Har funderingar på att skaffa mig en kompostkvarn. Någon som har några råd att ge mig om vad jag ska tänka på???? Jag vet i princip inget om kompostkvarnar!!!!
/Stina
Kjell Ideskär
09-05-2005, 10:37
Hej Stina
Själv har jag en kvarn med roterande knivar. Det jag tycker är dåligt med den är att det ofta blir stora bitar och har man tunna grenar så snurrar de in sig i kniven.
Jag tror att kvarnar med skruv är bättre.
Så var noga med att titta på hur kvarnen fördelar det du ska mala.
Titta även på hur tjocka grenar den ska klara av. Det återblickar lite av vilken styrka det är på motorn.
Mvh
Kjell
För några år sedan lånade jag grannens kompostkvarn-flistugg. Den har knivar. Fördel: grenar flisades fint, relativt lågt pris, finns som begagnade,
Nackdelar: mycket högt ljud man måste tänka på närboende, bladmassor fastade lätt. Nej den var inget för mig. I Råd och rön hade jag läst om kompostkvarn med vals istället för kniv. Efter test köpte jag en Viking med vals. Lätt att använda, behagligt tyst, om material fastnar körs maskinen baklänges. Lätt som en plätt. Nackdel högt pris och något grövre flisresultat. Trots det rek. jag en maskin med vals. I bland när jag vill finfördela materialet ytterligare kör jag det två gånger.
Kompostkvarnen är min favoritpryl i trädgården! Fliset använder jag t.ex. på gångarna i grönsakslandet, som bottenlager när jag anlägger nytt land eller som täckning vid träd o buskar.
Jag har en Bosch med vals och den funkar jättebra. Det går ner hyfsat grova grenar, särskilt om de är färska. Tunna björkkvistar t.ex. som min trädgård är full av varje vår får man knöka ner knippvis.
Vals är betydligt tystare än kniv och är "självdragande" - man behöver inte trycka på hela tiden.
mvh Birgitta
Jag hade tänkt mala ner alla förbaskade grenar och allmänt skräp på tomten och använda det malda som förbättring i mina rabatter. Bra idé?
Vi fick en med knivar. Den var inte bra för man höll på att slita av handlederna när man höll i grenarna som skulle matas ner. Den slog väldigt mycket. Nu är jag ute efter en med "matning" typ vals.
Valsar den OCH klipper eller kommer grenarna ut "tillplattade"?
Kakaduan
11-05-2005, 08:33
Köpte en billig och bra förra året, men så här efteråt kan jag konstatera att det nog varit värt några hundralappar extra att få en som "matar" materialet nedåt.
Kakaduan
Länk till testet i
Råd & Rön.
gammelnalle
11-05-2005, 10:03
CITAT (KURT @ 11-05-2005, 10:04)
Länk till testet i
Råd & Rön.
Mycket bra länk!!! TACK!!
Lägg märke till att vissa av kvarnarna kräver 16A uttag... och det är inte SÅ vanligt ... men det finns. (I princip finns det bara där man redan har "kraftuttag" (3-fasuttag) . Det är inte VÄGGUTTAGET som bestämmer säkringen utan KABELN.
Själv är jag nöjd med min gamla med knivar. Den räcker mer än väl för mitt behov. Och jag har en JÄTTEstor trädgård. Men allt över ca 2-3cm gör jag till ved.
3eller 4 år har jag haft den och ännu inte BYTT stål i den, men väl VÄNT på dem en gång.
björn
netaave
11-05-2005, 10:13
Vi har också en med knivar som matar själv, det är det bästa jag har i trädgården. Förutom blommor och växter förstås.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.