Full version: Okänd krukväxt
Berith
Har övertagit en kruväxt men vet inte vad det är. På ett år har den växt från ca 15 till 30 cm och dessutom utvecklat vassa tornar. Är det nåt att spara och lägga ner omsorg på? unsure.gif

kerstin z5-6
Du har en apelsin eller citronplanta-En citrusväxt definitivt -de vill ha mkt gödning gärna speciellt avpassad och större kruka smile.gif biggrin.gif
Berith
Aaha! biggrin.gif Tackar. Då får den väl vara kvar då.... kan ju vara spännande att se om jag klarar av nåt så avancerat! wink.gif
m-l södra halland
Jag tycker den liknar min trädkaktus!
Har verkligen citronträd taggar? Det har jag missat!
mvh m-l
advsoap
Jag har apelsin, klementin och en citron planta. Apelsin och Klementin har båda utvecklat taggar. Den på bilden skulle jag gissa på vara en citronplanta.
m-l södra halland
Mina citrusträd har aldrig överlevt länge nog, vintern har tagit kål på dem. Men jag har faktiskt en trädkaktus som jag tycker ser ut som på bilden fast bladen har röd undersida. Pereskia tror jag det är de heter.
mvh m-l
kerstin z5-6
Det är en citrus utan tevkan -vilken av dem osäkert -men citron är igen dum gissning tror jag
min citron
Mandarin

Bägge har taggar som din växt
Annlo
Oj, oj oj.. blink.gif ohmy.gif

Går de att äta, Kerstin?

Du har ju en årsförbrukning på gång tongue.gif laugh.gif

Annlouice
kerstin z5-6
ja ,smile.gif de är uppätna nu -bilden var i julas -flera kg mandariner, blev det söta , med "gammeldags smak smile.gif Nån enstaka eftersläntrare sitter ännu där o gulnar
laugh.gif laugh.gif och trädet har nya blomknoppar igen
Berith
blink.gif Och där försvann det lilla självförtroende jag hade.... Så där kan jag aldrig få till det! Kollade på din citron också, och min verkar ju ha mer rynkiga blad?
morellen
Det kan inte vara grapefrukt? Har för mig att bladen på mina grapefruktplantor såg ur så där men det var längesedan jag hade dem.
kerstin z5-6
Min såg ut som din som liten ,, har dessutom en apelsin /citron ? kärnesådd sak i kruka som ser ut som din på pricken .. Kanske Grapefrukt ja :9
Det finns många sorters Citrus Calamodin tex ..
Min citron är en småfruktig sak o ingen typisk citron ...mer en lime
neena
Jag och mina kompisar har haft alla möjliga sorters citrusväxter som vi sått av kärnor från frukter vi själva ätit. Av de sorter jag har sett så ser din variant absolut ut som en citronplanta smile.gif De brukar få ganska stora och lite krusiga blad med stora taggar.

Jag skulle alltså sätta mina pengar på en citronplanta! smile.gif
Berith
biggrin.gif Ok, då är det en citron!
AvalonC
Tyvärr så håller jag inte med...

Jag tycker den ser väldigt lik ut en "pombelo" (om det nu stavas så, min pojkvän vet...)

wolkenkrabber
Citron, Pomelo & Grapefrukt har mycket lika blad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon