LadyAdina
Känner någon igen dessa palettblad och kan hjälpa mig lista ut vilka sorter det kan vara?

Pinup
O jaa den undre har jag haft i flera år en gammal sort, men jag vet inte vad den heter , den övre vet jag att diabolique här på sajten har du kan fråga henne.....:-)
Diabolique
CITAT (Pinup @ 08-05-2005, 23:37)
O jaa den undre har jag haft i flera år en gammal sort, men jag vet inte vad den heter , den övre vet jag att diabolique här på sajten har du kan fråga henne.....:-)

Aha...
Jo, jag tyckte väl att den liknade någon av mina sorter.
Typiskt att du ska ha bättre koll på mina växter än jag.
Det stämmer att det ser ut som min.

Jag vet tyvärr inte namnet eftersom jag köpte en påse med mixade frön (säkert minst 5 sorter). Tyvärr har inte alla stcklingar från i somras överlevt vintern.
LadyAdina
Så typiskt! Men kul att veta att fler har dem! De har länge varit några av mina absoluta favoritväxter, särskilt för att de är både vackra och dessutom så lätta att föröka! smile.gif Jag har för tillfället tre krukor med den nedre sorten och två med den övre, och fler lär det bli. biggrin.gif
bonzor
Vet inte vad dom heter men den undre var ju urläcker.
Byta stickling? rolleyes.gif biggrin.gif

bonzor

LadyAdina : det var denna du menade el?
astrid.m.s
Hej
Jag har några "paletter" jag med. Har liknade dem på bilderna men inga namn. De får ju skarpare färger ju ljusare de står.
Kolla här på mitt "sortiment" av Palettblad, några finns det namn på.
Astrids Palettblad

Här kan hitta bilder och namn på dem
Coleus finder
lilla mamma
Finns det något skott från Peters wonder över?
Sulawesii
Oh hjälp, astrid.m.s, vilka fina palettblad du har! Hur sköter du dem?
Jag brukar bara få rangliga ena, som tappar en massa blad..... sad.gif
inglan
Nån mer än jag som brukar plantera ut dem tillsammans med annat i urnor och balkonglådor?
Såg det på botaniska i Göteborg för ett par år sedan och det var SÅÅ snyggt med de röda palettbladen tillsammans med olika sommarblommor!!! smile.gif
Vet tyvärr inte namnet, men vackra är dom!
LadyAdina
Oooooh, vilka läckra! tongue.gif

Ja, hur får man dem så där stora och ännu täta nere? Mina är supersnygga tills de blir sisådär 2-3 dm höga, sedan blir de bara skrangliga ben nertill och då kapar jag ner dem samt gör nya, fylliga plantor av skotten. De står varmt och soligt och jag brukar för det mesta komma ihåg att vattna dem innan de blivit torra. Vad gör jag fel?

Jag har faktiskt inte vetat att man kan ha dem ute under sommaren (mitt trädgårdsintresse har alldeles nyss vaknat, har tidigare inte brytt mig om utomhusgrönskan särskilt mycket, så i år startar jag från noll), men jag ska definitivt sätta ut några i samplantering! Har sett flera bilder på ursnygga resultat!
astrid.m.s
Jodå, lilla mamma, det finns skott av Peters Wonder, maila mig din adress!

Jag vattnar dem ofta, nyper bort blommorna som kommer, toppar dem emellanåt.
De står soligt till så de får fina färger. Efter vintern var de bleka till färgen och de skott jag tog blev också rangliga i början men sen när ljuset kom åter kvicknade de till ordentligt och då bytte jag jord. Blir de rangliga kanske de står för mörkt till.

De behöver inte så mycket näring, jag är dålig på att komma ihåg att ge mina växter näring så de passar ju bra därför.

Jag ska också sätta ut dem i sommar, än har det varit för kallt här i zon V. De är ju frostkänsliga så man får väl börja med att ta in och ut dem och vänja dem med "utelivet".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon