Full version: Kaprifol
Tinazon3
Hej i forumet

Har letat bland tidigare inlägg och hittat en massa trådar om Kaprifol. Att dom växer snabbt är relativt tåliga osv. Ingenstans hittar jag dock anledningar till varför dom inte växer. Köpte en Kaprifol för 3 år sedan. I dag har den max 10 grenar där den längsta är cirka 1 meter. Inser nu att något är totalfel. Förmodligen för att jag gett den fel förutsättningar. Den är planterad i en sluttning, sol från cirka 8 - 17. Den har fått gödsel på vårarna. Brevid har jag två buskrosor planterade. Dessa blommade jättefint förra sommaren (inköpta och planerade förra våren) och ser ut att vara på gång nu. Någon som har några idéer om vad jag har gjort fel eller om det finns något som kan sparka igång den.

Tack på förhand!

Tina
Annie-72
Hejsan!!

För några år sedan fick jag en gammal kaprifol av en kvinna vars dotter hade omkommit. Själv skulle hon nu flytta och ville att jag skulle förvalta den i dotterns minne. Jag planterade den i österläge men den vantrivdes något fruktansvärt med obefintlig tillväxt. Förrförra året bytte jag plats på den till västerläge sol nån gång runt 16.00. Nu är den enorm, trivs så himla bra. Den står ganska torrt invid vår husgrund.

Med andra ord, försök att flytta den till mer gynnsam plats. Däremot törs jag inte föreslå västerläge och torrt för det har jag inga belägg för mer än att min trivs så.

Lycka till laugh.gif
kristerh
Tror inte att de har något emot sol men då måste de få mycket vatten.
krister
Tinazon3
Jag trodde, kanske helt fel, att Kaprifol tålde en del torka, men visst kan det vara det som är fel. Nuvarande växtplats är ganska torr, cirka 40-50 cm jord på berget. Fast Annies kaprifol sår ju också torrt, kan det vara för mycket sol tro.

Tina

Annie, vad skönt att (din) Kaprifol fann sig till rätta.
Annie-72
Tack Tina för omtanken smile.gif Det känns skönt om denna kvinna har vägarna förbi att den lever. Min kanske klarar torkan tack vare att den får så sparsamt med sol. Fänrikshjärtanen som planterades under är dock inte lika lyckliga sad.gif Försöker med jämna mellanrum att skvätta på en stor kanna vatten.
snofsan
Skall inte kaprifolen bindas upp?

Det har jag gjort med min. Min står mot en södervägg och har sol mest hela dagen. När det är torrt och riktigt varmt måste den vattnas ordentligt annars kan den få mjöldagg.

Den förra kaprifolen jag hade stod så jag inte kunde vattna den, fick mjöldagg tre år i rad, sedan grävde jag faktiskt upp den och la den på rishögen.

På vägen mellan Sjöbo och Lund växer det en enorm vild kaprifol i skogskanten vid vägen. När den blommar fyller den passerande bilar med en sådan väldoft att man blir alldeles vimmelkantig av lycka. wub.gif

Bilden visar min nuvarande kaprifol i hettan mot en södervägg. smile.gif

Försök att ge lite extra täta gödslvattningar nu i början av säsongen så att den tar fart. Min mådde bättre då den fick flytande blåkorn. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon