lägger om trädgården (inklusive betongplattorna) gratis. [I]

Jyppan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon