Full version: tulpanpelargon
norpydorp
Hej!

Jag har fått en tulpanpelargon.
Hur vill den skötas för att må bra?
Några blad börjar bli gul..hjälp!

Mvh Norpis
Fenja
Tulpanblommande pelargoner sköts som vanliga pelargoner. Att de gulnar när man tar dem från växthuset (där de haft optimala förhållanden) och hem till sämre ljus och fuktförhållanden är inget konstigt. Den vill gärna ha sol, ljust och näring. Nu under sommaren gödselvattnar jag mina vid varje vattning.
Lyft upp den ut krukan och kolla så att det inte är fullt med rötter. Om så är skär ett kryss i botten och upp på sidorna och plantera om den i en större kruka. Börja gödselvattna 3-4 veckor efter omplantering.
Den första pellisen som blommade i här i år är just tulpanblommande Andrea Patricia som ser ut så här.
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
Jag har också en tulpanpelargon i år. Den blommar inte ännu, köpte den som stickling.
Är det inte så att den är känslig för regn? Blir ful när det regnat mycket i blommorna?
Fenja
CITAT (Eva i Skåne @ 09-05-2005, 20:32)
Jag har också en tulpanpelargon i år. Den blommar inte ännu, köpte den som stickling.
Är det inte så att den är känslig för regn? Blir ful när det regnat mycket i blommorna?

Gillar inte alls regn, det stämmer, blommorna blir jättefula. Om du kan ha den ute under tak så är det det allra bästa. Även rosenknoppspelargonerna brukar bli fula av regn. Mina satte knopp så fort jag började gödselvattna dem i mitten av februari, båda är sticklingar från i fjol höstas. Jag gödselvattnar varje vattning.
Mvh
Fenja
norpydorp
tackar för svar!!

hoppas nu att jag får den att överleva... rolleyes.gif
Det är min första pelargon..vi får väl se om det blir fler tongue.gif

mvh Norpis
Anki på Öland
CITAT (norpydorp @ 10-05-2005, 09:10)
Det är min första pelargon..vi får väl se om det blir fler tongue.gif

Kan nästan garantera att det blir fler....... har man väl drabbats är det svårt att sluta!
Välkommen till pelargongalningarnas skara!
Anki
norpydorp
Tackar tackar!!

men än så länge håller jag mig kvar i hoyaträsket... tongue.gif

Mvh norpis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon