Full version: Mossmatta...
Helen i Skåne
Vi har en ganska stor gräsmatta som består till största delen av mossa. Förra året som var vårt första år gödslade vi och gräset fick ny fart. Men nu ser det inte klokt ut! Vi funderar på mossrivare och att sedan toppdressa som alla pratar om. Vad innebär toppdressa egentligen mer exakt? Vad ska man gödsla med? Blåkorn fanns i garaget men jag vågar inte låta Hårbollen ränna runt i de blå kornen, det kanske är farligt?! Det måste finnas nåt bättre sätt! Ska man så nytt gräs? TACKSAM FÖR RÅD! unsure.gif
Annelie
Hej Helen!

Jag har samma problem som du. Jag har testat med metoden gödsla, vattna, klipp, vattna, klipp, gödsla, vattna och klipp.... Det har fungerat på en annan gräsmatta jag hade och min blivande mossmatta ska få samma behandling! Mossrivare är uteslutet för då blir det bara jord kvar!! unsure.gif

Som gödning använde jag något preparat jag fick av en bekant - det var vita korn som jag slängde ut över hela mattan och hujeda mig vad gräset fick fart - förmodligen var det någon konstgödsel som han använde på sin åkermark.

Denna gången vet jag inte vad det blir för gödning... men metoden blir detsamma... smile.gif
Betty
Till något mindre mossangrepp använder jag Mossmedel (från Värna). Det är ett koncentrat och innehåller fettsyror som är 100% biologiskt nedbrytbara, alltså en miljövänlig produkt. Den är ECO CARE-märkt. Man vattnar ut medlet med kanna med stril, väntar en halvtimme och vattnar med rent vatten. Det låter väl "Hårboll-safe"? smile.gif
Kajsa
Ja vem har inte mossa i gräsmattan, massor. Många grannar kör vertikalskärare varje vår, men jag har varit lite skeptisk?
Någon sa att man "sår runt" mossan med vertikalskäraren.
Kanske någon här vet mer om detta. Så jag köper gödning, det är väl
mycket kväve som gäller. Göder 2ggr, för gräset får fnatt och det är trist
hålla på klippa två ggr. i veckan. Men mossan man får väl leva med den.
Kajsa wub.gif
Helen i Skåne
Funderar på att ta bort eländet helt och kanske ha sten och singel... blink.gif Det är omåttligt mycket mossa och går knappast att ta bort utan att det bara blir jord kvar. Kanske lika bra då att ta bort det helt eller spara mossa på vissa ställen och strunta i att ha gräsmatta. Verkar enklare. Undras vad maken ska tycka om den idén, gräsmattan är hans bebis...hmmm, varför är ofta gräsmattor männens område? huh.gif
kerstin z5-6
Ja Helen det tycker jag med smile.gif Har du massor av mossa nu lär det bli så igen ..särskilt om det är skugga o fukt där?

Har grusat ett helt gräsmattesjok o gjort stenpartier o upphöjda bäddar samt planteringar direkt i gruset ..Jag är helnöjd med det smile.gif

Desutom -ingen perennarabatt är så krävade som gräsmatta , inte klipper man i rabatten 2-3 ggr / vecka maj -oktober heller biggrin.gif

Din granne blir säkert förvånad laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Betty
[QUOTE=Helen i Skåne,25-03-2003, 09:56]varför är ofta gräsmattor männens område? huh.gif

Jaa du Helen... det kan man undra...
Bilen har motor = manligt
Gräsklipparen har motor = manligt
Snöslungan har motor = manligt
Varför är det inte lika manligt med tvättmaskinen, diskmaskinen, elvispen och dammsugaren??? rolleyes.gif tongue.gif
Tommy
Vet inte om jag gör rätt, men vi har skalat av all gräs/mossa med maskin och tänker lägga på någon cm med sand och sedan ny matjord som det skall sås eller läggas färdig matta på/i.

