AndreasBlomquist
Hej!

Har idag (söndag) slitit som ett djur och äntligen fått till stånd en köksträdgård. Nu så ska jag till och plantera lite saker i den också så jag tänkte be om lite hjälp så inget går fel. wink.gif

Jag köpte en påse med små sättlökar (gul lök) för någon vecka sedan. Bör eller ska man lägga sättlöken i vatten för att skynda på groningen eller är det bara att trycka ner dem i jorden?
Ungefär hur lång tid tar det för sättlöken att skjuta skott och synas i landet?

När ungefär är en lämplig tidpunkt att så morötter, rädisor och plocksallat?

Tack för hjälpen!

// Andreas
Carina Josefsson
Halloj!
Kul med ett nytt land, alltid spännande att starta ett nytt!
Jag bor i zon 4 o har tänkt att sätta sallad o lite grönsaker nu i veckan. Har lagt en växtduk över, så att jorden blir uppvärmd. ( om man lägger på duken ett par veckor innan man har tänkt att så fröna, så driver man upp ogräset o kan lätt ta bort det innan man ska så)
Sättlök kan du pula ner i jorden nu, de behöver inte va i vatten först
Lycka till! smile.gif
AndreasBlomquist
Jag grävde ut en gammal rabatt och efter att rötter och stenar sållats ut så var jag tvungen att fylla på med 800 liter plantjord och 300 liter kogödsel så förhoppningsvis är det inte mycket ogräs i det.

Ingen som vet ifall man ska lägga sättlöken i vatten ett dygn innan för att den ska gro snabbare eller inte?
Ingrid på Västkusten
JJag lägger aldrig sättlöken i vatten men vet att man gjrode det förr. Tycker den kommer fort och bra ändå.....
Susanna
Jag satte sättlöken för en vecka sedan och den har precis börjat titta upp. Så jag tycker det går ganska fort. Morötter, rädisor och sallad borde du kunna så nu, fast jag vet förstås inte vilken zon du odlar i.
Eva i Västerås
Vattna gärna rejält dan innan du sätter och sår.
Sättlöken kommer fort om bara jorden är fuktig.
Morötter ska du så så snart som möjligt. Dom kan man till och med så på hösten. Samma med persilja! Gror sakta, men tål mycket.
Sallad vill ha lite kyligt och fuktigt i jorden för att gro bra. Så dom också direkt, alltså.
Rädisor ska också i jorden nu, för dom blir finare vårsådda.
Jag har alltid fiberduk, men det är för att jag annars får både lök- och morotsflugor.
De enda jag väntar med att så är rödbetor (går i blom), bönor och brytärtor (gror inte). Annars sår jag allt nu. (Zon 3, ungefär)
Fiberduken är jättebra, men jag skulle så nu och lägga på duken. Nästa vår kan du lägga på den innan för att kunna starta tidigare.
AndreasBlomquist
Tack för svaren.

Jag la sättlökarna i blöt i en dryg timme innan de åkte ner i jorden. Passade också på att sätta rädisorna, morötterna och salladen. Dottern (3 år) som vägrar äta grönsaker var med och blev överlycklig över sådden samt fast besluten att börja äta grönsaker när de skördas.

Täckte allt med en fiberduk

Det enda som jag inte sått ännu är störvaxbönorna men de måste ju ha minst 15 grader i jorden för att gro så jag väntar nog ett par veckor till med dem...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon