|
Har köpt en tomt som aldrig odlats, det är lergjord, och var för många år sedan sjöbotten. Enligt grannarna är det näringsrikt och "bra" jordmån. Körde jordfräs i höstas men det var för hårt och mycket ogräs för att få önskat resultat. Nu har jag bestämt mig för att ploga upp hela tomten, jordfräsa efteråt och börja från början. Ska ha både köksträdgård, fruktträd och gräsmatta. Har fått rådet att kalka rikligt efter plogningen, samt använda konstgödsel på gräsmattan och stallgödsel i trädgårdslandet. Ska blanda i sandjord till köksträdgården men det blir för dyrt att fylla hela tomten. Låter det här som en bra grund för min trädgård? Vad bör jag tänka på? Mellan plogning och jordfräs ska jorden torka något, jag har några små ros- och vinbärsbuskar från hösten som måste grävas upp igen, hur förvarar jag dom under tiden jag jordförbättrar?
Hannele
24-03-2003, 09:24
"Har köpt en tomt"
Finns där inget hus ännu? Börjar du med trädgård före bygget?
Louise i Göteborg
24-03-2003, 11:08
Låter väl som en bra grund, särskilt detta med att skilja köksträgård från övrigt....Har du planerat din tomt? Kanske du skulle dela upp behandlingarna ännu mer? Nu vet jag ju inte hur stora ytor vi talar om men efter allt detta är gjort (med hyrd hjälp?) skall marken fyllas med nåt' Hinner du allt på en säsong? Hyr man in en man med traktor förstår jag att man vill ha så mycket som möjligt färdigt, den största kostnaden är ju att få dit honom. Men ändå... en plöjd åker väntar inte, planterar inte du gör naturen det själv.
Ingrid på Västkusten
24-03-2003, 11:53
Öhhhh jag vart trött jag ........ kalka är rena bondfångeriet, och jordfräsningen förstör strukturen på jorden samt slår sönder rotogräsen i små små bitar - SEN blir det rena ogräsfröjden! Om man skall blanda förstår jag att man fräser det....men alla maskarna åsså alla de hemska ogräsrötterna, har Du kirskål, brännässlor, snårvinda, tistlar etc - så lär de komma igen med kamplust efter en jordfräsning!
Kika gärna in i pallkragsforumet - det är ett bra sätt att anlägga köksträdgård utan det här arbetsamma sättet :-))
Visst låter jag som en dysterkvist va :-D men Din arbetsbeskrivning låter som rena Sisyphos-jobbet - arbeta inte bort lusten med trädgård - låt den komma lugnt och stilla - vandra fundera mät upp med tråd, kolla väderstrecken, vindarna etc - solplättar frost-svackor......
Dina växter jordslår Du / sätetr i stooor kruka.
Har Du tillgång till god dynga i närheten? Och det är gratis och arbetskraften med?
Undrar Ingrid
Ja det råder delade meningar om hur man gör. Som man ropar får man svar... Jag har ingen stor tomt, huset står redan där, och storleken är väl mitt problem, jag är mer intresserad av att få bra jord för det ändamål jag har; gräsmatta och trädgårdsland. Ingrid på västkusten - bondfångeri låter som rena proffstekniken, vem har mer erfarenhet av hur man får bra jordmån än de som tvingats leva på det som jorden ger? Tycker bara att din framtoning inte hör hemma i ett forum som detta. Ge istället tips hur du skulle göra för att höja pH värdet efter plogning utan att använda kalk? Hur få ordning på en tomt som inte går att gräva i. Det går inte att börja gräva med spade, då blir jag aldrig färdig. Plogning och jordfräs är en metod, en av många, med fördelar och nackdelar. Vill gärna höra hur andra har gjort (inte läst sig till), och låt inte tidigare inlägg avskräcka!
Annelie
24-03-2003, 21:25
Ingrid på Västkusten
24-03-2003, 22:20
Hej ankort,
Nu kommer mera svar.
De som försörjer sig på odling använder helt andra tekniker och andra filosofier än vi med en villaträdgård till hands. Missförstå mig rätt nu :-).
Kalkning: Om man inte bor i ett område med sur jord så behöver man inte kalka alls(läs vidare). Att bönder kalkar beror till mycket stor del på att de använder konstgödning - och konstgödning försurar jorden som inget surt regn alls kan. Detta har dokumenterats i SLU-rapporter och är tyvärr dyster fakta :-( inget jag eller någon annan har 'läst' oss till.
Kalkning ger också en mycket kortvarig effekt - man talar om veckor. Vill inte kasta sten på dina grannar - men storskaligt odlande med sk moderna metoder för att överleva i EU driver fram mer och mer användning av konstgödning, och så hamnar man i en fälla - mera gödning för mera grödor medans jordens mullhalt försvinner mer och mer. Finns ju mot-trenden med Krav-odlat tack och lov! Bra jordmån med kalkning efter plogning? Får säga som Charles Dickens Scrooge vid julen - baaaah - humbug! Observera att denna kommentar rör odling i den lilla skalan - villa trädgård - hobbyodling. Garden centers säljer gärna kalk - självklart- gräsmattor och de som vill höja pH p g a sur jord etc etc. Odlar man ekologiskt med gräsklipp, t ex stallgödsel, naurlig växtrotation, så behöver man varken konstgödsel elelr kalkning, tvärtom :-)) man får ett naturligt mikroliv en naturlig balans och en förnyelse av allting i jorden. Och det är väl dit vi strävar, inte sant? Vet Du att Du har sur jord(lågt pH?)
Själv bor jag på en tomt som itne går att gräva i heller. Hur man gör - det finns ju många lösningar. Nu vet vi ju att Du har ett hus på plats redan :-) däremot vet vi varken i vilken zon Du odlar, hur stor din trädgård är tänkt att bli - mkt gräsmatta - mkt bärbuskar ...små land - mkt fruktträd?
Man kan göra som Nils Åkerstedt gör - det är ju en unik lösning som man kan tillämpa om man har förmånen att starta ifrån scratch - och det är att odla i sand. Några ton sand kostar inte en hel förmögenhet - och håller i minst 20 år. Där behöver Du en gräsmatta för gräsklipp.... för att odla i sand och gräsklipp är en helt egen 'grej' - men som ger fantastiska odlingsresultat. Rekommenderar inköp/lån av hanses bok.
Vidare kan man ju byta allt/förbättra som Du själv föreslår ---- utan att veta ytorna för varje odling låter det som ett jättejobb. Skall Du ha mkt fruktträd? En hel plantage eller två tre träd bara? Är det itne styv blålera så klarar fruktträd det mesta - där kan Du nog markbereda som vid plantering av vanliga träd. Vad är dte som gör att Du itne kan gräva? Styv lera? Sten? Om det är sten måste de tyvärr upp - även om 'lagret' förnyas varje år. Dåligt dränage - står det vatten? Det måste i så fall dräneras - alternativt odlingsmarken höjas upp....
Köksträdgården rekommenderar jag oavsett jordmån att odla i djupbäddar elelr ännu bättre upphöjda bäddar. Innan Du kastar mer sten på budbäraren så föreslår jag kik i pallkragsforumet samt lån/kök av Lena Israelssons bok om att Odla Orientaliskt som beskriver de mest fantastiska odlingsmetoder på små ytor som ger ordentliga skördar. Där skördar Du mer per kvm är bonden - LÄTT! Utan kalk dessutom eller plogning.
Bärbuskarna odlas med fördel i upphöjda bäddar de med. Lätt att hålla rent - superbt dränage etc etc. Beror också på vilka sorters bärbuskar med...... Visst - det tar tid och ork att anlägga dessa bäddar med, men det är ett engångsjobb, alla år efteråt sitter Du på kanten och rensar lite - fyller på hästdynga på våren - och skördar frukterna senare av allt bra jobb Du lade ner år 1.
Så - hoppas det var en god start.Första 'egentliga' starten borde kanske vara en jordanalys - så Du vet exakt vad Du har och vad Du skall förbättra . Kostar ca 600-700 kr, men ger god information.
Hälsar ingrid
PS Annelie - *skratt*
Åsa, mälardalen zon 2
24-03-2003, 22:35
Japp en jordanalys är en bra indikator till vad man behöver, det är onödigt att slänga ut en massa medel ifall det inte finns någon brist i marken. Håller med om kalkningen det är sällan man har så lågt pH att man måste kalka. +Många växter kräver inte jättehögt pH ex. rosor håller sig friskare om pH är lite lägre. Kål vet jag gillar lite högre pH + maskrosor gillar även de lite högre pH. Men gräs, fruktträd och många vanliga grönsaker kräver inte jättehögt pH de brukar växa bra även i lite lägre pH. Med tanke på att jorden är en lerjord så är det nog inte så lågt pH, lerjord brukar inte ha så lågt pH att man måste kalka. Fakta trädgård som ges ut av SLU (lantbruksuniversitetet) finns på nätet, här är en bra och ganska lättläst artikel om kalkning: http://www.slu.se/forskning/fakta/faktatra...00/Tr.00-06.pdf
Ingrid på Västkusten
24-03-2003, 23:31
Det var den som reste runt i mitt huve - tack Åsa!!!! Mycket nyttig information där också lite skrämmande -- denna infon kan många dra nytta utav!
Hälsar ingrid
CITAT (ankort @ 24-03-2003, 08:59) Har köpt en tomt som aldrig odlats, det är lergjord, och var för många år sedan sjöbotten. Enligt grannarna är det näringsrikt och "bra" jordmån. Körde jordfräs i höstas men det var för hårt och mycket ogräs för att få önskat resultat. Nu har jag bestämt mig för att ploga upp hela tomten, jordfräsa efteråt och börja från början. Ska ha både köksträdgård, fruktträd och gräsmatta. Har fått rådet att kalka rikligt efter plogningen, samt använda konstgödsel på gräsmattan och stallgödsel i trädgårdslandet. Ska blanda i sandjord till köksträdgården men det blir för dyrt att fylla hela tomten. Låter det här som en bra grund för min trädgård? Vad bör jag tänka på? Mellan plogning och jordfräs ska jorden torka något, jag har några små ros- och vinbärsbuskar från hösten som måste grävas upp igen, hur förvarar jag dom under tiden jag jordförbättrar? Det här var en utmaning - att anlägga allt på en gång! Lerjord från sjöbotten låter som en näringsrik grund. Om jag vore du skulle jag utöver jordanalys också se efter noga var på tomten vattnet i marken avdustar långsamt, och var det avdunstar eller rinner ifrån snabbt. För en fruktträdgård behöver du en jord som är lättare än styv ler, och definitivt en som inte är så våt. Rötterna är små i början, men när träden börjar ge dig frukt är de minst lika utsträckta som luftkronan, och ofta ännu vidare. De vill inte stå i alltför våt, kall lerjord, då får träden ofelbart sjukdomar som kräfta t ex. Kanske behöver du dränera här, eller blanda ut med grus och grov sand, och med mängder av humusmaterial. Att konstgödsla i en lerjord låter som ett aningen avigt råd i mina öron. En lerjord behöver mängder av organiskt material och sten, kross, grus, grov sand mm som gör den mindre styv och mindre benägen att packa ihop sig. Problemet du bör fundera på lösningarna av är hur du ska skapa de ganska olika olika jordarna som en gräsmatta, en köksträdgård och en fruktträdgård behöver. Ska du lägga ned mängder av jobb, hopp och/eller pengar låter det som ett fall för en proffessionell trädgårdsanläggare (kolla referenser!). Lycka till!!!
Jo - en sak till att fundera på. Jag har aldrig varit med om att en lerjord "fixas till" på en säsong. Om man vill ha den mindre styv är det som att den måste äta sig mätt på humus och grovsand/grus under flera år. Mina partier med styv lera har tagit åtta år att få halvmätta, dvs så att de inte packar sig samman igen om de inte får sig rejäla skrovmål. Eftersom jag gärna odlar i lite ler också är jag numera nöjd, och särskilt eftersom jag under många år använt också okomposterade löv, småpinnar mm som är långsamt att bryta ned. Det gör att lerjorden blir mindre packad under säsongen, och att jag inte behöver blanda ut den med mängder av material varje år. Som om den fått en liten mättnadskänsla.
Ok det verkar vara lite mycket att diskutera på en gång, hur mycket jag hinner denna säsong får jag se men jag vill åtminstone ha en plan så jag slipper göra om allt. Tack för info om kalkning, har läst artikeln med stort intresse och tänkt om, ska samla lite mer info kring ämnet. Back to basic: Är plogning okej (eller är det också bondfångeri?) Tänk på att det är en hårdpackad vildväxt åkerlapp vi pratar om. För stor för att grävas för hand, för liten egentligen för att plogas men det är fritt åt alla håll så traktorn tar sig runt.
Hej! Petiga jag här.... Jag antar att du inte menar att du ska ploga tomten, utan att du ska plöja den....?
Ingrid på Västkusten
25-03-2003, 09:55
Om man skall plöja så skullejag göra det på hösten - med sikte på att tjälen skall göra sitt och så sedan skall det jordförbättras år 2.
Man kan plöja ner t ex megamycket stallgödsel sand etc ..... men saker och ting är inte klara med plöjning utan måste ju grävas / donas igen.(köksland rabatter etc) Kanske kan vara bra som en start - tex för träden - men hur man än vänder sig än baken bak - jordförbättring av köksland, etc etc som Cilla beskriver är en tung och pågående process....så grävning kommer Du inte undan alls. Kanske en mindre plätt som skall grävas...när träden väl är nere?
Att förbättra en igenväxt åkerlapp är ett flerårsprojekt. Man kanske kan ploga år 1 för attt ta upp stenar och vända upp jorden, men vad gör Du de andra efetrföljande åren?
Funderingar ifrån Ingrid
Louise i Göteborg
25-03-2003, 10:10
Hej igen, ankort Tillbaks till vad jag skrev (menade i alla fall) Dela upp trädgården och behandla de olika delarna olika. Där du skall ha gräsmattan kan det väl funka. Om du inte har golfgreen-ambitioner gör inte lite ogräs så mycket, de mesta tål inte gräsklippning. Grönsaksland med finfördelade ogräsrötter låter som en mardröm. Mellan raderna hör jag att vi skall ge tusan i hur mycket du hinner på en säsong......Men detta är just kruxet. Blir du inte färdig blir det bara värre nästa år, naturen väntar inte. Halvfärdiga projekt blir dubbla projekt. Fast det är ju din sak Som Ingrid skrev i sitt första (utbuade) inlägg - arbeta inte bort lusten med trädgård Det är ett nöje, inte en plikt, att ha en trädgård.
Hej alla glada! Lerjord har jag haft hur mycket som helst. Även vi började vår tomt med "åkermark" vi startade med att lägga på MASSOR med skit som vi plöjde ner med traktor... - sen planerade vi och gjorde gräsmatta. Det fick räcka första året  man kan bli medtagen för mindre. Under följande år har resten fått komma allt eftersom, det har liksom varit lättare att se hur vi velat ha det  vi har ändå fått ändra några gånger, men du kanske är kunnig i planering och kan se helheten på en gång. Lerjorden har vi förbättrat varje höst med hästskit och kompost. Den jord som ska vändas bör nog vändas på hösten - åtminstone om man som jag bor i norra landet. Vi har nu bott här i 19 år och varje år kommer nya projekt  man blir nog aldrig klar...  vilken tur hälsningar Lena
Hannele
25-03-2003, 22:13
Om man köper ett hus för ett par miljoner, så kan man väl lägga 50-100.000 på trädgården - så kunnigt folk gör grunden med maskiner...?
CITAT (Hannele @ 25-03-2003, 22:13) Om man köper ett hus för ett par miljoner, så kan man väl lägga 50-100.000 på trädgården - så kunnigt folk gör grunden med maskiner...? Word!
officinalis
01-07-2009, 09:52
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 24-03-2003, 23:35)  Japp en jordanalys är en bra indikator till vad man behöver, det är onödigt att slänga ut en massa medel ifall det inte finns någon brist i marken. Håller med om kalkningen det är sällan man har så lågt pH att man måste kalka. +Många växter kräver inte jättehögt pH ex. rosor håller sig friskare om pH är lite lägre. Kål vet jag gillar lite högre pH + maskrosor gillar även de lite högre pH. Men gräs, fruktträd och många vanliga grönsaker kräver inte jättehögt pH de brukar växa bra även i lite lägre pH. Med tanke på att jorden är en lerjord så är det nog inte så lågt pH, lerjord brukar inte ha så lågt pH att man måste kalka. Fakta trädgård som ges ut av SLU (lantbruksuniversitetet) finns på nätet, här är en bra och ganska lättläst artikel om kalkning: http://www.slu.se/forskning/fakta/faktatra...00/Tr.00-06.pdfVad är titeln på det där dokumentet? Jag är nämligen intresserad av att läsa det och länken fungerar inte.
Sälkatten
04-08-2009, 17:23
Hejsan! Jag är uppvuxen i Uppland med stenhård blålera i det som var tänkt till trädgård. Sista projektet var att göra om en bit av en leråker i träda till köksland. Jag gjorde nog inte alls "rätt", men det fungerade! Jag började med att stympa de växter som fanns med röjsågen och klippte sedan sönder det med gräsklipparen. Mest visset material. Lade på 5 cm grovt grus och 10 cm brunnen hästgödsel med halm. Plöjde sedan ner detta med traktor - det var ju ändå en bit av åkern och på våren är det INTE kul att gräva i klibbig lera. Väntade på att ytan torkade till lite så den inte klibbade längre och tog sedan jordfräsen (helt fel, men det funkade) och fräste ner någon cm med barkmull. Väntade ytterligare några veckor innan jag krattade till och sådde/satte jordgubbar. Blev riktigt hyfsad jord redan första säsongen och även morötterna såg normala ut.
Sedan på höstarna grävde jag ner ytterligare hästgödsel och sedan räckte finkrattning på vårarna innan sådd. Jag bodde inte kvar så länge att det inte längre var lera, men det blev ett fullt fungerande grönsaksland även första säsongen. Viss risk för packning av jorden när man kör med traktor, men alternativet att gräva för hand är orimligt. Dessutom väldigt smidigt att bara kunna lägga allt man vill få ner ovanpå och sedan få det nervänt!
Dunder Bettan
28-08-2009, 07:52
CITAT (ankort @ 24-03-2003, 09:59)  Har köpt en tomt som aldrig odlats, det är lergjord, och var för många år sedan sjöbotten. Enligt grannarna är det näringsrikt och "bra" jordmån. Körde jordfräs i höstas men det var för hårt och mycket ogräs för att få önskat resultat. Nu har jag bestämt mig för att ploga upp hela tomten, jordfräsa efteråt och börja från början. Ska ha både köksträdgård, fruktträd och gräsmatta. Har fått rådet att kalka rikligt efter plogningen, samt använda konstgödsel på gräsmattan och stallgödsel i trädgårdslandet. Ska blanda i sandjord till köksträdgården men det blir för dyrt att fylla hela tomten. Låter det här som en bra grund för min trädgård? Vad bör jag tänka på? Mellan plogning och jordfräs ska jorden torka något, jag har några små ros- och vinbärsbuskar från hösten som måste grävas upp igen, hur förvarar jag dom under tiden jag jordförbättrar? Hej! Det var några år sedan du startade denna tråden och jag undrar hur det gått? Vilka metoder använde du?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|