Här och där finns det dock fläckar med mossa kvar där det har varit fördjupningar i gräs/mossmattan... hoppas att inte mossan kan växa upp igenom mina nya jordlager. Nån som vet?
Trädgårdsmannen
CITAT (Betty @ 25-03-2003, 13:08)
CITAT (Helen i Skåne @ 25-03-2003, 09:56)
varför är ofta gräsmattor männens område? huh.gif

Varför är det inte lika manligt med tvättmaskinen, diskmaskinen, elvispen och dammsugaren??? rolleyes.gif tongue.gif

Jo - för dom har inte bensinmotor... tongue.gif
Betty
CITAT (Trädgårdsmannen @ 25-03-2003, 14:17)
CITAT (Betty @ 25-03-2003, 13:08)
CITAT (Helen i Skåne @ 25-03-2003, 09:56)
varför är ofta gräsmattor männens område? huh.gif

Jo - för dom har inte bensinmotor... tongue.gif

Utegrillen har ingen bensinmotor men ändå tycker många män att den är deras område varenda sommar... tongue.gif
...även de män som inte lagar mat annars envisas med att förvandla fina köttbiten till kolbit... blink.gif
Trädgårdsmannen
...men HALLÅÅÅ - jag är en så´n som inte lagar mat annars... tongue.gif men det är mycket speciellt med män och grillar - vi pratar om ELD tjejen!
Betty
Var det inte kvinnorna som vaktade elden och lagade maten redan på stenåldern, medan männen var ute och jagade ???
Varför har mannen fått för sig att det är han som ska bränna kolbitarna?
...är elden kanske för farlig för oss väna små kvinnovarelser... biggrin.gif
Betty
Jag citerar mej själv...
CITAT (Betty @ 25-03-2003, 15:08)
...är elden kanske för farlig för oss  väna små kvinnovarelser... biggrin.gif

...så mossigt i så fall... för att återknyta till den här trådens inledning... tongue.gif
karintäby
Så här har vi gjort med hyfsat resultat:

Vi hade till en början en gräsmatta med många mossfläckar. Vi har plockat maskrosor, lagt på blåkorn, kalk o s v. Men så förra året fick vi låna en mossrivare så vi tänkte why not. Jag blev förvånad över resultatet. Det blev fint utan att ta bort gräset tyckte jag.
Sedan plockade jag väl en del maskrosor, och i juli månad lade vi på Stroller (ska läggas på först när det är c:a 15 grader även på natten). Vi blandade även toppdress med gräsfrön och strödde ut fläckvis i september. Och det gav faktiskt även det ett förvånansvärt bra resultat.

I år ser gräsmattan ut att bli finare än någonsin, om än lite mossa här och där, men där jag varit ihärdigast med maskrosplockning och mossrivning e t c, ser gräsmattan frisk och sund ut!

/Karin
Karin i Tullinge
Hej!
Vi har åxå mossa i vår gräsmatta som vi anlade förra sommaren. Fast den här mossan är väldigt "liten", det blir som svarta fläckar i gräsmattan och så kommer den här mossan (eller svampen?) Den går absolut inte att riva med mossrivare, möjligtvis att skrapa av med osthyvlel wacko.gif
Finns det nåt som kallas för "svartmossa här i Sverige? "Gubben" som är Finlandsvensk påstod att den här typen av mossa kallades så i Finland men han kan mindre än gräsmattor än jag blink.gif
Bettson
Mossa är ett litet helsike, fast det går att vinna kriget.
Vi kalkade tidigt på våren när mossan var grön och innan gräset började växa. Mossan tog styk av detta och var lättare att riva bort fjorton dagar senare med mossrivare. Den gröna mossan vitnade litet och blev torr. Där vi gjorde på detta sätt tog inte gräset så mycket stryk eftersom vi inte behövde köra så länge med mossrivaren.
Ett område kalkade vi inte och där fick rivaren gå så mycket att det nästan inte var något gräs kvar.Där kunde vi lika gärna ha nyanlagt gräsmattan.

Vi spred ut gräsfrö efter rivningen och myllade detta med vertilkalskäraren( vi har lerjord).
Att toppdressa innebär att efter man sått frö ovanpå befintlig gräsmatta så strör man dressjord ovanpå i ett tunt lager för att behålla fukt och hindra fåglarna från att äta upp sådden. Vid skugga och fuktiga förhållanden kan det vara bra att dressa även med lite sand.
Göda klippa och ge gräset bra förutsättningar är fortsättningen. Tycker bara att det är fysiskt mindre jobbigt att springa med gräsklipparen på riktigt gräs än på en mossmatta med enstaka grässtån.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon