Mi70
Igår kunde jag slutligen konstatera att den sista vinterns framfart varit hård.... Min new dawn är till hälften död och måste klippas ner rejält och mitt persikoträd frost, kommer inte att få någon frukt iår då alla blommknoppar frös bort. Nu trillar de små ludna knopparna av bara man petar på en gren.......... sad.gif

En buske jag köpte i höstas har också dött, sannolikt av kylan då den var lite känslig för det.

Jag känner mig lite ledsen....

Fler som råkat illa ut av vintern?`

sad.gif unsure.gif
svanqvistj
Ja, tyvärr. Först mildväder nästan hela vintern och sedan hård kyla med sol och blåst mådde de inte bra av. Jag planterade en hel del nytt förra året och de är väl extra känsliga förstås.

Till de förolyckade hör 2 st rosor "Amber Cover" och 2 st Contoneaster. Till de skadade hör 3 st lagerhägg med isbränna (solbränna), 2 st syrenbuddleja (kommer inget nytt underifrån, lever de?) och 1 st klätterros "Illse Cron" (måste klippas ner ordentligt) samt en hårt nedfrusen trädgårdshortensia (trots täckning).

Nettan
kristerh
Ja mina buddlejor varkar ha gått vidare, likaså de lökar jag planterat i krukor, de levde fram till de sista stora köldknäppen, nu är de helt ruttna,
jag som alltid brukar ha lökar i krukorsom jag ställer fram på trappan på våren.
krister
stina
Mina rosor är hårt åtgångna. En Single Cherry helt död. Mina Mozart har frusit ner nästan helt för första gången. Mycket dött på samtliga rosor. Snyft....
kerstin z5-6
ge inte upp om Buddlejan -den klarar ju sig här....Man får inte klippa i dem innan de skjuter -så man ser hur långt de frusit -kan ta tid o grenarna ser helt döda ut såhär års . smile.gif

Själv har jag sorkangrepp på allt men i stort sett inga nerfrysningar

Finns nån cm grönt på rosorna under jordytan kommer de igen o hinner oftast blomma ändå
kristerh
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-05-2005, 14:32)
ge inte upp om Buddlejan -den klarar ju sig här....Man får inte klippa i dem innan de skjuter -så man ser hur långt de frusit -kan ta tid o grenarna ser helt döda ut såhär års . smile.gif

Jo jag lärde mig det förra året wink.gif skulle rycka upp en syrenbuddleja, när jag märkte att den hade friska rötter, tryckte raskt ner den igen och någon vecka senare kom det ett skott, så nu väntar jag fast alla mina ser döda ut.
krister
kristerh
Nu helt plötsligt kommer mina buddlejor med nya skott wink.gif biggrin.gif
krister
Kajsa
Måste väl haft någon änglavakt här i trädgården i vinter, av alla över 100 rossorter har en dött, en Peace ( och vad gör det) många Austinrosor var pigga redan i april, så häpen. Men vi hade mycket snö i mars när det var riktigt kallt, och kupade alla nya rosor noga i höstas. Sista veckan har alla klematis även kommit upp, blev många nya sorter förra året. Så jag går mest runt och njuter nu över allt som börjar om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon