Full version: Aronia
JonasQ
Hur & när ska man beskära Aronia för att få maximalt med bär? Skulle även gärna tukta det lite för att hålla ner storleken (på höjden), blir så svårplockat för mig, iofs är fåglarna glada varje höst.....
Cilla
För att få så många bär som möjligt ska du inte beskära den alls. Om du vill hålla ned storleken får du färre bär... Jag har inte provat att få fram mer skottbrytning längre ned via beskärning, men om du vill prova gör det på några ställen nere i växten och på vårvintern då grentillväxt stimuleras.

Normalt kommer inte fler frukter på lägre nivå för att man toppar växten, Beskärning i toppen brukar leda till starkare toppväxt som under en tid inte får bär.
mamamaggan
Köpte idag en Aronia. Har aldrig kommit i kontakt med den förrän nu. Jag är inte mest intresserad av bären utan av att den ska bli så yvig som möjligt. Frågade på plantskolan hur jag skulle göra och där svarade man att man ska skära ner den på hösten och då i " etage" d v s ta av grenarna på olika höjd.

Jonas vad använder du bären till? Sylt och saft? Går det att jämföra smaken med något ?
JonasQ
Använder bären främst till gele som jag gör på samma sätt som rönnbärsgele ungefär. Jättebra att använda till ex. vilt. Bären har en något kärv smak men inte alls sura på samma sätt som rönnbär eller sträva som häggbär.

Har oxå gjort sylt som passar jättebra till allt som man vill använda sylt till, plättar, rulltårtor o.s.v. Passar bra att kombinera med äpplen oxå till mos.

Jag köpte nog min i första hand för de vackra höstfärgerna men intresset för bären blir allt större. Har även en bekant som gjort vin på dem men minns inte hur resultatet blev.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon