Full version: Insektsbildgåta
Gossen Ruda
Dags att gnugga geniknölarna eller gissa vilt, vad är det för kryp som landat på mitt fönsterbräde? Jag tänker inte avgöra när det kommer rätt svar, vill se vad som kommer. rolleyes.gif

wolkenkrabber
nån stekel av nått slag? jordstekel?
Snöflinga
Ollonborre rolleyes.gif
pejori
liknar en neuroptera smile.gif smile.gif
en nätvinge rolleyes.gif
amaira
Ja precis: "Gissa vilt" wacko.gif

Jag såg nån liknande stekel igår, och insåg att jag inte ens tänker försöka.

Tjusig bild fick du i alla fall, med bra skärpa, och jag gissar på nån växtstekel Symphyta av nåt slag.
Gossen Ruda
Ingen har varit i närheten än så länge. Som liten hjälp kan jag skriva att både larven och den fullbildade insekten har 2 spröt, cerci, på bakkroppsspetsen. Ibland syns dom sticka ut bakom vingarna men inte här så ni behöver inte leta. tongue.gif
Airamya
En flygtvestjärt! Den berömda sexfotade flygande tvestjärten! Fruktad av många men sällan påträffad norr om Kvarnbyn....

Nej, sorry, jag har inte den blekaste... kom bara att tänka på tvestjärtar när du talade om bak-spröt...
Berith
Ett flygfä! sleep.gif

...tror jag wink.gif
Lars-Olof Arvids
Kan det vara en bäckslända (Plecoptera)?

Olle
farbror B
vanlig flapp-lapp?
Reserv
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 09-05-2005, 08:38)
Kan det vara en bäckslända (Plecoptera)?

Olle

Tror jag med, men vilken av alla sorter? Med 7 familjer och 37 olika arter så är det lite svårt att säga just på pricken rolleyes.gif Men en urtjusig bild vart det i alla fall.
Gossen Ruda
Nåja, arten är inte viktig. biggrin.gif Visst är det en bäckslända. Ofta ett vanligt kryp men förbisedd, är ju inte direkt iögonfallande. Larven som lever i bäckar, åar och rena sjöar är ett viktigt födoämne för fiskar. Den fullbildade insekten är en ganska dålig flygare. Bäcksländorna räknas som en primitiv insektsordning med t.ex. ofullständig förvandling, ingen koppling mellan fram och bakvingen mm.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 09-05-2005, 10:51)
Visst är det en bäckslända.

Asch då sleep.gif

biggrin.gif biggrin.gif Nu vet jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon