Full version: Liljor
Berit
På vilket djup skall mina krukodlade liljor planteras. De har ju kommit upp ett par dm. Skall det som är grönt också under jorden för att komma på rätt djup? unsure.gif

mvh
Berit
Fenja
Löken bör sitta ungefär 20 cm ned i jorden.
Mvh
Fenja
Berit
Tack Fenja!

Det kan tyckas vara en korkad fråga från mig och det hade inte varit några problem om jag hade kunnat sätta ner dem direkt när jag köpte dem för länge sedan, (enligt anvisningar på påsen).

Det betyder alltså att även en del av det som är grönt skall under jord. unsure.gif

mvh rolleyes.gif
Berit
kerstin z5-6
nej det behövs inte -de gräver ner sig själva .. inga blad under jord -men du kanske inte menar så ??
Berit
Exakt så menade jag Kerstin. tongue.gif . Inga gröna blad under jorden..pet,pet laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif .
Jisses vad jag surrar till det ibland bara för att jag vill göra det så riktigt som möjligt från början, så jag slipper våndas för det också.

Kanske det finns något som heter petklubbens riksförbund också. laugh.gif laugh.gif

mvh biggrin.gif
Berit
kerstin z5-6
Du får bilda en ..
jag förvånas över liljor -som vill vara djupt sjunker" på nåt underligt sätt o är svåra att hitta när man ska flytta dem .. därför vet jag att det inte är så kinkigt ..andra förflyttar sig uppåt o måste jordtäckas nästa år vid plantroten
För själv hör jag till :Inte samma växt två år i rad på samma plats" -Plantflyttarklubben -alltså smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Berit
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Hur många klubbbar ska det här bli innan det tar slut laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kajsa

Bilden visar tydligt varför liljor behöver ner i djupet
och jorden ska vara porös, ingen styv lera. biggrin.gif
kerstin z5-6
Lilium candidum-Madonnalilja
-vill ha lökspetsen i markytan
L. orientale tex Casablanca och Siberia -osv har jag satt 5-10 cm cm ner i djupare krukor o ut i ung samma höjd som de stått i krukan -Värre för liljor är för våtjord som de gärna ruttnar i.
Annars brukar 1 1/2" gång lökens storlek vara ett bra riktmärke smile.gif
Rejäla doningar Kajsa smile.gif
Berit
Ser att det är olika från lilja till lilja om de skall ha näringsrik jord eller inte.

Kungsliljan vill har sparsamt med näring emedan Tigerliljan vill ha näringsrik jord.

Hur är det med Casa Blanca? vill den ha näringsrikt eller inte? unsure.gif

Hur hög blir Casa Blanca? unsure.gif

mvh rolleyes.gif
Berit
kerstin z5-6
Näring -ca 50 cm hos mej -pröva siberia om du hittar den -den är superhärig o lika snygg som casablanca
Kajsa
Casa Blanca blir ca 1 m, det är en Orientlilja och dom är petiga med jorden som ska vara lätt, kompostjord med mycket förmultnade löv, gödsla med benmjöl. Det viktiga med alla liljor är att jorden är porös, djup 40-50 cm, inga styva lerjordar. Lägger på många skottkärror med lövkompost varje höst, har sandig jord. Är mycket sparsam med kogödsel till alla liljor oavsett sorter.
Tror jag ligger på gränsen för var man kan odla Orientliljor zon 4, dom fryser bort ibland.

Berit
Otroligt vacker, Casa Blanca.

Har du Kungslilja också? Hur behandlar du den med näring?

rolleyes.gif
mvh
Berit
Kajsa
Samma jord som ovan, magert och väldränerat. Plantera löken 20-30 cm djupt, blommar juli/ aug. Går bara i halva landet, Kejsarliljor tillhör Regale-gruppen, har en hybrib från den gruppen Pink Perfektion den hittar du i mitt album. Också liljor som försvinner då och då hos mig, lite för kallt.
Immix
Petade desperat ner mina liljelökar i kruka inne innan jag åkte på semester för 2 v sedann (hade inte hunnit gräva rabatten). Nu när jag kommit hem har de redan kommit upp ca 10 cm och på en ses t o m knopparna. När törs man plantera ut dem??? Jag bor i zon 4...
Berit
CITAT (Kajsa @ 12-05-2005, 10:19)
Samma jord som ovan, magert och väldränerat. Plantera löken 20-30 cm djupt, blommar juli/ aug.  Går bara i halva landet, Kejsarliljor tillhör Regale-gruppen, har en hybrib från den gruppen Pink Perfektion den hittar du i mitt album. Också liljor som försvinner då och då hos mig, lite för kallt.

Tack Kajsa, nu har jag gjort efter konstens alla regler.

Nu har jag tittat på liljorna i din trädgård, alla är otroligt vackra.
Mest tyckte jag om Gullbandslilja, Star Gaizer, Pink Perfection (sagolik), Mont Blanc och Casa Blanca.

Var har du fått tag på alla dessa fina?

mvh smile.gif
Berit
Berit
CITAT (Immix @ 12-05-2005, 18:58)
Petade desperat ner mina liljelökar i kruka inne innan jag åkte på semester för 2 v sedann (hade inte hunnit gräva rabatten). Nu när jag kommit hem har de redan kommit upp ca 10 cm och på en ses t o m knopparna. När törs man plantera ut dem??? Jag bor i zon 4...

Har dina liljor stått inomhus måste de avhärdas först innan du planterar ut dem.
Kajsa
Det är inte svårt hitta olika liljor, alla handelsträdgårdar har lökar både vår och höst. Även Odla hade vackra orientliljor i våras. Eller postorder Lilla Fiskareg. Lund. Brandlilja, Fläcklilja, Tigerlilja, Krollilja kan man ha i hela landet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon