Annki
Nu har jag shoppat loss på några växter jag inte haft tidigare. Bl a en himmelsblomma. Och de små minidahliaknölarna har små groddar redan. Ska jag förodla dem i kruka inomhus nu, eller lägga dem svalt (bland potatisen i kylskåpets grönsakslåda?) tills det är dags för utplantering? Köpte också Montbretialökar - trots att jag vet att jag inte klarar av dem. Ska de planteras nu eller senare? Tacksam för hjälp!
Eva i Skåne
Himmelsblomma fastnade jag också för i helgen rolleyes.gif
Jag kan inte påminna mig att ha sett den, men kanske är den inte så lysande och iögonfallande i verkligenheten så jag kan ha missat många sådana. Ibland lyckas bilderna verkligen överträffa verkligheten och då kan man bli mer än lite besviken sad.gif

Jag tror inte att någon av dina lökar tål att sättas ut på minst en månad, men förgro dem kan inte vara fel. Det handlar om plats, som alltid...... wink.gif
kerstin z5-6
Commelina - Himmelsblomman är lysande blå smile.gif, vinterförvaras som Dahliaknölar laugh.gif Samma förbehandling passar också dvs i kruka sen friland
Annki
Tack för hjälpen! Ska plantera de små liven imorgon. Hoppas att de blir just så blå som man hoppas! rolleyes.gif
Inger GMT
Commelina är helt underbar. Man blir så glad av dessa vackra blå blommor. Färgen är fantastisk.
Du kan ta frön och så nästa år vid den här tiden.
Jag övervintrar mina mörkt, torrt o svalt.Ställer bara undan krukorna som dom är på hösten Nu är det snart dags att ta fram o väcka dem.
hälsningar Inger
Annki
Inger! Vilken tur att du svarade som är van vid växten. Då har jag en fråga till: Tror du den trivs bäst i stor kruka på balkongen eller på friland i min kolonilott? Vet du om rådjur tycker den är god, eller kan man hoppas på att få ha den ifred?
Inger GMT
Jag har haft mina i krukor Men funderar på att sätta någon i en rabatt i sommar.
Eftersom jag haft dem på altanen och vi har staket runt tomten vet jag inte vad rådjuren tycker om dem.
Commelina frösår sig själv flitigt. I flera av de krukor som stod tillsammans med den har det nu dykt upp små-Commelinor.
Hälsningar Inger
Eva i Skåne
Vilken tur att jag också "sprang på" en förpackning Commelina smile.gif Det låter som det ska bli något vackert och att de är lätta att fröföröka är ju ingen nackdel wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon